Omgaan met verschillen 27 oktober 2015. Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Collectief portfolio groep 3
Gepersonaliseerd leren
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Het werken met portfolio
Symposium Differentiatie
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatie-avond groep 4-5
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Tevredenheidspeiling
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Bijeenkomst September 2015
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Loopbaancompetenties
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Omgaan met verschillen 27 oktober 2015

Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling -Inspectie en omgaan met verschillen -Toekomst? -Vragen

Conclusies onderzoek Voortgezet onderwijs Tekst

Er heerst een ambitieuze schoolcultuur en er is een aangepast aanbod specifiek beleid ontwikkeld voor het onderwijs aan deze groep leerlingen in het voortgezet onderwijs gebeurt dit vooral buiten de reguliere lessen : een soort tweede systeem vwo-afdelingen verbreden het leerstofaanbod:Goethe, Cambridge…talentklassen, wedstrijden, samenwerking met universiteit en hogeschool.

Differentiëren Er is op de meeste scholen voldoende ambitie aanwezig, maar docenten komen er vaak (nog) niet uit hoe ze het differentiëren in de praktijk moeten aanpakken. Incidenteel omschrijven scholen aangepaste onderwijskundige doelen voor de best presterende leerlingen en evalueren ze of die doelen ook bereikt worden. Voor de best presterende leerlingen worden nauwelijks uitdagende doelen geformuleerd.

d Kwaliteitszorg Het specifieke beleid is meestal (nog) niet gekoppeld aan concrete, meetbare doelen. “Uitdagen van leerlingen” is vaak de kern. Scholen meten wel de tevredenheid van de leerlingen over het extra aanbod, maar niet of het ook leidt tot de gewenste prestaties. Of het extra aanbod ook op schoolniveau tot de gewenste prestaties en effecten leidt, wordt echter nauwelijks vastgesteld.

De staat van de leerling

Als je één ding aan het onderwijs zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn? 1. Betere leraren 2. Betere aansluiting van lesstof op de toetsen 3. Nuttigere of interessantere les 4. Praktijkgerichter werken 5. Minder toetsen of minder focus op cijfers 6. Procesmatig werken 7. Onderwijs meer aangepast op het individu (persoonlijker onderwijs)

drie functies die vakinhoudelijke kennis volgens de leerlingen moet hebben: oriënterend, specialiserend en maatschappelijk De middelbare school moet er (beter) voor zorgen dat scholieren weten waar ze goed in zijn en dat scholieren weten wat ze leuk/interessant vinden. De inhoud van de vakken op de middelbare school moet (beter) aansluiten op wat een vervolg(opleiding) inhoudelijk eist. De middelbare school moet scholieren (beter) voorbereiden op de maatschappij.

Wat is ‘De ideale leraar’? BOV-model. BOV staat voor Bronde houding waarmee hij het onderwijs in gaat en erin staat Opleiding heeft geleerd over differentiatie kan verschillende werk - en lesvormen toepassen begrijpt bepaalde groepsprocessen beschikt over voldoende basiskennis betreffende dyslexie, autisme en andere stoornissen Vaardigheden het ontwikkelen en toepassen van lesmateriaal, vakoverstijgend werken, differentiëren, het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, het goed voorbereiden van lessen en omgaan met escalaties

Differentiatie Wij vinden differentiatie de beste manier om lessen efficiënter en interessanter te maken. Differentiëren houdt in dat er binnen een klas erkend wordt dat elke leerling een andere onderwijsbehoefte heeft, waarbij elke leerling genoeg persoonlijke aandacht krijgt, die is afgestemd op zijn/haar onderwijsbehoeftes. De leraar moet hiermee dus rekening mee houden in zijn les(voorbereiding).

De inspectie en differentiatie Didactisch handelen Kwaliteitsaspect 8: De leraren stemmen hun didactisch handelen af op verschillen tussen leerlingen Aandachtspunten NeeJa 8.2 De leraar stemt de instructie af op verschillen tussen leerlingen.  - De leraar richt zich ook op sterkere en zwakkere leerlingen  - De leraar zet leerlingen die minder instructie nodig hebben alvast aan het werk;  - De leraar geeft extra of aanvullende instructie aan groepjes leerlingen of individuele leerlingen;  8.3 De leraar stemt de verwerking af op verschillen tussen leerlingen.  - De leraar geeft leerlingen die dat nodig hebben meer en extra oefenmogelijkheden:  - De leraar geeft leerlingen die dat nodig hebben de mogelijkheid tot overslaan (compacten) en verrijken;  - Leerlingen kunnen werken met individuele leervragen en doelen. 

Onderwijsproces: 24 lessen bezocht Complexe vaardigheden 8.2 INSTRUCTIE afstemmen op verschillen tussen leerlingen 8.3 VERWERKING afstemmen op verschillen tussen leerlingen voorbeeld

Jullie krijgen allemaal dezelfde opdracht, want anders is het niet eerlijk: klim in de boom en pluk zoveel mogelijk bananen! Definitie van differentiatie (Susan Winebrenner, WCGTC 2009) Bij differentiatie passen we de inhoud, het (leer)proces, en het resultaat of product en de leeromgeving aan, door het realiseren van andere verwachtingen, andere plaatsen om te leren, en andere wijzen van beoordelen.

Voorbeelden van good practice -Nabespreken van een toets -Verlengde instructie -Geschiedenisleraar werkt met kleine groep met leesproblemen -Drie manieren van de stof verwerken naar eigen keuze -Toetsing voorafgaand aan nieuwe stof: bepaalt aanbod -Weektaken met specifieke opdrachten op maat -Geen extra opdrachten, maar andere opdrachten -Gebruik maken van ict-mogelijkheden -Eisen stellen

Toekomst? Nieuwe kader? STANDAARD 2.3 DIDACTISCH HANDELEN Het pedagogisch didactisch handelen van de leraren stelt leerlingen in staat tot leren en ontwikkelen. De leraren plannen en structureren hun handelen met behulp van informatie die zij over leerlingen hebben. Zij zorgen ervoor dat het niveau van hun lessen past bij het beoogde eindniveau van leerlingen. De aangeboden leerstof is logisch opgebouwd binnen een reeks van lessen alsook binnen één les. Door middel van geschikte opdrachten en heldere uitleg structureert de leraar het onderwijsaanbod zodanig dat de leerling zich het totale leerstofaanbod eigen kan maken. Het pedagogisch leerklimaat maakt het leren mogelijk: Leerlingen zijn actief en betrokken. De leraren stemmen de instructies, opdrachten en onderwijstijd af op de behoeften van groepen en/of individuele leerlingen.

Vragen?