Het consumenten brein:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie
STRATEGISCHE PLANNING
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Ja, zeker vandaag!.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Samen innoveren: duurzaam samen
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Homeostase.
Medmec04 – Engagement Les 5
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Centrale Zenuw Stelsel
Human Dynamics.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Competentiegericht leren vmbo
Maatschappelijke kosten-baten analyse
College 3 Consumentengedrag
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Eerstejaarsproblemen
De Gelukkige Consument
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Informatie management HC2
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
waarneming en regeling !
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Consumentengedrag Beslissen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Kennisblokken 1 t/m 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het Sociale Consumenten Brein
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Leiding geven aan school ontwikkeling
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Basics over communicatie
JAN HOLSAPPEL.
Gedragsproblemen en stoornissen
The making of: Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Het consumenten brein: sleutel tot succes van winkelgebieden Marie-Anne Simons en Jan-Erik van Dijck, MindLogyx Retail, 2016

INTRODUCTIE Vernieuwing in het denken over (her) ontwikkeling en beheer winkelgebieden: Consument gericht denken   Consument verandert Zoeken naar nieuwe strategie en aanpak praktijk van ontwikkeling en beheer

VISIE Consument gericht denken begint bij visie op, en inzicht in, behoeften van consument: -Discount -Gemak & Service -Beleving (entertainment; zintuigen) Focus nu op invulling van deze drie onderdelen

Financieel Economisch kader

Sociaal Psychologisch kader

WAAROM ? RELEVANTIE & NOODZAAK NIEUWE VISIE Oorzaak problematiek : -aanpak naar buiten gericht -financieel economische aspecten als uitgangspunt -verpakt in maatschappelijke sociale betrokkenheid Gevolgen bij handhaven oude uitgangspunten: verandering via externe factoren leegstand en afwaardering vastgoed verdwijnen winkelcentra Oplossing: - Consument gericht denken als uitgangspunt (niet alleen als onderdeel) basis aanpak start bij organisatie

BETEKENIS Toekomstbestendige winkelcentra moeten meer zijn dan een verzameling verkooppunten -Keuzes maken voor doelgroepen -Keuzes voor totaalconcept (sociale meerwaarde – winkelcentrum als merk) -Samenwerking (intern) -Nieuwe route naar rendementsverhoging op lange termijn (nieuwe criteria investering & ROI)

Consumentenbrein = sleutel consumentgericht denken, ontwikkelen en beheren

de consument (mens) verandert niet, Nieuw wetenschappelijk inzicht Consument = mens (die koopt) Logica van het consumentenbrein (mensen brein) de consument (mens) verandert niet, de omgeving verandert

Conscious data formats Evolutie psychologie WHY Adapted Mind Stimuli input Sociologie Social Environment & Life History Conscious data formats processing HOW output Signal behaviour Strategic WHAT Felt Experiences Psychologie Mindlogyx Behavioural Model (c) Waldorp & Simons

Oud brein in een modern hoofd 1,8 miljoen: start evolutie – homo erectus – 1ste out of Africa 200.000: ontstaan Homo Sapiens Sapiens (moderne mens/ brein) 60.000: 2de Out of Africa 11.000: jagers-verzamelaars; domesticatie (Eufraat-Tirgris) 5.000: ontstaan eerste steden – start afname omvang brein Tot heden: ontwikkeling grote steden – consumenten

Informatieverwerking Gedrag Keuzes Gevoel Informatieverwerking De hersenen verwerken alle informatie over wat er buiten en binnenin het lichaam gebeurt

Elektrische en chemische boodschappers zorgen voor het transport van alle signalen. 50,000 neuronen per mm2 ; 6,000 synapsen per neuron 10 billioen neuronen , 60 trillioen synapses in neocortex

Ons zenuwstelsel zorgt voor informatieoverdracht naar alle delen van ons lichaam Informatie uit de buitenwereld,  de sensorische informatie, komt ons lichaam binnen via de zintuigen. En wordt dan geanalyseerd, krijgt betekenis, en wordt opgeborgen om later eventueel weer te gebruiken

bewustzijn, ratio, leren, aandacht enz. Motorische cortex: omzetting van sensorische informatie in actie Smaakcentrum: zoet, zout, zuur, bitter (in samenhang met reuk) Sensorische cortex: analyse van signalen via ogen, oren, huid, neus Prefrontale cortex: bewustzijn, ratio, leren, aandacht enz. Broca en Wernicke: taalgebied en gehoor Auditief centrum: gehoor Visueel centrum: waar beeld wordt samengesteld (ruimte, kleur, afstand, gezichten enz. in samenhang met geheugen)

Logica van het brein Doelgerichte besluitvormingsprocessen, emotie, motivatie en gedrag Alles wat brein doet is functioneel (ook emotie, motivatie, beleving) Behoefte, beleving, functioneel – doelgericht maar met eigen logica

Sociale Motivatie Mens als ultra sociale soort: doel sociale interactie Sociale contract (bepaald wat je onthoudt, vertrouwd, positief ervaart) Sociale interactie bepaalt beleving (gevoelde emotie – 5% bewust en gevoeld/95% impliciet) Sociale interactie wordt bepaald door motivatieprofiel

Sociale Motivatie 3 sociale profielen; mannen & vrouwen

Oud brein in moderne winkelcentra Toekomstbestendige winkelcentra zijn meer dan een verzameling verkooppunten Sociale aspecten (aspecten die vroeger aanwezig waren in oude stads – en dorpskernen; markten) Sociale meerwaarde – afhankelijk van sociale profiel

Profilering, positionering, marketing Analyse winkelcentrum op basis van sociale meerwaarde (buurtfunctie) Keuzes maken voor doelgroep en/ of thema is noodzakelijk voor bepalen sociale meerwaarde (merk) Segmentatie (profielen in relatie tot winkelgebied) Invulling alle aspecten winkelgebied (randvoorwaarden; functionaliteiten; communicatie etc.)

A Sociale interactie – wiel-as structuur

B Sociale interactie – spinneweb structuur

C Sociale interactie – blad structuur

Alles begint bij de organisatie Sociale contract betekent: Verifieerbare merkbelofte (sociale meerwaarde) Consensus in benadering Interne communicatie Centrummanagement

Samenvattend Op weg naar winkelgebieden in 2025 Nu prioriteit geven aan, en investeren in: -consument = mens interne organisatie sociale infrastructuur (communicatie) -winkelgebied als merk (conceptontwikkeling/ meerwaarde sociale interactie) & beheer als continuproces -segmentatie en keuze doelgroepen - opleiding (centrum manager; beleidsmakers; besluitvormers) Sociale ervaring moet belangrijke factor bij bepalen ROI

Het consumenten brein: sleutel tot succes van winkelgebieden Marie-Anne Simons en Jan-Erik van Dijck, MindLogyx Retail, 2016