Marketing & Sales in de uitgeverij van de toekomst Linda Albers, 20 november 2013
‘Voorspellingen zijn altijd moeilijk, zeker als ze over de toekomst gaan’ Niels Bohr, winnaar Nobelprijs voor de natuurkunde
Niet de crisis, maar digitalisering, internet, nieuwe media en nieuwe kanalen zijn oorzaken van de veranderingen
‘Onder invloed van technologie verschuift de macht van uitgevers, establishment en media naar de massa’ Rupert Murdoch, mediamagnaat
‘Ik heb altijd geloofd, dat wanneer de snelheid van verandering in de organisatie minder wordt dan de snelheid van de verandering erbuiten, het einde in zicht is’ Jack Welsh, voormalig CEO van General Electric
Flexibilisering Niets doen is geen optie
‘Grote bedrijven zijn per definitie langzaam en log; kleine bedrijven zijn snel en toegankelijk’ Lou Gerstner, voormalig CEO van IBM
De kaasschaaf methode werkt niet meer
De flexibele schil is essentieel om te overleven
‘Functies waarin het werken met kennis centraal staat, vallen in de nabije toekomst uiteen in talloze minitaken die in netwerken uitgevoerd worden’ Menno Lanting, auteur van De slimme organisatie
De gerichtheid op samenwerking neemt sterk toe
Transparantie: er komt meer helderheid en doorzichtigheid
Er ontstaan meer strategische samenwerkingen
Fundamenteel aanpassen door gerichtheid op de korte termijn en stapsgewijze verandering ‘Er is niets behalve het nu‘ Eckhart Tolle in De kracht van het nu
Saneringstijd: rationele saneringsslagen van structureel niet- winstgevende onderdelen Sanoma 500 banen WPG 100 banen ANWB media 75 banen
3 Strategieën die de hoogste overlevingskans opleveren 1)Bereik strategie massa bereik genereren, eventueel samen met (oud-)concurrenten 2) Relevantie relevant bereik genereren bij een specifieke doelgroep (niche marketing) 3) Desinvesteren afbouwen van stuctureel niet-winstgevende producten
Marketing & Sales in de uitgeverij van de toekomst
Flexibilisering corporate branding marketing intelligence communicatie adviseur online marketeer merk- channel marketeer manager project managercopywriter database marketeer assistent trade marketeer
De flexibele schil ‘Ik gebruik niet alleen alle breinen die ik heb, maar ook alle breinen die ik kan lenen.‘ Wilson, voormalig president van de VS
Self Publishing: de bedreiging is ook de kans = De boekenuitgever als facilitair uitgever = Verkoop van commerciële services = Gratis marktonderzoek
Samen werken met de boekhandel
Merkdenken binden en boeien van de lezer
Breder merkdenken: binden en boeien van de doelgroep VT wonen Grando keuken VT wonen Luxaflex en behang, laminaat, novilon, etc.
Imprint als merk (A-boeken) iPad hoes mokken notitieboekjes cadeaupapier ansichtkaarten sleutelhangers bagagelabels koelkast etc.
Transitie merkdenken 2 mogelijke manieren: De content genereert het bereik, andere merkdragers genereren het geld Print komt later, het sluit aan op een merk dat er al is
Co-creatie De mentaliteitsverandering / transitie: KUNNEN en DOEN is moeilijker dan BEDENKEN
Gevolgen voor Marketing De (potentiële) klantwaarde stijgt sterk als het merk breed wordt geëxploiteerd Intensief contact met je eindklant is essentieel Benodigde kennis: Kern: merkdenken Flexibele schil: klantwaarde benadering, klantlevenscyclus, klantcontactstrategieën
Transitie Verantwoordelijkheid voor merkdenken komt hoger in de organisatie te liggen Meer directeuren uit commerciële hoek?
Marketing & Sales in de Uitgeverij van de toekomst ‘De soort die het beste kan veranderen, overleeft’ Charles Darwin
Nieuwe competenties in de uitgeverij van de toekomst Generiek: samenwerken veranderingsgezindheid aanpassingsvermogen Binnen Marketing & Sales: initiatiefrijk ondernemerschap doorzettingsvermogen klantgerichtheid
De Manager Marketing & Sales van de toekomst ‘Slimmer werken’: Minder managers De manager als network facilitator Management is transparant Beheersing via regelmatige cyclus van target setting en monitoring
‘Als je denkt dat avontuur gevaarlijk is, probeer dan routine; dat is pas dodelijk’ Paulo Coelho, auteur
Linda 06 –