Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Gesprekken met meerdere mensen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Effectieve instructie
Studietaak De studietaak staat centraal
Werkconferentie APC project
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Vaardigheid onderwijs
3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Welkom bij Maastricht University.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Bachelor Medische Hulpverlening
Bijeenkomst September 2015
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Verpleegkundig redeneren
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Het opleidingsgesprek
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Onderhandelen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Praktijk Opleiders Cursus
Nelleke Gruijters Paul Ram
Schoolgroepbijeenkomst
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Empathie in het consult de basis van medische zorg
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012

Vraagverheldering… 

Het nieuwe APC curriculum Wat is nieuw? 1.Betere integratie vak-inhoud en communicatie 2.Doelgerichte communicatie staat dichter bij de opleidingspraktijk 3.Eén aanpak voor TKD en praktijk

Doelgerichte communicatie 2011: Proefschrift Wemke Veldhuijzen: “Communicatie is doelgericht” “Consultspecifieke doelen worden door de individuele arts gekozen op grond van taakopvatting en poging tot aansluiting bij individuele patiënten en hun medische problemen” “Vervolgens selecteren de artsen de communicatietechnieken waarvan ze verwachten dat die het meest effectief zijn bij het realiseren van de consultspecifieke doelen in de omgang met de specifieke patiënt van dat moment”

Opdracht  Wat moet de aios aan het einde van het eerste jaar kunnen binnen de competentie APC?  Welke competenties zet je als opleider in bij het begeleiden en beoordelen van APC-leren?  Welke competentie zet je al goed in en welke wil je nog beter leren (inzetten)?

Doelgerichte communicatie TaakDoelen Communicatie Context

Contextmodel Communicatie Patiëntfactoren Sociodemografische kenmerken Persoonlijke omstandigheden Vaardigheden / Vermogens Overtuigingen Hulpvraag; Verwachtingen Wensen; Behoeften Artsfactoren Sociodemografische kenmerken Persoonlijke omstandigheden Vaardigheden / Vermogens Overtuigingen (Voor-) Kennis Verwachtingen Doelen Consultfactoren: type consult fysieke omstandigheden aard van het probleem beschikbare tijd arts-patiëntrelatie

De taken van de huisarts in het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg, advies en planning Beëindigen van het consult

Het nieuwe APC curriculum De mate waarin de verschillende taken van belang zijn, hangt af van de contextfactoren en de doelen (beoogde resultaten) die daaruit voortkomen.

Mengpaneel

Het nieuwe APC curriculum

Literatuur  Studiewijzer  Syllabus  Boek: Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. J.Silverman, S.Kurtz, J.Draper. Derde druk, 2014, Utrecht: Uitgeverij Lemma BV. Observatieinstrumenten:  MAAS-Globaal  KPB

Programma  Thema 1. Inleiding in de communicatie  Thema 2. Begin van het consult  Thema 3. Informatie inwinnen  Onderlinge toetsing 1  Thema 4. Informeren  Thema 5. Beleid afstemmen en het consult afsluiten  Onderlinge toetsing 2  Thema 6. Actief luisteren  Thema 7. Referentiekader en SCEGS  Thema 8. Beïnvloeding van patiënten  Toets consultvoering  Thema 9. De relatie opbouwen  Thema 10. Metacommunicatie

Leercirkel van Kolb

APC curriculum  Zelfstudie  Praktijkopdrachten  Videos  Presentatie  Oefenen  IOPs  Toets

Pauze

Doelgerichte communicatie TaakDoelen Communicatie Context

Contextmodel Communicatie Patiëntfactoren Sociodemografische kenmerken Persoonlijke omstandigheden Vaardigheden / Vermogens Overtuigingen Hulpvraag; Verwachtingen Wensen; Behoeften Artsfactoren Sociodemografische kenmerken Persoonlijke omstandigheden Vaardigheden / Vermogens Overtuigingen (Voor-) Kennis Verwachtingen Doelen Consultfactoren: type consult fysieke omstandigheden aard van het probleem beschikbare tijd arts-patiëntrelatie

De taken van de huisarts in het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg, advies en planning Beëindigen van het consult

Het nieuwe APC curriculum

Hoe stel je het mengpaneel in bij…  Een 32-jarige vrouw met acute buikpijn op de HAP  Een 32-jarige moeder met haar 3-jarige dochtertje met vlekjes  Een 32-jarige vrouw met langer bestaande moeheid.

Hoe zet je het mengpaneel in? Een video van een aios om te oefenen   50e9f47c1c98a84237e66348bd e05c2109a5065d &na am=KPB%20instructie%20video%201&file= e9f47c1c98a84237e66348bd e05c2109a5065d &na am=KPB%20instructie%20video%201&file=971

Lunchpauze

MAAS-Globaal I. Communicatie vaardigheden per fase II. Algemene communicatie vaardigheden 1. Opening8. Exploreren 2. Vervolgconsult9. Emoties 3. Hulpvragen10. Informatie-overdracht 4. LO11. Samenvatten 5. Diagnose12. Structurering 6. Beleid13. Empathie 7. Consultevaluatie III. Inhoudelijke Aspecten 14. Anamnese 15. Onderzoek 16. Diagnose 17. Beleid

Doel gebruik MAAS-globaal  Dezelfde taal spreken  Vaardigheden concreet benoemen helpt bij het aanleren  Gereedschapskist

Criterium ‘Exploreren’  Lees het criterium in de MAAS-Globaal handleiding  Wat valt je op?

Enkele andere criteria bestuderen  Per tweetal de kern eruit halen

Het nieuwe APC curricumlum Hoe verhouden de Maas globaal en het mengpaneel zich?

Oefenen met mengpaneel en MAAS-Globaal 

Het nieuwe APC curriculum

Eigen consulten bekijken in subgroepen Met gebruik van  Mengpaneel  MAAS-Globaal

Afronding dag 1  Terugblik op de dag  Opdracht voor woensdag:  Leervraag bij eigen consultopnames bedenken  Informatie over APC onderwijs lezen

Videofragment Taarten van Abel 

Agenda-led Outcome-based Analysis Wat is nieuw aan de ALOBA benadering? -De bespreek agenda waarin centraal staat wat de dokter en de patiënt willen bereiken (outcome) -Analyse van wat wél werkte in de communicatie en wat níet bleek te werken -Suggesties over wél werkende communicatie bespreken en oefenen

Agenda-led Outcome-based Analysis Klassieke benadering Positieve en negatieve feedback over communicatie van de dokter volgens (soms objectieve en soms subjectieve) criteria De inbrenger moet vervolgens zelf zien hoe de feedback in verbeteringen om te zetten De ALOBA benadering Welke communicatie was effectief om de doelen van patiënt en dokter te bereiken en welke communicatie was niet effectief? Suggesties voor effectieve communicatie en oefenen daarvan in simulatiesituatie

Agenda-led Outcome-based analysis  Inbreng van consult door Bertien  Irene als opleider  Consultanalyse aan de hand van ALOBA bespreekmethode

Agenda-led Outcome-based Analysis “ Benodigdheden” bij consultanalyse:  Stappen in de ALOBA benadering  Mengpaneel  Mengpaneel gekoppeld aan Maas

Agenda-led Outcome-based Analysis Straks oefenen aan de hand van de eigen consulten  Vaststellen wat dokter en patiënt willen bereiken  Welke instelling van het mengpaneel hoort daarbij?  Samenstellen van de bespreekagenda  Beantwoorden van de vraag welke communicatie effectief en welke niet effectief was  Suggesties opperen voor alternatieven die wel effectief zouden kunnen zijn

Transfer naar opleidingspraktijk Maak een IOP voor jezelf:  Wat wil je in de begeleiding van APC van jouw aios toepassen?  Hoe weet je dat dit is gelukt?

Afronding van de cursus  Terugblik in subgroepjes  Plenaire uitwisseling  Evaluatieformulieren  Rondje: Eén Tip en één Top