Monitor: van resultaat naar doelen Introductie monitor (sep-okt) Ond.spec./leco aan team Uitvoering monitor (nov-jan) Groep 4-8 en alle leerkrachten Maatwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
CAMERA BEELDKADER EN CAMERASTANDPUNT
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Visie & Strategie.
Presenteren en communiceren
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
UVW LinkedIn Presentatie
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Powerpoint presentatie.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Ouderavond
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Monitor BoekStart in de kinderopvang van resultaat naar doelen
Kiezen voor keuzedelen
Digi(bord)boek project <titel project>
Ouders en school samen Maart 2016
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Monitor BoekStart in de kinderopvang van resultaat naar doelen
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Monitor: van resultaat naar doelen Introductie monitor (sep-okt) Ond.spec./leco aan team Uitvoering monitor (nov-jan) Groep 4-8 en alle leerkrachten Maatwerk presentaties en doelen stellen (mrt-mei) Ond.spec./leco met leescoördinator/team/directie Leesplangesprek (apr-juli) Ond.spec./leco met leescoördinator/directie (evt. bouwcoördinator) Plannen vaststellen (juni-sep) Leesconsulent en leescoördinator Terugkoppeling aan team (aug-sep) Leescoördinator

MONITOR Introduceren (sep-nov) Invullen lln+lkr (nov-jan) Resultaten plenair (mrt-mei) Lees/jaarplan (mei-juli) OUDER- PARTNERSCHAP Startbijeenkomst team Wensen & verwachtingen avond VoorleesExpress Koffie/leestafel Samen voorlezen Compliment smsjes Favoriet boek meegeven Zomerlezen INFORMATIE- VAARDIGHEDEN Informatievaardighedenplan Startbijeenkomst team In bibliotheek groep 1-4: Ik voel een voet (1) Mannetje Jan (2) Biebintroductie (3) Biebspel (4) Bibliospel (7) In school groep 5-8: Diploma Veilig internet jr. (5/6) Mediabegrip (7/8) Jeugdkrakercompetitie (7/8) Les informatievaardigheden (7/8) Volgens offerte: Op Expeditie (5-8) Onderhoud collectie (10%) (Klassikaal) lenen in schoolbieb SCHOOLBIEB & SYSTEEM Instructie team Instructie groepen Leeslogboek / Tip Nieuwsbegrip / Carrousel Jeugdbieb Makkelijk Lezen Plein LEZENCursus Open Boek Vrij lezenPraten over boeken Voorlezen Kinderjury (mrt-juni) Voorleesdagen (jan) Voorleeswedstrijd (sep-nov) Kinderboekenweek (okt) Workshop team Boeken kiezen (boekensushi / speeddate ed.) Bij zaakvakken Door kinderen Zomerlezen Boekenkring Methode Aidan Chambers Schrijver op bezoek (cultuureducatie) Coöperatieve werkvorm Interview Leesclub Boekpresentatie Instructie biebouders (Klassikaal) lenen in bibliotheek Rode Draad Projectcollecties Bijscholing Open Boek Interactief voorlezen Lezen voor jongens Ouderleesteam Verteltas/koffer Geheimagent AAP (7/8) Begeleiden bij invullen (gr 4-5) Lezen bij Canon Door ouders / vaders / opa’s ed. Luisterboeken Boek/film combi Regulier activiteitenTeam activiteitenLandelijke campagnes Boekintroductie Mini-spreekbeurt Praatplaat Activiteiten/werkvormen (inzet leesconsulent) Week van de Mediawijsheid

Doelen en werkwijze Tijdens de monitorpresentatie heb je 2-3 concrete doelen gesteld. Je weet nu welke resultaten je wilt behalen. De volgende stap is om dit om te zetten in een werkwijze (hoe/waarmee) en dit te concretiseren in je jaarplan: het activiteitenoverzicht voor een schooljaar als onderdeel van het leesplan. Na de teampresentatie over de monitor praat je dan inhoudelijk verder met de leescoördinator en liefst ook de directeur. Je hebt dus in ieder geval 2-3 doelen voor specifieke groepen om op te focussen. Voor de rest van de invulling van het jaarplan richt je je op de basis die je al hebt gelegd en de activiteiten/werkvormen die goed lopen. Waar nodig of gewenst kun je natuurlijk alsnog een focus aanbrengen op één van de leesvormen: vrijlezen, voorlezen of praten over boeken. Ook ouderbetrokkenheid of informatievaardigheden kan zo’n focus zijn. Om jouw resultaten en werkwijze op het gebied van leesbevordering te ondersteunen zijn er naast de leesvormen ook landelijke campagnes, met mooie kant en klare materialen. Focus en structuur Vanuit de bibliotheek helpt het om bij het opstellen van een jaarplan duidelijker kaders te stellen. Welke werkvormen kun je aanbieden? Wat kun je concreet gaan doen rondom dat vrijlezen, voorlezen en praten. De scholen zijn ook gebaat bij meer structuur in het aanbod, want ze doen vaak al heel veel maar hebben te weinig zicht op waaróm ze het doen. Help de school dus om keuzes te maken, focus te leggen op de werkvormen, zodat alles wat je doet helpt om je doelen te realiseren. En onthoud ook: je hoeft niet alles in één keer te doen. Afbakening, structuur en overzicht: maar altijd gericht op de gestelde doelen en resultaten. Leesplan en praatplaat Het leesplan (bij Open Boek) is vernieuwd en sluit met de vraagstelling en tabellen nu nog beter aan bij de vragen van de monitor. Het helpt je om – naast de meerjarenvisie – de belangrijkste resultaten en de te stellen doelen per schooljaar eruit te filteren. Na de teampresentatie ga je met de leescoördinator (en directeur) in gesprek over hoe je die doelen gaat bereiken. Voor het bepalen van die werkwijze kun je je laten inspireren door de mogelijkheden die op de praatplaat staan (en die je zelf samenstelt!). Deze praatplaat ligt tijdens dit gesprek over de invulling van het jaarplan op tafel en helpt om binnen de vastgestelde doelen en focus passende werkvormen en activiteiten te kiezen. De praatplaat is opgebouwd langs: - Oranje hoofdthema’s / bouwstenen - Groene reguliere onderdelen, die je elk jaar moet inplannen met elkaar - Paarse landelijke campagnes, waarop je kunt aansluiten - Blauwe activiteiten, waarbij je je richt op het team (optioneel) - Witte werkvormen / activiteiten / producten De praatplaat in deze powerpoint is gevuld met de meest gangbare werkvormen als voorbeeld. Vul de witte blokken in met de werkvormen/activiteiten die jij als bibliotheek kunt bieden. Aanvullen of verwijderen kan ook, de plaat is zo flexibel als jij wilt. Alle lijnen zijn vastgemaakt aan de blokjes, dus die bewegen mee als je gaat schuiven. Als je klaar bent sla je deze dia op als PDF en maakt er een mooie kleurenprint van, voor jezelf en voor de school! Toelichting Praatplaat

School Leesconsulent Uren p/j: Leescoördinator(en) Uren p/j: Welke resultaten/doelen wil je behalen (verbeterpunten) Welke focus op lezen kies je dit jaar (per groep/bouw) [denk aan: vrij lezen / voorlezen / praten over boeken / leescultuur thuis] Aan welk(e) campagne / project doe je dit jaar mee (per groep/bouw) [Bijvoorbeeld: Voorleesdagen / Kinderboekenweek / Kinderjury / Voorleeswedstrijd / Poëzieweek / Week van de Mediawijsheid / 2016 Jaar van het Boek / …] Groep / bouw / team / leerkracht Focus / thema Werkvorm / activiteit (wat) (evt. aansluitend bij campagne of project) Periode / datum Evaluatie (opm. uitvoering / ureninzet) Uren leesconsulent Directie / leescoörd.CollectieOnderhoud 10% collectie door bieb en school Bieb: januari School: KJ / VLD / KBW LeescoördinatorSchoolbibliotheekAanleveren gegevens instroomleerlingen Juli (alle lln.) en Nov/jan/mrt/mei Alle groepenLezen Dagelijks minimaal 15 minuten vrij lezen / voorlezen / praten Hele jaar Alle groepenSchoolbibliotheek(Klassikaal) lenen in schoolbibliotheekHele jaar TeamschoolWiseInformeren over nieuwe ontwikkelingenDoorlopend TeamMonitorIntroductie op hoe en wanneerSep-nov Team en groepen 4-8MonitorInvullen van de monitorNov-jan Team MonitorPresentatie van de resultaten monitorMaart-mei Directie / leescoörd.LeesplanVaststellen leesplan nieuwe schooljaarMei-juli Bijscholing leescoörd.Leesnetwerk2x per jaar (leren van elkaar / thematisch)Nov + Mrt ProjectcollectiesCollectieIndien gewenst Bibliotheekjaarplan 2016/2017

Van schoolleesplan naar bibliotheekjaarplan Het leesplan van de school bevat een meerjarenplan en een jaarplan. In het jaarplan legt de school in verschillende tabellen vast welke activiteiten plaatsvinden, aan welke campagnes ze meedoen, hoe de collectie en bibliotheek wordt onderhouden en wie wat doet. Voor de bibliotheek kan het handig zijn hier een eigen werkdocument naast te leggen met een samenvatting van alle afspraken voor het hele schooljaar. Het format Bibliotheekjaarplan in dia 4 (met een beschrijfbare wordversie in de toolkit) is een praktische samenvatting van alle afspraken voor dat schooljaar. De inhoud is gelijk aan het schoolleesplan, maar dient vooral als werkdocument voor de bibliotheek. Het kent de volgende kolommen: ● Wat is je focus/doel/thema ● Wat moet sowieso ingepland worden (o.a. monitor) ● Wat doet de school zelf al (bijv. campagnes) ● Welke werkvorm/activiteit ga je doen binnen dat doel/focus ● Wanneer vindt het plaats ● Hoeveel uur besteed de leesconsulent daaraan ● Hoe is het verlopen Voor het totaaloverzicht vermeld je ook de vastgestelde doelen en focus. Zodat je in je gesprek niet wordt afgeleid door dingen die ook zo leuk zijn om te doen, maar zodat je altijd in beeld houdt waarvóór je iets doet. De leesconsulent kan hiermee goed laten zien hoe ze haar uren in de school besteedt en in welke groepen ze zichtbaar is. Zorg dat alles liefst voor de zomervakantie, maar uiterlijk voor 1 oktober, is vastgesteld door leescoördinator, directie en team! Succes Toelichting Bibliotheekjaarplan