WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Algemene voorlichting
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Verpleging en Verzorging
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Onderwijs op maat.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Algemene voorlichting
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mijn opleidingsbeeld.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
HAARLEM COLLEGE BB / KB Media & Vormgeving Techniek & Energie Podium &
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Informatie voor ouders groep 8 over:
Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
bij de kick-off Modulariseren
Informatie voor ouders groep 8 over:
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Oranje Nassau College Zoetermeer
Activernde didactiek & passende werkvormen
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Daphne Keller 29 augustus 2018
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Welkom Ouderavond BBL3/KBL3.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1

Inhoud VAD bijeenkomst 1.1 Inhoud en doelen Voorstellen en kennismaken met elkaar Oriëntatie op het beroep en vakgebied. Didactiek – vakdidactiek + opdracht Werkwijze m.b.t. de bijeenkomsten Pedagogiek Afspraken en afsluiting

Doelen van deze bijeenkomst Studenten kunnen aan het einde van de bijeenkomst benoemen: 1.hoe het VAD programma in het eerste semester opgebouwd is 2.wat het verschil is tussen algemene didactiek en vakdidactiek 3.wat de mogelijkheden zijn voor een docent pedagogiek in het tweedegraads gebied 4.wat verwacht wordt m.b.t. deelname en voorbereiding van de VAD bijeenkomsten

Voorstellen Trui Raaijmakers Emailadres: trui.raaijmakers@han.nl Kamer: 2.43 Postvak docentenkamer2de verdieping Docentopleider Vakdidacticus Pedagogiek Studieloopbaanbegeleider Examinator deeltijd en kopopleiding Supervisor HBO/master Pedagogiek Supervisor, coach en begeleider in het onderwijs

Voorstellen aan elkaar Werkvorm kennismaking

Docent in vo en mbo, 2de graads gebied Leraar Pedagogiek: vak Pedagogiek of pedagogische vakken in het MBO opleidingen Welzijn en Gezondheidszorg. Leraar Gezondheidszorg en Welzijn: vakken Verzorging onderbouw en de afdeling Z&W in de bovenbouw van het VMBO, MBO Verpleging ,Verzorging Leraar Omgangskunde! o.a. in MBO opleidingen doktersassistent en apothekersassistent . Bevoegdheid voor praktijkonderwijs en speciaal onderwijs !!!!!

Mogelijkheden om als docent pedagogiek te werken in het tweedegraads gebied: Entree opleiding, mbo niveau 1 een entreeopleiding is gericht op het behalen van een diploma dat toegang biedt tot vervolgonderwijs niveau 2, maar kan ook leiden tot uitstroom naar de arbeidsmarkt. Mbo, alle leerjaren, niveaus 2-3-4, voornamelijk in de opleidingen gezondheidszorg en welzijn (pedagogisch werk, jeugdzorg, maatschappelijke zorg, onderwijsassistenten, juridische dienstverlening, verzorging, verpleging) en andere dienstverlenende opleidingen.

Als leraar Pedagogiek ben je bevoegd voor het tweedegraads gebied Als leraar Pedagogiek ben je bevoegd voor het tweedegraads gebied. Echter het vak Pedagogiek komt niet voor in het curriculum van het Voortgezet Onderwijs. Daarom zullen docenten Pedagogiek voornamelijk werkzaam zijn in mbo opleidingen Gezondheidszorg en/of Welzijn.

Diddactiek- vakdidactiek!

Opdracht didactiek/vakdidactiek Wat zie je op het plaatje? Noem zoveel mogelijk punten op.

Algemene didactiek en vakdidactiek Algemene didactiek: de wetenschapsdiscipline die zich bezig houdt met de vraag hoe kennis, vaardigheden en leerhoudingen/attitudes die door een docent kunnen worden geleerd aan leerlingen/ studenten. Bij de algemene didactiek wordt er vooral gekeken naar die manier waarop iets het beste aangeleerd kan worden en hoe de docent de leerling daar bij moet begeleiden. Bij vakdidactiek wordt er per vak gekeken naar de manier waarop iets het beste aangeleerd kan worden en welke vakspecifieke leermiddelen daarbij gebruikt moeten worden. Vakdidactiek is dus gericht op “vak” specifieke invulling van het vak m.a.w. hoe kan een bepaald vak het beste geleerd worden met een vakspecifieke leeractiviteiten, werkvormen of vakspecifieke (leer)middelen?

voorbeelden Algemene didactiek: onderwijskundige thema’s zoals creëren van werksfeer, klassenmanagement, leertheorieen Vakdidactiek: Bijv. welke specifieke leeractiviteiten zet ik in bij het ontwerpen van opdracht voor een spelprogramma voor peuters? Bijv. hoe bereid ik een rollenspel met specifieke cases voor bijv. het toetsen van gespreksvaardigheden? Bijv. welke werkvorm kies ik specifiek om leerlingen een behandelplan samen te stellen?

Beroepstaken en docentcompetenties Naam onderwijseenheid: Ontwikkelen van leerarrangementen 1 (blz. 55/56 studiegids kopopleiding) Beroepstaak 3: Ontwikkelen van leerarrangementen in het vak/leergebied Docent competenties: 3 vakinhoudelijk/vakdidactisch 4 organisatorisch 5 samenwerken met elkaar en 6 de omgeving 7 reflectie en ontwikkeling

VAD programma semester 1 Periode 1 Thema: Ontwerpen van een directe instructie les ( aansluitend bij de theorie van de thema’s in de ochtend) 7 bijeenkomsten VAD Leertaak 1Lesontwerp+ opdracht(en) met vraagstelling op verschillende niveaus Periode 2 Thema: Activerende didactiek en samenwerkend leren, 7bijeenkomsten VAD Leertaak 2 Activerende didactiek en samenwerkend leren

Werkwijze VAD bijeenkomsten -nieuwe kennis te koppelen aan eerder verworven kennis -kennis te vergaren aan de hand van leervragen /leerwensen -zelf sturing te geven aan je eigen leren -door samen te werken met mede studenten -door de theorie te bestuderen en deze toe te passen in de les praktijk (en leertaken) -feedback te geven/feedback te ontvangen -actieve voorbereiding van de VAD bijeenkomsten -actieve deelname aan VAD bijeenkomsten

Voorbereiding bijeenkomst 1.2 Afsluiting: werkvorm Thuisopdrachten: voorbereiding VAD bijeenkomst 1.2 http://maken.wikiwijs.nl/63454/Vakdidactiek_KOP_en _Minor_1