Vertrekpunt Behandelaars houden niet van ROM –Raar Therapie dient doel; –ROM meet of je op goede weg bent –Niet raar Te veel nadruk op benchmark –Geld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Evaluatie van mentorprojecten
Bedrijfsverbetering met de Code
SEH Congres 2013 Hersteladvies Jan Vromans.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Door goede gesprekken groeien
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Time management in het onderwijs
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De gevolgen van de zonde
ROM: het mes snijdt aan 2 kanten. Dr
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Levensvragen Over geluk…..
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
6 pijlers van de code in beeld
Het Debat Opbouw en inhoud.
WELKOM OP TOV!.
Conditioneel Compatibilisme
Doelstellingen formuleren
De kunst van het fouten maken
Project Management Fails
Workshop Fondsen werven
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Toolbox: WPI door DMT-leden
Leerdoelen SMART maken
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Rouw & Verlies Les 3.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Herstelondersteunende zorg en presentie
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Psychologieles 7 lesweek 7
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten.
Verschillende rollen en stijlen
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
“ Het ontneemt je de levensvreugde, niet te kunnen leven zoals je wilt leven.”
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Relevant voor patiënt en therapeut? Klinimetrie in Abakus.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Dienen in de gemeente.
Welkom havo 3..
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Vertrekpunt Behandelaars houden niet van ROM –Raar Therapie dient doel; –ROM meet of je op goede weg bent –Niet raar Te veel nadruk op benchmark –Geld en beleid ipv behandelinhoud Hoe kan ROM toch behandelinhoud dienen?

Take home message Men wil met ROM teveel tegelijk –Met teveel nadruk op benchmark Toch is ROM nog niet verloren voor behandelinhoud –Aanvullende meetinstrumenten –Meer meetmomenten –Andere prioriteiten voor inzet ROM

Algemeen (1) Een patiënt heeft probleem Zoekt hulp bij verminderen/oplossen Formuleer probleem + behandeldoel Afhankelijk van zorgsoort –Kwaliteit van leven –Klachtreductie –Ontlasting van de omgeving

Algemeen (2) Behandeling is doelgericht Weg daar naartoe moet bewaakt –Met ROM –In combinatie met overleg met patiënt ROM onderdeel communicatie over doelgerichtheid Wie kan daar tegen zijn? Hoe moeilijk is dat?

Zijstapje naar benchmark Heel ander doel –Verantwoording en rekenschap Dominante eisen –Geaccepteerd generiek instrument Behandelaar wil (ook) specifiek instrument –Meten op vastgelegde momenten (DBC) Behandelaar wil meten op logisch moment Je kunt er niet omheen –Dat kost je geld Je moet er wel mee dealen

Dealen met de benchmark Pootjes omhoog –We doen het omdat het moet –Met zo min mogelijk last Administratieve uitbesteding, los van behandeling Making the most out of it –Incorporeer de ROM verplichtingen binnen je gewone behandelbeleid –En trek je van de benchmark niet al te veel aan

ROM voor benchmark en ROM voor behandeling Beide hechten belang aan meten –Aan vergelijkbare domeinen –Op geregelde tijdstippen Beide gericht op resultaat Beide willen vergelijken –Behandeling: patiënt met zichzelf en geaggregeerd afdelingen met zichzelf –Benchmark: onvergelijkbare (?) patiëntgroepen

Hoe ROM benchmark en behandeling te integreren Kies kort benchmark instrument –PsyQ: Korte Klachten Lijst (KKL) Bovendien KWAL, KLANT en Kosten (4K’s) Doe ander relevant instrument erbij Meet vaker dan rondom DBC –PsyQ: Iedere drie maanden automatisch Altijd binnen de SBG ‘parapluutjes’ Met mogelijkheid van extra metingen handmatig

Voor- en nadelen Voordelen –KKL invullen duurt 3 minuten –Andere 3 K’s eveneens –Ruimte voor toevoegen extra lijsten naar keuze Extra klinisch relevante informatie Nadelen –Eigenlijk niet zoveel –Al blijf je binnen verplichte ROM-sjabloon

Aan de slag, maar eerst (weer) een zijstap ROMmen staat niet op zichzelf Weerspiegelt behandelvisie Die visie is (in behandelpsychiatrie) –Therapie is voor emotionele stoornissen –Die moeten verminderen/verdwijnen –Dat is doorgaans primaire doelstelling –Doelgerichtheid daarop kenmerk therapie –ROM ten dienste van doelgerichtheid

Echt aan de slag Bepaal in het begin doelen Therapie gaat over behalen doelen –Behandeling stopt Als doelen zijn gehaald Als blijkt dat doelen niet worden behaald Afstand tot doelen wordt geregeld gemeten –Aanpassen behandelplan indien nodig ROM en consequenties behandelplan worden teruggekoppeld

Gevolgen doelgerichtheid Klachten en doelstellingen centraal ‘Bijkomende problemen’ slechts –Indien relevant lopende behandeling Hebben ermee te maken Verhinderen adequate uitvoering Nemen patiënt te veel in beslag –Kan leiden tot Nieuwe doelen; nieuw behandelplan Stoppen therapie Onderbreken therapie

ROMmen in detail (1) Bij eerste meting –Bespreek scores op alle lijsten Wat betekenen scores (normen) –Herkent patiënt zich in scores Waarin wel en waarin niet Waarin zit verschil –Welke vragen roepen scores op Nieuwe informatie Ernstiger/minder ernstig dan bij intake Consequenties voor behandelplan

ROMmen in detail (2) Bij vervolgmetingen –Bespreek scores tov 1 ste en laatste score Hoe groot/klein is vooruitgang –Herkent patiënt zich in scoreverloop Waarin wel en waarin niet Waarin zit verschil –Welke vragen roept scoreverloop op Consequenties voor behandelplan –Doorgaan »Hoe lang nog; Waar moeten we dan staan –Aanpassen –Stoppen vanwege succes –Stoppen vanwege onhaalbaarheid

FAQ 1 ROM kost toch tijd? –Klopt. Diagnostiek en bespreken huiswerk ook –Sterker: therapie kost tijd –ROM is onderdeel behandeling, niet extra Hoe win je wel tijd –Geen koffie en thee aanbieden –Niet te veel uitweiden over Hoe het zo is gekomen Dat het best moeilijk is Wat het leven nog meer te bieden heeft

FAQ 2 ROM lijsten zeggen niets over mijn patiënt? –Raar: generiek meet lijdensdruk Heb je een patiënt die niet lijdt –Raar: je meet toch ook specifiek Heb je patiënt zonder specifieke klachten –Raar: je meet toch ook levenskwaliteit Heb je patiënt met goede levenskwaliteit ROM is communicatiemiddel over problematiek en doelen –Als die er niet zijn: geen reden therapie

FAQ 3 ROM is toch alleen voor verzekering? –Nee: ROM is er ook voor verzekering –(Deze) ROM geeft primair zinvolle klinische informatie Zonder financieel noodzakelijke SBG informatie tekort te doen

FAQ 4 Wat als patiënt denkt (of ikzelf) intuïtief wel te weten hoe het gaat –Leg het verschil uit tussen intuïtie en weten Bij hoeveel willekeurige mensen is kans dat er 2 op zelfde dag jarig zijn > dan niemand op zelfde dag jarig? Als je om evenaar gespannen touw 1 meter verlengt en je tilt het op, kan er dan een slak onderdoor?

Conclusies Voordeel benchmark ROM –Iedereen gaat meten Nadeel benchmark ROM –Meten wordt extra klus –Gebruik in behandeling niet gestimuleerd Zinvol ROMmen kan ondanks benchmark ROM –Kies kort benchmark instrument –Vul aan met gepaste instrumenten –Meet minimaal iedere 3 maanden