Informatieavond augustus augustus 2013
Welkom. Kennismakingsronde Jos Franca Sara Annie Mariken ouders
Groepsverdeling. Groep 0-1-2a ->eerste lokaal Maandag: Juf Franca Dinsdag: Juf Franca Woensdag: Juf Jos Donderdag: Juf Jos Vrijdag:Juf Jos (soms juf Franca en juf Mariëlle i.v.m. bapo juf Jos)
Groepsverdeling. Groep 0-1-2b ->tweede lokaal Maandag: Juf Mariken Dinsdag: Juf Mariken Woensdag: Juf Annie Donderdag: Juf Annie Vrijdag:Juf Annie
Waarom een combinatiegroep Combinatiegroep: De voordelen zijn dat ze leren van elkaar, gemakkelijker op een eigen niveau kunnen werken -> zowel vooruit als nog lekker even kunnen blijven oefenen Het vergroot hun zelfstandigheid
vriendenklas: vriendenklas: - Deze kreet wordt héél vaak per dag geroepen met uitleg -sociale toneelstukjes -methode leefstijl -Samen spelen, is samen delen -Samen kunnen we alles, samen staan we sterk! Met al deze dingen proberen we er een gezellige en sociale groep van te maken. Want.. samen kunnen we alles!! Met al deze dingen proberen we er een gezellige en sociale groep van te maken. Want.. samen kunnen we alles!!
Dagprogramma -Na binnenkomst naar vaste plek in de kring -Ochtendritueel: goedemorgen, welke dag is het vandaag, wat gaan we doen vandaag m.b.v. de picto’s -Kringactiviteit: -Taalactiviteiten: -* voorlezen, vertellen -* drama -* taalspelletjes-> letters, woorden in stukken hakken, wat hoor je vooraan achteraan?
-Rekenactiviteiten: -* tellen, vergelijken, cijfers, groepjes maken -* kleur en vorm -* ruimtelijke oriëntatie -Wereldoriëntatie: * bekijken van voorwerpen -* bespreken van gebeurtenissen -* praten over………………. -Spelen/werken (stappenplan – activiteiten / -taken worden aan thema gekoppeld) -Fruit(!) eten -Buiten spelen/speelzaal met de andere kleuters -Jassen aan en naar huis
Taken. Op maandagmorgen worden de taken uitgelegd. ( met de start van een nieuw thema komen de taken later) Groep 1 heeft 2 taken. Groep 2 tot kerstvakantie 3 taken, na kerstvakantie wordt de 3de taak op niveau van het kind.. Grotere betrokkenheid wanneer ze het zelf mogen plannen, maar… vrijdag moeten de taken af zijn. Dit vergroot hun zelfstandigheid en ze leren samenwerken. En als ze alles zelf moeten pakken en eerst zelf na moeten denken, vergroot dit hun logisch denkvermogen.
Kleine kring. Een paar keer in de week splitsen we de groep nog eens extra. We werken dan in een kleine kring We hebben de kinderen verdeeld in niveaugroepen: - taal- en rekenactiviteiten te doen - materialen te introduceren - praatkring met een kleinere groep kinderen De andere kinderen moeten dan even zelfstandig werken. Zo kunnen we nog beter hulp, aandacht en het juiste aanbod op niveau bieden aan de kinderen. De andere kinderen moeten dan even zelfstandig werken. Zo kunnen we nog beter hulp, aandacht en het juiste aanbod op niveau bieden aan de kinderen.
Groep 1: extra informatie De kinderen die 4 jaar worden tot 1 januari, worden automatisch in groep 1 gezet. Zij mogen twee weken voorafgaande aan hun 4 e verjaardag de ochtenden komen wennen in hun nieuwe groep. De juf neemt tijdig contact op. We kijken eind groep 1 en in groep 2 nogmaals of zij doorkunnen naar groep 3 via een speciale procedure. Dit wordt met de ouders besproken.
Instromers: De kinderen die na 1 januari 4 jaar worden, noemen wij instromers. Zij komen 2 ochtenden wennen voorafgaande aan hun 4 e verjaardag, zodat ze met allebei hun juffen kennis hebben gemaakt. De juffen nemen tijdig contact met de ouders op voor het maken van een afspraak.
Waar werken we met een groep 1 kind naar toe: Het zich prettig voelen in de groep Goed contact met leerkracht en andere kinderen Elkaar helpen Leren wachten op elkaar Leren opruimen Leren langere tijd met iets bezig te zijn Leren kennen van nieuwe materialen en technieken Leren luisteren naar elkaar
Waar werken we met een groep 1 kind naar toe: Eenvoudige rekenvoorwaarden: - cijfers t/m 10 kennen en herkennen - synchroon tellen/tellen - vormen - eerste-middelste-laatste - rangtelwoorden - seriëren: van hoog naar laag, dik –dun - meer-minder-evenveel Eenvoudige taalvoorwaarden
Waar werken we met een groep 1 kind naar toe: Eenvoudige taalvoorwaarden: - rijmen (onzin)woorden - woorden in stukken hakken - eerste woord/laatste woord in een rij horen - luisteren naar verhalen en daarover vragen kunnen beantwoorden (begrijpend luisteren) - reactiewoorden herkennen - zinnen afmaken
Waar werken we met een groep 2 kind naar toe: Concentratie voor een langere tijd Opdrachten goed uit kunnen voeren Taakbesef Zelfstandigheid Initiatief tonen Doorzettingsvermogen Problemen aandurven Tempo
Waar werken we met een groep 2 kind naar toe: Enkele taalvoorwaarden richting groep 3: Enkele taalvoorwaarden richting groep 3: - rijmen met langere woorden - eerste-middelste-laatste letter - letters herkennen en benoemen - losse letters aan elkaar plakken tot woorden - luisteren naar verhalen en daarover vragen kunnen beantwoorden (begrijpend luisteren) - verschillen tussen woorden horen - zinnen afmaken (lang)
Waar werken we met een groep 2 kind naar toe: Enkele rekenvoorwaarden richting groep 3: - cijfers t/m 20 door elkaar - getallenlijn - overzien van hoeveelheden - schatten - eenvoudige splitsingen - rangtelwoorden t/m 20 - seriëren met kleine verschillen: van hoog naar laag, dik –dun - 2, 3 meer- minder - vormen toepassen
Registratie Dagplanning O.V.M. Kind dossier CITO-toetsen (taal voor kleuters en ordenen, beginnende geletterdheid ) eind januari- begin juni Interne begeleiding Schoolmaatschappelijk werk O.C.G.H.
Oudergesprekken De ouders van de groepen 1-2 kinderen nodigen we 2 keer per jaar uit voor een oudergesprek. In de schoolkalender staat wanneer precies. Hier gaan we in op het welbevinden en de vorderingen van het kind. De ouders van de instromers nodigen we tussendoor een keer uit afhankelijk van het moment van instromen Natuurlijk staat de deur altijd open en bent u altijd welkom!!!! Het liefst na schooltijd.
Extra: M.R. Ouderplatform Luizencontrole Ouderhulp (formulier) Voor nieuwe kinderen informatiepakket
Website Groepen Groep 0-1-2a en groep 0-1-2b Hierop kunt u teruglezen waar we mee bezig zijn, ziet u foto’s van de kinderen. Hallo allemaal,
Vragenrondje
Bedankt dat u er was! Bedankt dat u er was!