De Deltamethode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Evaluatie van mentorprojecten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Zeer Intensieve Behandeling
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Verbonden.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Welkom op onze thema-avond
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Pedagogische interventie PEP-poli
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Voortijdig schoolverlaten
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Liefde en relaties.
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl www
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Welkom op onze ouderochtend
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Verschillende rollen en stijlen
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Minor “werken in gedwongen kader”. Programma dag 1 Over Bureau Jeugdzorg, waaronder: Visie en missie BJZ De afdelingen van BJZ Gezag Jeugdbeschermingsmaatregelen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Jeugdbeschermingskader
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Handelingsgericht werken
Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Jongerenwerking La Vie
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

De Deltamethode

De Deltamethode Toelichting Delta-methode Inventariseren Ontwikkelingsbedreigingen Risicotaxaties Gewenste ontwikkelingsuitkomsten Engageren / positioneren

Stap 1: 1. Hoe heb je je voorbereid op het 1e gesprek met de klant? - Welke bronnen heb je gebruikt? · Het raadsrapport * Het startadvies · Het zittingsverslag * De beschikking 2. Inventariseren van de sterke punten (engageren) van: · het kind ·  de ouders ·  de omgeving -         Wie heb je hiervoor benaderd? Waarom wel/ waarom niet? -         Welke hulpmiddelen heb je gebruikt? -         Wat vindt de klant? Zie je al kansen voor je actie-agenda? 3. Inventariseren van de zorgpunten van: het kind   de ouders   de omgeving - Wie heb je hiervoor benaderd? Waarom wel/ waarom niet? - Welke hulpmiddelen heb je gebruikt - Wat vindt de klant? - Is de veiligheid van het kind bespreekbaar? 4. Heb je het gevoel voldoende ingelicht te zijn om naar stap 2 te gaan? Ja/nee? (onderbuikgevoel?) - Welk hulpmiddel kun je nog gebruiken?     - Zijn er nog bronnen, die je kunt raadplegen?     - Welk hulpverlening is ingezet m.b.t. welk doel en met welk resultaat? - Worden de zorgpunten gecompenseerd door de sterke punten? - Zijn de punten t.a.v. veiligheid geïnventariseerd? Ga naar stap 2 als stap 1 helder is.

Stap 1: gronden, sterke punten en zorgpunten Bij stap 1 inventariseert JB de sterke punten, maakt een overzicht met een onderverdeling in kind-gerelateerd en omgeving-gerelateerd. De JB inventariseert de gronden en maakt een overzicht van de zorg punten. De JB maakt hierbij een onderverdeling in: kind-zorgpunten en falende ‘middelen’.

Kind gerelateerd: Zelfvertrouwen Positief temperament IQ Goed Uiterlijk

Protectieve factoren in de omgeving: Warmte / geborgenheid bij opvoeders Ondersteuning buiten gezin Positieve school- en werkervaringen Goede “fit” tussen jongere en opvoeder

Door gebruik Hulpmiddelen: kan de cliënt het proces beter volgen. is cliënt zich beter bewust van de vorderingen en/ of leerpunten. wordt het voor de gezinsvoogd duidelijk hoe en in welk tempo de cliënt denkt en doet.

Hulpmiddelen in stap 1 Algemene communicatie Dagelijkse Routine Interview Wondervraag, levenslijn Lijst Veiligheid in het gezin Bolletjesschema Sociogram, ecogram e.d.

Bolletjesschema Gebruik je het bolletjesschema Delta? Kind / ouder Werk Kind / ouder School Clubs Gezin Zoal jullie zien is dit het bekende bolletjesschema, dat jullie van Delta kennen. Met 1 verschil. Zien jullie welk verschil? Ik heb het kind en de ouder ieder in een eigen cirkel geplaatst. Deze cirkels overlappen. Gebruik je het bolletjesschema Delta?

Netwerkpictogram Bij welke cliënten gebruik je het pictogrammenschema? Mijn huis School/ stage / werk Familie/oma/neef etc Broertjes/zusjes ………..………………….. …….………………………. ...…………………….. ………..…………………. .………..………………….. ..….………………….. …..…….………………….. Partner vader Kind/ ouder(s) Partner moeder …………………….. …………………….. ……………………… ……………………… Sport/ Hobby Spelen/ vrienden Andere personen ……………………. ……………………….. ……………………… ……………………. ………………………… ……………………… … Hier zien jullie het pictogrammenschema. Vind je het duidelijk? Nodigen deze pictogrammen uit om met je cliënten het gesprek over hun netwerk aan te gaan? Bij welke cliënten gebruik je het pictogrammenschema?

Stap 1: Inventariseren Stap 2: Analyseren bedreigingen Mogelijke verstoringen in de ont- wikkeling van het kind. Ernstige bedreigingen

Voorbeelden ontwikkelingsbedreigingen: 1 Voorbeelden ontwikkelingsbedreigingen: 1. De ontwikkelingstaak "woonsituatie" wordt bedreigd omdat Britt op een tijdelijke plek verblijft waar zij geen duurzame vriendschappen kan opbouwen en naar school kan blijven gaan. 2. De ontwikkelingtaak "gevoelens herkennen en reguleren" wordt bedreigd omdat de spanningen (die verband houden met het onderwerp "vader") een zware wissel trekken op de emotionele ontwikkeling van Britt. 3. De ontwikkelingstaak "vorming van identiteit" wordt bedreigd omdat Britt niet om kan gaan met het uiterst negatief beeld wat is ontstaan van vader en hier geen verweer tegen heeft.

Risicotaxatie BJZ N-B

Gewenste Ontwikkelings uitkomst Stap 1: Inventariseren Stap 2: Analyseren bedreigingen Stap 3: Formuleren Gewenste Ontwikkelingsuitkomst (G.O.) Gewenste Ontwikkelings uitkomst Vertaling van stap 2 a) In termen van de Ontwikkeling van het kind b) Van negatief Naar positief

De belangrijkste vraag, die ik stel is: “Wat wens ik dit kind toe?” Deltawerken doe ik zo: Ik stel de ontwikkeling en veiligheid van het kind centraal Ik focus op het kind in zijn context Ik versterk positieve factoren Ik werk planmatig Ik onderzoek en ga uit van feiten Ik zie de ots als tijdelijke maatregel

Voorbeelden gewenste ontwikkelingsuitkomsten: 1 Voorbeelden gewenste ontwikkelingsuitkomsten: 1. Britt woont op een vaste, stabiele en veilige opvoedplek. 2. Britt zit lekker in haar vel. 3. Britt ontwikkelt zich leeftijdsadequaat.

Werkdoelen en Middelen Stap 1: Inventariseren Stap 2: Analyseren bedreigingen Stap 3: Formuleren Gewenste Ontwikkelingsuitkomst (G.O.) Stap 4: Opstellen Actie agenda Werkdoelen en Middelen a) Keuze uit de lijst Van stap 3 b) SMART en wie, wat, waar, wanneer en hoe

Schakelen: Engageren Positioneren Ik ga u helpen om OTS overbodig te maken Ik luister naar uw mening en wensen Hulp en steun SMART doelen Draagvlak Positioneren OTS verplicht mij van het belang van het kind uit te gaan (veiligheid en ontwikkeling) Toezicht Ik ga mee met wensen en meningen als deze in het belang van het kind zijn Kaders en bodem-eisen (niet altijd SMART) Transparantie SMART= Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realiseerbaar, Tijdsgebonden

Kind niet bedreigd Kind bedreigd geen maatregel geen maatregel Middelen falen niet: ouders doen wat je van ouders mag verwachten geen maatregel geen maatregel Middelen falen: ouders doen niet wat je van ouders mag verwachten geen maatregel maatregel

lunchen