21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
BattleBots The school battle.
Visiecirkel organiseren leren
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Docentendag
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Presentatie EduCheck SOML
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Module 6; didactisch handelen
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010

In deze presentatie  Wat zijn 21 st century skills en waarom zijn ze relevant?  Analyse van opvattingen en uitwerkingen van 21 st century skills  Modellen  Onderzoeksvragen/ Aanpak  Expertteam  Resultaten van de analyse  Rol van ICT  Wat betekent dit en Hoe verder?

21 st century skills: Aanleiding  Kennismaatschappij  Arbeidsmarkt: meer ‘mensen’– en ’kennis’werkers  Jongeren worden opgeleid voor banen die nog niet bestaan  Een aantal kerntaken zijn in principe vergelijkbaar en vragen om nieuwe competenties: 21 st century skills (ook: key skills (EU); life long learning competencies (OESO)  Uitdaging samenleving: Hoe kan de verwerving van 21 st century skills ook buiten het onderwijs worden bevorderd?  Uitdaging voor het onderwijs: Hoe zien curricula eruit die relevant zijn voor de kennismaatschappij?

21 st century skills: Aanleiding  Kennismaatschappij  Arbeidsmarkt: meer ‘mensen’– en ’kennis’werkers  Jongeren worden opgeleid voor banen die nog niet bestaan  Een aantal kerntaken zijn in principe vergelijkbaar en vragen om nieuwe competenties: 21 st century skills (ook: key skills (EU); life long learning competencies (OESO)  Uitdaging samenleving: Hoe kan de verwerving van 21 st century skills ook buiten het onderwijs worden bevorderd?  Uitdaging voor het onderwijs: Hoe zien curricula eruit die relevant zijn voor de kennismaatschappij?

Onderzoek naar 21 st century skills modellen  Partnership for 21 st Century Skills (P21)  EnGauge  Assessment and Teaching of 21st century skills (ATCS)  National Educational Technology Standards (NETS)  Technological Literacy Framework for the 2012 National Assessment of Educational Progress (NAEP)  EU  OESO  UNESCO

Onderzoeksvragen 21 st century skills (Wat moet worden geleerd) Implementatie (Hoe wordt geleerd/ didactische benaderingen) Evaluatie (Welke uitkomsten en hoe die te beoordelen) ICT

Waar hebben we naar gekeken? CompetentiesArgumenten voor 21st century skills Definitie van 21st century skills ICT-gerelateerde competenties ImplementatieCurriculum & Instructie ICT Professionele Ontwikkeling Publiek-private partnerschap Strategieën/voorwaarden voor implementatie BeoordelingArgumenten Typen beoordelingen Beoordelingsinstrumenten ICT Strategieën/voorwaarden voor implementatie

Argumenten  Technologische ontwikkelingen (alle modellen)  Globalisering/ internationalisering (EU/OESO)  Flexibele aanpassing aan een veranderende samenleving (ATCS, P21, EU)  Noodzaak duurzame democratische ontwikkeling (OESO)  Ontwikkelingen in onderzoek naar leren van mensen (P21, En Gauge)  Wat valt op  Het debat wordt gevoerd door de private sector; waar blijft het onderwijs?

Wat moet worden geleerd Alle modellenIn 4 modellenIn 2 modellenIn 1 model  Samenwerking  Communicatie  ICT geletterdheid  Sociaal en/of culturele vaardigheden / Burgerschap  Creativiteit  Kritisch denken  Probleemoplos- vaardigheden  Productiviteit  Leren te leren  Zelfsturing  Plannen  Flexibiliteit  Kernvakken: Wiskunde Moedertaal Vreemde talen Natuur en techniek  Risico’s nemen  Metacognitie  Beheersen/ oplossen van conflicten  Initiatief en ondernemerschap  Interdisciplinaire thema’s  Kernvakken: Kunst, econmie, aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer

 Wat valt op  Verschil in terminologie tussen de modellen  Veel wensen weinig uitwerking  Geen niveau-aanduidingen (wanneer moet wat worden geleerd)  Veelal ontbreken van link met kernvakken in het huidige curriculum  Waar kunnen 21 st century skills worden geleerd: Verhouding tussen formele en informele (onderwijs)settings

ICT gerelateerde competenties Informatievaardigheden (6) Informatie evalueren afkomstig van een scala aan media; herkennen wanneer informatie nodig is; lokaliseren, synthetiseren, en het effectief gebruiken van informatie (En Gauge) ICT vaardigheden gericht op kennisverwerving (4) Gebruik ICT om kennis te construeren, ontwikkelen van innovatieve producten of processen (NETS) Digitale geletterdheid (5)ICT effectief kunnen toepassen (P21) Fundamenteel begrip van de ethische/ juridische problemen rond het gebruik van ICT (P21) De aard van technologie begrijpen (NAEP)

ICT gerelateerde competenties Informatievaardigheden (6) Informatie evalueren afkomstig van een scala aan media; herkennen wanneer informatie nodig is; lokaliseren, synthetiseren, en het effectief gebruiken van informatie (En Gauge) ICT vaardigheden gericht op kennisverwerving (4) Gebruik ICT om kennis te construeren, ontwikkelen van innovatieve producten of processen (NETS) Digitale geletterdheid (5)ICT effectief kunnen toepassen (P21) Fundamenteel begrip van de ethische/ juridische problemen rond het gebruik van ICT (P21) De aard van technologie begrijpen (NAEP)

ICT gerelateerde competenties Informatievaardigheden (6) Informatie evalueren afkomstig van een scala aan media; herkennen wanneer informatie nodig is; lokaliseren, synthetiseren, en het effectief gebruiken van informatie (En Gauge) ICT vaardigheden gericht op kennisverwerving (4) Gebruik ICT om kennis te construeren, ontwikkelen van innovatieve producten of processen (NETS) Digitale geletterdheid (5)ICT effectief kunnen toepassen (P21) Fundamenteel begrip van de ethische/ juridische problemen rond het gebruik van ICT (P21) De aard van technologie begrijpen (NAEP)

 Wat valt op  ICT gerelateerde competenties geïsoleerd of geïntegreerd met de andere 21st century skills  Rollen van ICT: Leren met en leren over ICT?  Rol van ICT in de verbinding tussen formeel en informeel leren

Implementatie in het curriculum  Toevoegen aan bestaande curriculum  Nieuwe vakken  Nieuwe inhouden binnen vakken  Integreren in het bestaande curriculum  Curriculumoverstijgende competenties  Onderdeel van een nieuw curriculum  Verlaten van de traditionele vakkenstructuur;  De school als lerende organisatie

 Wat valt op  De modellen maken geen keuze  Noodzaak voor nieuwe didactische benaderingen (mbv ICT)  Kennis over het leren van leerlingen sluit aan bij 21 st century competenties  Koppel leren in informele en formele settings  Sleutelrol voor de docent  Professionele ontwikkeling van docenten centraal!  Over dezelfde competenties beschikken als leerlingen  Variatie en didactiek/ gebruik van ICT tools  Multidisciplinaire benaderingen  Life long learner: professionele groei en leiderschap

 Wat valt op  De modellen maken geen keuze  Noodzaak voor nieuwe didactische benaderingen (mbv ICT)  Kennis over het leren van leerlingen sluit aan bij 21 st century competenties  Koppel leren in informele en formele settings  Sleutelrol voor de docent  Professionele ontwikkeling van docenten centraal!  Over dezelfde competenties beschikken als leerlingen  Variatie en didactiek/ gebruik van ICT tools  Multidisciplinaire benaderingen  Life long learner: professionele groei en leiderschap

Beoordeling van 21 st century skills  Huidige beoordelingsmodellen zijn niet toereikend Kenmerken van de beoordeling van 21 st century skills (ATCS)  Afgestemd op de ontwikkeling van 21 st century doelen  Flexibel kunnen inspelen op nieuwe ontwikelingen  Gericht op het tonen van de prestatie (performance- based)  Niet alleen om verantwoording af te leggen (summatief), maar vooral ook gericht op productieve en bruikbare feedback (formatief)  Voldoen aan de eisen van een goede beoordeling

Beoordeling van 21 st century skills  Huidige beoordelingsmodellen zijn niet toereikend Kenmerken van de beoordeling van 21 st century skills (ATCS)  Voldoen aan de eisen van een goede beoordeling  Afgestemd op de ontwikkeling van 21 st century doelen  Flexibel kunnen inspelen op nieuwe ontwikelingen  Gericht op het tonen van de prestatie (performance- based)  Niet alleen om verantwoording af te leggen (summatief), maar vooral ook gericht op productieve en bruikbare feedback (formatief)

Beoordeling van 21 st century skills  Huidige beoordelingsmodellen zijn niet toereikend Kenmerken van de beoordeling van 21 st century skills (ATCS)  Voldoen aan de eisen van een goede beoordeling  Afgestemd op de ontwikkeling van 21 st century doelen  Flexibel kunnen inspelen op nieuwe ontwikelingen  Gericht op het tonen van de prestatie (performance- based)  Niet alleen om verantwoording af te leggen (summatief), maar vooral ook gericht op productieve en bruikbare feedback (formatief)

ICT en beoordeling  Verandering in proces:  Toetsontwikkeling (itembanken)  Toetsafname  Disseminatie van toetsen  Verandering van de inhoud van de beoordeling:  Toevoegen van betekenisvolle taken  Beoordelen van bepaalde concepten

 Wat valt op  Er zijn diverse initiatieven gericht op de beoordeling van (onderdelen van) 21 st century skills: OESO, NAEP, Dede, ICILS  Aandacht voor formatieve en summatieve beoordeling  Consequenties voor eindexamens

Aanbevelingen: Aanscherping van 21 st century skills  Beschrijven in termen van kennis, vaardigheden, attitudes, en ethiek  Ontwikkel een brede notie van digitale geletterdheid  Koppel 21 st century skills aan kernvakken en interdisciplinaire thema’s  Actieplan voor 21 st century skills  Inbedding in curriculum en evaluatie  Professionalisering van docenten  Aandacht voor formeel en informeel leren

Vragen….. Discussie!