Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Personeel op maat, maat in personeel
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Centrale werkwinkel D:
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Nijverdal, september 2006 Ruimte voor de jeugd Wie, wat, waar en wanneer?
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Scenariomodel basisonderwijs
Regionale probleemanalyse VSV
Krimpen met perspectief
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Begeleiding startende leraren
Fietsbeleid in Culemborg
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Scenariomodel basisonderwijs
Amsterdam Sil Vrielink
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
MAATREGEL 6 “EEN GOEDE MATCH” Joan Nunnely
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Toptechniek in bedrijf
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar Jorismavo.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
CAOP Utrecht 8 november  32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Kick-off Leiden POVO Onderwijs Transparant.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Aanleiding en doelstelling
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Lerarentekort 6 september 2017.
Wat is de uitstroom in 4Havo
Doorontwikkelen BRON vo
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Normatief begroten en groepsopbouw leerlingen
RMC regio Zuid-Holland Noord Voorlopige cijfers
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012

Het Utrechts scenariomodel Omschrijving: een instrument om op verschillende niveaus op verschillende termijnen (tot 2025) beleid te kunnen voeren op het gebied van personeelsplanning Niveaus: Provinciaal > (sub) regionaal Gemeentelijk Per brin nummer (> per locatie) Bijvangst: strategische huisvestingsprognose

Regionaal platform Onderwijsarbeidsmarkt provincie Utrecht 32 besturen VO-scholen, ROC en eerste en tweede graads lerarenopleidingen in prov. Utrecht Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en arbeidsmarktproblematiek (o.l.v. SBO) Thema 1: Leerlingenprognoses tot 2012 ism ResearchNed, Qdelft (en ministerie OCW) Thema 2: Prognoses leraren tot 2025 Thema 3: Huisvestingsprognoses tot 2015

Aanleiding scenariomodel Voorzien in behoefte van het regionaal platform om: Niet alleen: div. projecten te kunnen uitwisselen, delen en met elkaar uit te voeren Maar ook: het beleidvoerend vermogen te kunnen versterken Dus: gebaseerd op harde data Want: is er gegeven de te verwachten hoge uitstroom van docenten wel voldoende aanbod in de regio om de vacatures te kunnen vervullen

De arbeidsmarktontwikkeling in beeld: Mirror: Programma van ministerie OCW Helaas niet regionaal, locaal, etc. Niet naar vakgebied of naar bevoegdheid Behoefte regionaal platform: Kwantitatief per (school)jaar Kwalitatief per vak én per bevoegdheid

Opdrachtgever/uitvoerder Opdrachtgever: het regionaal platform, ism Ministerie van OCW SBO Gemeente Utrecht Provincie (Stratego/Domino) Individuele besturen Uitvoering: ResearchNed: Sil Vrielink QDelft: Dik Leering CentErdata/Mirror: Jan Nelissen

De bouw van het model (fase 1) 1. Leerlingen: Aantallen Stromen 2. Leerlingenprognoses: demografie 3. “Knoppen” inbouwen: Aandeel vwo/havo/vmbo Nieuwe woonwijken Marktaandeel van schoollocaties

Opbrengsten fase 1: Leerlingaantallen: Provinciaal Regionaal Subregionaal > per gemeente Op aanvraag uitwerken: Per brinnummer Per locatie

Bouw van het model (fase 2) Arbeidsmarktontwikkelingen in kaart brengen Op basis van de leerlingenprognoses (fase 1) Op basis van nulmeting 2009 met aannames (schattingen) met beperkingen

Beperkingen model: - Praktijkonderwijs ontbreekt - Dekking 92% (Koppeling IPTO – MIRROR) - Bevoegdheid niet bekend - Aggregatie naar 20 vakken - Alleen uitstroom, niet doorstroom, - Model gebaseerd op situatie begin Niet: pensioenleeftijd naar 66 in Niet: verschuiving vmbo -> havo - Aanname verdeling over vakken constant in loop van de tijd - Reguliere formatie, niet vervanging wegens ziekte, etc.

Opbrengst: ontwikkeling vraag

Opbrengst: uitstroom op basis 2009

Opbrengst: benodigde instroom

Opbrengst: instroom per vak Meer dan gemiddeld vraag naar NatuurkundeTechniek ScheikundeEconomie MaatschappijleerWiskunde Minder dan gemiddeld vraag naar LOKlassieke Talen DuitsLO FransLevensbeschouwing Frans Maar verschillen beperkt

Opbrengst: Instroom naar fte: Vraag Uitstroom Benodigde instroom Gemiddeld Per jaar % niet gekoppeld Dus met name op korte termijn was behoefte GROOT

Opbrengst: confrontatie Benodigde instroom / jaar Aanbod regio Utrecht 685 personen (gem. 2005/9) (hbo, 2e graads + ulo) MAAR - Werkend in vo 430 fte [60-65%] - Aanstelling340 fte[0,8 fte] Kan dus net, … maar aanbod in de regio Utrecht maakt 16% van het totale aanbod in NL uit, terwijl de werkgelegenheid in Utrecht iets meer dan 8% van de totale werkgelegenheid in NL uitmaakt

Opbrengst: confrontatie 2 Aanbod Utrecht relatief groot voor: - Biologie - Maatschappijleer - Gez.heidszorg en Welzijn Nederland ook: - Kunstvakken - LO Aanbod Utrecht relatief klein voor: - Economie - Klassieke talen - Levensbesch. - Nederlands - Wiskunde - LO afwezig

Opbrengst: conclusies 1. Eerste jaren nog groei, later overal krimp behalve Stad Utrecht 2. Al snel grote uitstroom oudere leraren 3. Daardoor benodigde instroom hoog, vooral in Stad Utrecht 4. Regionaal aanbod kan hierin nauwelijks voorzien 5. Probleem is tijdelijk als gevolg van de krimp; vanaf 2020 lijkt personeels-voorziening geen probleem

Oplossingen ? - Aantal lesuren  Moeilijk (men werkt gem. al 0,8 fte, relatief steeds meer vrouwen) - Percentage afstudeerders dat in vo gaat werken  15% gaat op mbo/roc werken, 8% bao/sbao/wec - Uitval in eerste 5 jaar nieuwe instromers (20%)  Deels vanuit instelling ongewenst, in hoeverre vermijdbaar? Begeleiding OK? Beloning? - Uitstroom ouderen beperken op korte termijn Weinig effect, men stroomt toch uit op gegeven moment (Bijlage A2, gem leeftijd 62,6  64,0 jaar leidt tot daling vraag met gem. 25 fte per jaar tot 2015) - Werken na leeftijd 65!? Probleem : verlies FPU-rechten - Meer LIO aantrekken en vasthouden; via goede begeleiding (?) - Verken de effecten en kansen van “ieder meester master”

Fase 3: Strategische Huisvestingsprognose Bijvangst van opgebouwde scenario met database 1. Onderwijsdeelname per school, vestiging, onderwijssoort bepaalt per voedingsgebied 2.Per gemeente: bevolkingsprognoses 3.Statisch model met “knoppen”: Nieuwe wijken toevoegen Populariteit individuele scholen/locaties wijzigen Verhoudingen vmbo-havo-vwo aanmeldingen Doel: Huidige capaciteit van scholen in de provincie af te zetten tegen de leerlingenontwikkelingen de komende 15 jaar

Beschikbaar voor provincie Utrecht De capaciteit van gebouwen van de huidige VO-besturen (per 2012): zie: speeddate strategische huisvestingsprognose Huidige overcapaciteit en ondercapaciteit van gebouwen per subregio: zie: speeddate strategische huisvestingsprognose Trends: zie speeddate strategische huisvestingsprognose Conclusies: zie speeddate strategische huisvestingsprognose

Vervolgstappen huisvesting: 1. Huidige actuele capaciteit in kaart brengen: Update leerlingenprognoses ResearchNed en Qdelft Huisvestingscapaciteit locaties zomer 2012 Prognoses doorrekenen tot 2030 (i.p.v. 2025) 2. Per subregio uitwerken naar gemeenten 3. Per BRIN-nummer uitwerken per locatie 4. Combineren van locaties met gemeenten en subregio’s

Totaalopbrengst van scenario Op (sub)regionaal niveau zicht situatie tot 2015 op: Leerlingenpopulatie, -stromen en –prognoses Vraag naar docenten per vakgebied Huisvestingsbehoefte Uitwerkingen naar meer detailniveau kan op aanvraag

Recente acties door platform: Leergang Personeelsbeleid 2.0 ( door 10 besturen) Talentontwikkelling ( door 4 besturen) opbrengst: handboek talentontwikkeling en talentscan Inductieproject diverse besturen ( door 6 besturen) Doel: uitstroom nieuwe docenten verminderen Anders leren> anders doceren/E-learning ( ) Ontfuiken(verbinding bedrijfsleven) en stille reserves aanboren Opleidingstrajecten school nabij Opleidingsscholen volgens Utrechts model Masteropleiding voor tweedegraads docenten Bevorderen zij-instroom Instroom PO-VO (en omgekeerd) Eigen leerlingen interesseren voor lerarenopleiding Utrechtse kansen 2:

Bruikbaarheid ? Het scenariomodel is ook voor andere regio’s in Nederland bruikbaar Structuur aanwezig Eigen data invoeren Contactpersoon: de secretaris van het regionaal platform onderwijsarbeidsmarkt: