TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Techniek in het basisonderwijs!
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Made By Amelie Nathan Kaethe En Liselore
Werken naar onderwijsbehoeften
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Lesgeven en begeleiden
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Reflectie.
Het weer een lessenserie over meteorologie
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Planborden en dag- /weektaken
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Presentatie Executieve functies
BENODIGDHEDEN gram glycerinezeep naar eigen keuze
Samenvatting Hoofdstuk
Onze doelen en visie in beeld
Natuur en Techniek in de Basisschool
Een prachtige kans voor uw kinderen
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema cellen Processen
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Handleiding Handleiding en opdrachtkaarten.doc. Introductie van het thema Videoboodschap.wmv Powerpointpresentati e vulkanen.pptPowerpointpresentati e.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Talent in Ontwikkeling
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Trasbash 2017.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Talent in Ontwikkeling
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Voel je wel in je vel !.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
ADL Les 1.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8 De nieuwe kerndoelen Natuur en Techniek: De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals: licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren. Klarie Kolkena en Annette Kosse  

Techniek

Leerlijn Drijven en Zinken Onze visie op techniek Leerlijn Drijven en Zinken

Voor vrijwel al ons handelen zijn wij van techniek afhankelijk: wonen, werken, communiceren, leren... Visie op techniek: Techniek is toegankelijk voor alle groepen en voor alle leerlingen. De kinderen werken samen, ontdekken, leren van elkaar en kunnen verslag doen van hetgeen ze gedaan hebben. Er wordt op vaste tijden aan techniek gewerkt maar daarnaast is het ook mogelijk om zelf momenten in te plannen. De kinderen worden gestimuleerd om verwachtingen uit te spreken, zelf te redeneren en te denken. De leerkracht heeft een begeleidende en, zo nodig, licht sturende rol.

Leerlingen Veel kinderen hebben een praktisch gerichte belangstelling. Onze onderwijsmethoden spelen hier op in door veel doe- en onderzoeksactiviteiten aan te bieden. Techniek komt zo tot leven en al doende wordt de basis gelegd voor een onderzoekende leerhouding. Bovendien ontwikkelen leerlingen die met theorie niet goed uit de voeten kunnen een sterker zelfvertrouwen. Techniek kan ook gebruikt worden als extra stof voor hoogbegaafde- en/of technisch getalenteerde leerlingen. Daarnaast leidt Techniek tot een grotere woordenschat.

De leerkrachten De leerkrachten zijn enthousiast over het vak techniek. Dit bereiken we door het maken van goede afspraken over en de zorg voor: materialen, onderwerpen, manier van werken. We maken gebruik van verschillende leerlijnen waar iedereen op hetzelfde moment mee bezig is. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om de kinderen zelfstandig te laten werken met techniekboeken en zogenaamde techniekkaarten. Ook zullen we openstaan voor ideeën van kinderen en onderwerpen die op dat moment in de belevingswereld aan de orde zijn. Er is voor de leerkrachten een map aanwezig met informatie over bijv. STIPPS, het Zevenstappenmodel en handige sites.

Doelen Techniek structureel op nemen in ons onderwijs Een techniekgroep samenstellen die verantwoordelijk is voor: Het techniekplan Enthousiasmeren van de leerkrachten Maken/verzamelen van lessen, materialen, onderwerpen, boeken, techniekkaarten Controleren van materialen (is er nog voldoende, moeten er dingen bij komen of vervangen worden etc.) Zorgen voor een doorgaande lijn Inrichten techniekruimte Gebruik maken van het aanwezige aanbod van buiten Excursies Gastspreker Internet Andere scholen

Leerlijn Drijven en Zinken

Onderbouw Ontdekkist Filmpje kijken: Flip de Beer, drijven en zinken Bootjes maken van verschillende materialen

Ontdekkist

Middenbouw Lessenserie Drijven en Zinken Excursie scheepswerf Proefjes circuit

plastic flesje of potje zuiveringszout schaal rode kleurstof VULKAAN Vulkanen komen het meeste voor in landen aan de rand van de Stille Oceaan. Dit komt omdat in deze gebieden de platen sneller over elkaar schuiven en de aardkost dunner is dan elders. In de hele wereld zijn er op elk willekeurig moment 20 vulkanen actief. Wetenschappers zijn tegenwoordig redelijk goed in staat een uitbarsting te voorspellen. Met dit proefje ga je een vulkaanuitbarsting nabootsen. Materialen Stoffen                      plastic flesje of potje zuiveringszout  schaal rode kleurstof Trechter afwasmiddel theelepeltje azijn pipet maatcilinder Dit moet je doen: 1. Zet het flesje of potje midden op de schaal. 2. Doe een volle theelepel zuiveringszout in het flesje; gebruik hiervoor de trechter. 3. Voeg met behulp van de pipet enkele druppels kleurstof toe. 4. Voeg enkele druppels afwasmiddel toe. 5. Meet in de maatcilinder 10 ml azijn af. 6. Schenk de azijn voorzichtig in het flesje en kijk wat er gebeurt. © Stichting C3

munten in water In een glas past heel veel water. Heb je wel eens goed gekeken naar hoeveel water er eigenlijk in een glas past? nodig borrelglaasje munten water 10 minuten stappen 1. spoel het glaasje en de munten goed om 2. vul het glaasje tot de rand met water 3. doe voorzichtig een munt in het midden van het glas 4. herhaal dit met meer munten en let goed op vraag 1: Wat gebeurt er vlak voordat het glaasje overstroomt? vraag 2: Hoeveel munten kunnen er in het glas, voordat het overstroomt?     

glas met lava Met zout kun je de smaak van je eten veranderen. Maar met zoutkorrels kun je ook proefjes doen. Wat gebeurt er als je zout in een glas met water en olie strooit? nodig drinkglas water olie zout 10 minuten stappen 1. doe een laag water in het glas van ongeveer 4 cm 2. doe een laag olie erbij van ongeveer 1 cm 3.wacht totdat de olie een mooie laag is vraag 1: Wat denk je dat er gebeurt als je zout in het glas strooit? 4. strooi langzaam zout in het glas vraag 2: Wat gebeurt er? vraag 3: Hoe denk je dat dit komt?

Bovenbouw Archimedes achterna Proefjes circuit Techniekkaarten / techniekboeken

Foto’s Archimedes

Conclusie Techniek is een leuk vak om te geven en te krijgen! Het vraagt wel wat voorbereiding en je moet er rekening mee houden dat het niet altijd zo gaat als je verwacht. Maar.. ook dat is weer leuk want zo blijf je nadenken, ontwikkelen en onderzoeken.

Gebruikte bronnen: Internet: www.proefjes.nl www.C3.nl www.stipps.be Boeken: Het grote experimenteerboek voor kinderen VTB: Onderzoekend en Ontwerpend leren Met dank aan de kinderen van de OBS Abt Emo in Westeremden!