Park & Enjoy Amsterdam VEXPAN, Nationaal parkeercongres 9 oktober 2014, Klarenbeek Joyce Zwaan en Joost Diepersloot,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Verder met de persoonlijke aanpak
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
© Copyright Berenschot Groep B.V. Bedrijventerreincongres 11 oktober 2007 Deelsessie ronde 2 Verhandelbare Bedrijventerreinquota oplossing.
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Presentatie Fietsberaad
Hengelo loopt leeg!.
Marco Oving Projectleider
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
Open data FWD Titel presentatie
ING HOUSE ROUTEBESCHRIJVING Amstelveenseweg KL Amsterdam
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Welkom!.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Citymarketing Hilversum 2006
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
Presentatie onderzoek buitensport gemeente Landerd Dinsdag 11 september 2007.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Mobility Portal Marco Gerrese Webinar Beter Benutten 25 mei 2016 Mobility Portal Marco Gerrese Webinar Beter Benutten 25 mei 2016.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Bijeenkomst BIZ VBBO. Bijeenkomst BIZ VBBO Agenda: 1. Welkom Bijeenkomst VBBO – BIZ 2. Presentatie Bedrijven investeringszone (BIZ) 3. Afsluiting &
Voor Elkaar Pas Zelfstandig reizen als alternatief voor besloten vervoer Maart 2017 – actualiteitenseminar leerlingenvervoer Check titel.
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Klankbordsessie 2 december 2015
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Big Data of Verkeersmodellen
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Webinar Spits mijden in Arnhem
Nationaal Parkeercongres 2017
Markconsultatiedag 29 november
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Markconsultatiedag 29 november
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Leegstand en regionale samenwerking
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Op naar modern mobiliteitsbeleid
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

Park & Enjoy Amsterdam VEXPAN, Nationaal parkeercongres 9 oktober 2014, Klarenbeek Joyce Zwaan en Joost Diepersloot,

Parkeren omgeving en stakeholders

Doelen: Goede bereikbaarheid en zo weinig mogelijk beroep op schaarse ruimte De hoofddoelen van het Amsterdamse parkeerbeleid zijn (Mobiliteitsaanpak Amsterdam, Parkeerplan en Vernieuwing P+R): –een goede (auto)bereikbaarheid van de stad en –een mooie, functionele en autoluwere openbare ruimte. Subdoelen binnen de kaders van deze hoofddoelen: –Het reduceren van onnodige autokilometers en lange zoektijden naar een parkeerplek door een te hoge parkeerdruk. –Het reduceren van lange wachtlijsten voor parkeervergunningen. –Het stimuleren van het parkeren in parkeergarages om straatplekken zoveel mogelijk leeg te houden, waarmee de openbare ruimte aantrekkelijker wordt. –Het (vooral buiten de ring) nauwkeurig afstemmen van het aanbod van parkeergelegenheid op de vraag naar parkeergelegenheid zodat er geen overcapaciteit ontstaat. (P+R)

Instrumentarium: Ontschotten, beprijzen en uitbreiden Om deze doelen te bereiken zet Amsterdam in op de volgende instrumenten: –Het combineren van het gebruik - oftewel “dubbelgebruik” - door verschillende typen parkeerders (bijvoorbeeld bezoekers en vergunninghouders), zowel op straat als in garages, om leegstand tot het minimale te reduceren. –Het stimuleren van parkeren langs de rand van de stad, zoals P+R en “ringparkeren”, om autobereikbaarheid van de stad goed te houden zonder de binnenstad te belasten. –Het reguleren van de vraag naar parkeergelegenheid door middel van tarifering voor zover nodig. –Uitbereiding van parkeercapaciteit in gebieden met hoge schaarste waar tarifering niet voldoende uitkomst biedt ( o.a. nieuwbouw garages)

Digitalisering, kentekeninvoer Parkeerarrange- menten Benutting Parkeer capaciteit Sturing op capaciteit Betere bereikbaarheid Stad / regio Mobiliteits informatie Programma Parkeren Parkeerplan Vernieuwing P+R Strategie garages Innovatie en Informatie

Vernieuwing P+R slimmer, goedkoper, gerichter Parkeercongres 2014, Vexpan 9 oktober 2014

Park & Ride Amsterdam : Doelstelling Project Vernieuwing P+R: Bezoek aan centrum van Amsterdam - ook met de auto - aantrekkelijker maken. De bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad verbeteren. Ook op langere termijn betaalbaar voor gemeente Toekomstvaste voorziening 1.Met de auto naar de stad. 2.Voordelig parkeren aan stadsrand (4 dagen) 3.Met het openbaar vervoer naar het centrum. concept versie d.d , Joost Diepersloot 2013: ca. 0,5 mln auto’s en 1 mln mensen

Vernieuwing Park & Ride Amsterdam : Investeringsbudget P+R (€60 mln) vrijvallen door: minder parkeer plekken te bouwen gebruik van bestaande parkeerplekken te huren  Aantal plekken stevig uitbreiden (2.200  8.800) Exploitatietekort P+R met ca. 45% terugbrengen door: dienstverlening automaten (P+R-tarief splitsen) alleen voor (groeiende) doelgroep centrumbezoekers (toeristen en werkforensen)  Totaalprijs 1 dag €8 voor 5 personen/auto behouden  Splitsing spits/daltarief voor eerste parkeerdag concept versie d.d , Joost Diepersloot

Maatregelen en resultaten Implementatie nieuwe tarieven en automatisering op 12 februari 2014 Uitbreiden plekken  [ca (rest volgt)] –contracteren extra private capaciteit [VUmc en RAI] –toevoegen gemeentelijke capaciteit [Villa Arena in 2015] –verdubbelen P+R Sloterdijk (400) [2015 of alternatief] –nieuw bouwen P+R Noord (400)[2017, Noord/Zuidlijn] Gesplitste tarief parkeren - openbaar vervoer [gerealiseerd] –Gesplitst parkeertarief dal €1 en spits €8 [gerealiseerd] –Voordelig staffeltarief openbaar vervoer [5 krtjs. retour voor €7,70] Automatisering op locatie (P+R-automaten) [gerealiseerd] –Centrumcheck + overig anti-misbruik [gerealiseerd] –Besparen op 24/7 beheer op locatie [deels, verwacht 2015]

Maatregelen en resultaten Exploitatietekort van €1,6mln naar €0,9mln [2015 met ?] Dynamische bewegwijzering (vol/vrij/xxx) [2014] Park + Bike private exploitatie [faciliteren centrumcheck]

Wie doet wat? gemeente eigenaar van “P+R” (kortings-/subsidieregeling in P+R-voorwaarden) gemeente exploiteert/beheert 3 P-locaties private partijen exploiteren/beheren 4 P- locaties vervoerbedrijf exploiteert P+R GVB- kaartjes automaten in eigendom locatie-eigenaar

Gebruiksvoorwaarden 1.Binnenrijden P+R gebruik speciale ingang/knop 2.Terug uit centrum met ov: laatste checkin in het centrum 3.Binnen 1 uur na checkuit: betalen voor parkeren 4.Afrekenen parkeren: na parkeerkaart invoeren de ov-kaart scannen

en ook nog… alleen reizen met ov naar en van centrum kan met kortingskaartjes maar ook regulier kortingskaartjes werken alleen bij reizen met gvb en niet met NS of Connexxion kortingskaartjes niet in nachtbus GVB bij overstappen incheck ook in centrum bij overstap metro hoeft het niet fietsen, lopen of taxi werkt niet voor P+R RAI kentekenparkeren ipv parkeerkaart etc…..

P+R-automaten

R-automaat (ov-kaartjes) voorgeladen ov-chipkaartjes (2x1 uur) vulling ov-kaartjes door vervoerder GVB 2 cassettes van kaartjes in kluis 1 leeg dan overschakelen en signaal bijvullen naar GVB kaartjes in per 3 gevouwen string dispenser met snijmes automaat checkt op defecte kaartjes

Check parkeerkaart (voorwaarden ov-kaartjes kopen R-automaat) communicatie met parkeersysteem beslisregels: anti-misbruik:  parkeerticket niet eerder gebruikt voor aankoop ov-aartjes  parkeerkaart geldig en korter dan 65 minuten geleden verstrekt (communicatie via NPR/SHPV)

aankopen ov-kaartjes…

afrekenen parkeren…

afrekenen Parkeren….

Centrumcheck ov-kaart (voorwaarden P+R-tarief parkeren bij P-automaat) uitbesteed bij Telexis op afstand beslisregels: centrumcheck:  checkin-halte niet zwarte haltelijst anti-misbruik:  checkuit-tijd niet langer dan 65 minuten geleden  checkin-tijd niet eerder dan inrijtijd parkeerkaart  ov-kaart niet eerder gebruikt bij afrekenen parkeren voordeel twijfel:  indien “unknown checkin/uit” en wel overige voorwaarden

Ervaringen gebruik nieuwe P+R Het is nogal wennen, zeker eerste gebruik Men wil alleen parkeren en de stad in, geen gedoe Apart voor ov en voor parkeren betalen? Betalen voor parkeren achteraf Centrumcheck (laatste incheckhalte) Wat moet ik doen bij de automaat? Wachtrijen bij piekmomenten

Klanttevredenheid (elk jaar in zomer onderzoek) 93% geeft aan P+R te blijven gebruiken 87% vindt centrumcheck niet bezwaarlijk 11% wil ook anders i.p.v. met ov naar centrum 40% zonder P+R met auto naar centrum meerderheid niert bekend met (nieuwe) regels P+R van eerste gebruikers is 80% niet bekend met regels minder woon-werk, meer recratief lichte toename passagiers per auto (nu op 2,7/auto) P+R voldoet voor (wat kleiner geworden) meerderheid (0,4% restitutieverzoeken: 99,5% tevreden?)

P+R locaties en capaciteit Privaat: Olympisch Stadion (Bouwinvest) [ ] Bos en Lommer (Q-Park) [ ] RAI (24 uurs)[600+] VUmc (weekend)[450+] Gemeentelijk: Arena [ ] Zeeburg [600] Sloterdijk [200]

Huur gebruik private capaciteit Al langer deelnemer: Olympisch Stadion (Bouwinvest) Bos en Lommer (Q-Park) World Fashion Center (kon niet mee) Nieuwe deelnemers: VUmc (nog niet geautomatiseerd) RAI

Huur gebruik private capaciteit contract 3 jaar maatwerk: weekend P+R en 24 uurs P+R maatwerk: sluiten bij evenementen vergoeding minimaal, maar acceptabel centrumcheck is voorwaarde hospitality vs automatiseren (‘zelf doen’) ingewikkeldheid concept en klachten betrouwbaarheid (R-)automaten / bijvullen

‘Dynamische bewegwijzering’ Snelwegen bij knooppunten Ring A10:  links of rechts voor beschikbare P+R Snelwegen bij afritten:  P+R vol/vrij/gesloten In afritten en onderliggende wegen  P+R vol/vrij/gesloten

Kansen/Uitdagingen/prioriteiten Nieuw concept beter laten landen –Kinderziektes eruit –Gebruiksvriendelijkheid techniek –Gebruiksvriendelijk digitaal gastouderschap: inhoud communicatie meer op maat en meer audio-/visueel en online Alternatieve centrumcheck (fiets en voet) –tevens backup ov-centrumcheck Succes 1 euro leidt tot minder spits, maar ook tot groter exploitatietekort –daltarief beetje omhoog? (€2?) –spitstarief beetje omlaag? (€ 6?) P+R-terreinen netjes en veilig houden P+R uitbreiden naar gelang de (piek-)vraag Zo mogelijk dubbelgebruik fiscaal parkeren en P+R op openbaar terrein (niet achter de slagboom)

Vragen / opmerkingen?