Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012
Het Utrechts scenariomodel Omschrijving: een instrument om op verschillende niveaus op verschillende termijnen (tot 2025) beleid te kunnen voeren op het gebied van personeelsplanning Niveaus: Provinciaal > (sub) regionaal Gemeentelijk Per brin nummer (> per locatie) Bijvangst: strategische huisvestingsprognose
Regionaal platform Onderwijsarbeidsmarkt provincie Utrecht 32 besturen VO-scholen, ROC en eerste en tweede graads lerarenopleidingen in prov. Utrecht Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en arbeidsmarktproblematiek (o.l.v. SBO) Thema 1: Leerlingenprognoses tot 2012 ism ResearchNed, Qdelft (en ministerie OCW) Thema 2: Prognoses leraren tot 2025 Thema 3: Huisvestingsprognoses tot 2015
Aanleiding scenariomodel Voorzien in behoefte van het regionaal platform om: Niet alleen: div. projecten te kunnen uitwisselen, delen en met elkaar uit te voeren Maar ook: het beleidvoerend vermogen te kunnen versterken Dus: gebaseerd op harde data Want: is er gegeven de te verwachten hoge uitstroom van docenten wel voldoende aanbod in de regio om de vacatures te kunnen vervullen
De arbeidsmarktontwikkeling in beeld: Mirror: Programma van ministerie OCW Helaas niet regionaal, locaal, etc. Niet naar vakgebied of naar bevoegdheid Behoefte regionaal platform: Kwantitatief per (school)jaar Kwalitatief per vak én per bevoegdheid
Opdrachtgever/uitvoerder Opdrachtgever: het regionaal platform, ism Ministerie van OCW SBO Gemeente Utrecht Provincie (Stratego/Domino) Individuele besturen Uitvoering: ResearchNed: Sil Vrielink QDelft: Dik Leering CentErdata/Mirror: Jan Nelissen
De bouw van het model (fase 1) 1. Leerlingen: Aantallen Stromen 2. Leerlingenprognoses: demografie 3. “Knoppen” inbouwen: Aandeel vwo/havo/vmbo Nieuwe woonwijken Marktaandeel van schoollocaties
Opbrengsten fase 1: Leerlingaantallen: Provinciaal Regionaal Subregionaal > per gemeente Op aanvraag uitwerken: Per brinnummer Per locatie
Bouw van het model (fase 2) Arbeidsmarktontwikkelingen in kaart brengen Op basis van de leerlingenprognoses (fase 1) Op basis van nulmeting 2009 met aannames (schattingen) met beperkingen
Beperkingen model: - Praktijkonderwijs ontbreekt - Dekking 92% (Koppeling IPTO – MIRROR) - Bevoegdheid niet bekend - Aggregatie naar 20 vakken - Alleen uitstroom, niet doorstroom, - Model gebaseerd op situatie begin Niet: pensioenleeftijd naar 66 in Niet: verschuiving vmbo -> havo - Aanname verdeling over vakken constant in loop van de tijd - Reguliere formatie, niet vervanging wegens ziekte, etc.
Opbrengst: ontwikkeling vraag
Opbrengst: uitstroom op basis 2009
Opbrengst: benodigde instroom
Opbrengst: instroom per vak Meer dan gemiddeld vraag naar NatuurkundeTechniek ScheikundeEconomie MaatschappijleerWiskunde Minder dan gemiddeld vraag naar LOKlassieke Talen DuitsLO FransLevensbeschouwing Frans Maar verschillen beperkt
Opbrengst: Instroom naar fte: Vraag Uitstroom Benodigde instroom Gemiddeld Per jaar % niet gekoppeld Dus met name op korte termijn was behoefte GROOT
Opbrengst: confrontatie Benodigde instroom / jaar Aanbod regio Utrecht 685 personen (gem. 2005/9) (hbo, 2e graads + ulo) MAAR - Werkend in vo 430 fte [60-65%] - Aanstelling340 fte[0,8 fte] Kan dus net, … maar aanbod in de regio Utrecht maakt 16% van het totale aanbod in NL uit, terwijl de werkgelegenheid in Utrecht iets meer dan 8% van de totale werkgelegenheid in NL uitmaakt
Opbrengst: confrontatie 2 Aanbod Utrecht relatief groot voor: - Biologie - Maatschappijleer - Gez.heidszorg en Welzijn Nederland ook: - Kunstvakken - LO Aanbod Utrecht relatief klein voor: - Economie - Klassieke talen - Levensbesch. - Nederlands - Wiskunde - LO afwezig
Opbrengst: conclusies 1. Eerste jaren nog groei, later overal krimp behalve Stad Utrecht 2. Al snel grote uitstroom oudere leraren 3. Daardoor benodigde instroom hoog, vooral in Stad Utrecht 4. Regionaal aanbod kan hierin nauwelijks voorzien 5. Probleem is tijdelijk als gevolg van de krimp; vanaf 2020 lijkt personeels-voorziening geen probleem
Oplossingen ? - Aantal lesuren Moeilijk (men werkt gem. al 0,8 fte, relatief steeds meer vrouwen) - Percentage afstudeerders dat in vo gaat werken 15% gaat op mbo/roc werken, 8% bao/sbao/wec - Uitval in eerste 5 jaar nieuwe instromers (20%) Deels vanuit instelling ongewenst, in hoeverre vermijdbaar? Begeleiding OK? Beloning? - Uitstroom ouderen beperken op korte termijn Weinig effect, men stroomt toch uit op gegeven moment (Bijlage A2, gem leeftijd 62,6 64,0 jaar leidt tot daling vraag met gem. 25 fte per jaar tot 2015) - Werken na leeftijd 65!? Probleem : verlies FPU-rechten - Meer LIO aantrekken en vasthouden; via goede begeleiding (?) - Verken de effecten en kansen van “ieder meester master”
Fase 3: Strategische Huisvestingsprognose Bijvangst van opgebouwde scenario met database 1. Onderwijsdeelname per school, vestiging, onderwijssoort bepaalt per voedingsgebied 2.Per gemeente: bevolkingsprognoses 3.Statisch model met “knoppen”: Nieuwe wijken toevoegen Populariteit individuele scholen/locaties wijzigen Verhoudingen vmbo-havo-vwo aanmeldingen Doel: Huidige capaciteit van scholen in de provincie af te zetten tegen de leerlingenontwikkelingen de komende 15 jaar
Beschikbaar voor provincie Utrecht De capaciteit van gebouwen van de huidige VO-besturen (per 2012): zie: speeddate strategische huisvestingsprognose Huidige overcapaciteit en ondercapaciteit van gebouwen per subregio: zie: speeddate strategische huisvestingsprognose Trends: zie speeddate strategische huisvestingsprognose Conclusies: zie speeddate strategische huisvestingsprognose
Vervolgstappen huisvesting: 1. Huidige actuele capaciteit in kaart brengen: Update leerlingenprognoses ResearchNed en Qdelft Huisvestingscapaciteit locaties zomer 2012 Prognoses doorrekenen tot 2030 (i.p.v. 2025) 2. Per subregio uitwerken naar gemeenten 3. Per BRIN-nummer uitwerken per locatie 4. Combineren van locaties met gemeenten en subregio’s
Totaalopbrengst van scenario Op (sub)regionaal niveau zicht situatie tot 2015 op: Leerlingenpopulatie, -stromen en –prognoses Vraag naar docenten per vakgebied Huisvestingsbehoefte Uitwerkingen naar meer detailniveau kan op aanvraag
Recente acties door platform: Leergang Personeelsbeleid 2.0 ( door 10 besturen) Talentontwikkelling ( door 4 besturen) opbrengst: handboek talentontwikkeling en talentscan Inductieproject diverse besturen ( door 6 besturen) Doel: uitstroom nieuwe docenten verminderen Anders leren> anders doceren/E-learning ( ) Ontfuiken(verbinding bedrijfsleven) en stille reserves aanboren Opleidingstrajecten school nabij Opleidingsscholen volgens Utrechts model Masteropleiding voor tweedegraads docenten Bevorderen zij-instroom Instroom PO-VO (en omgekeerd) Eigen leerlingen interesseren voor lerarenopleiding Utrechtse kansen 2:
Bruikbaarheid ? Het scenariomodel is ook voor andere regio’s in Nederland bruikbaar Structuur aanwezig Eigen data invoeren Contactpersoon: de secretaris van het regionaal platform onderwijsarbeidsmarkt: