ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Geletterdheid….. Wat is dat?
Didactiek procesgerichte aanpak
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Taalbeleid.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Evaluatie van vaardigheden
Nieuw Nederlands 4e editie
Informatie- avond groep 6
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Competentiegericht leren vmbo
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
6 november 2012 Leerlijnen Evaluatie: basis - verdieping.
WELKOM.
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS VAKGROEPWERKING
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Spellingvaardigheid van droom naar daad 1. Het is de vraag … ‘Het is (...) de vraag of niet betere instrumenten dan de huidige ontwikkeld moeten en kunnen.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Lezen: doe het goed voor
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Vaco’s
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Bijeenkomst vakcoördinatoren
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Voorstelling & toelichting nieuwe leerplannen Duits
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping- uitbreiding  Info (ook aan ouders) over leemtes in het leerproces + mogelijke bijsturing  Leerplanrealisatie  Gelijkgerichtheid  Horizontale + verticale samenwerking aan leerlijnen  Taalopdrachten in contextrijk kader aanbieden  Relevante opdrachten geven met voldoende actualiteitswaarde

MODERNE VREEMDE TALEN  Overleggen met de collega’s Frans, Engels en Duits over de invulling van de specifieke eindtermen van de pool moderne talen  Uitspelen verschil met richting moderne talen (iets meer verwachten in talenrichtingen)

PEDAGOGIE EN DIDACTIEK  Kritiek op kennisgerichte onderwijsstijl en overwegend prestatiegerichte onderwijspraktijk die resulteren in productgerichte taken en opdrachten. (=> de realisatie van vaardigheidsgerichte eindtermen wordt verschoven naar opdrachten die als product worden geëvalueerd)  Activerende werkvormen  Ondersteuning leerproces met leermiddelen, schrijfkaders en spreekfiches.  Overzichten om examens voor te bereiden zijn handreikingen die leren leren stimuleren en niet enkel leerstofafbakeningen.  Integratie van ICT  Aandacht voor studiehouding, creatieve inbreng leerlingen, correct taalregister  Inzetten op leren leren en leren structureren met aanschouwelijke voorstellingen  Contract- en hoekenwerk

STRATEGIEËN  Expliciet doorlopen OVUR-procedure  Consequent stappen OVUR doorlopen  Onderscheiden teksttypes o.b.v. tekstkenmerken, gebruik leesstrategieën en herkennen tekststructuren  Kritiek op theoretische en reproductieve bevraging leesstrategieën, ordeninsgprincipes en schooltaalwoorden.

VAARDIGHEDEN  Leerlijnen productieve en receptieve vaardigheden over de graden heen  Criteria duidelijk omschrijven waaraan opdracht moet voldoen (naar leerlingen toe)  Vier vaardigheden evenwichtig aangeboden  Link vaardigheidsopdrachten met studierichting, interesses en leefwereld leerlingen, actualiteit  Vaardigheidstraining met ontwikkeling reflectievermogen en strategische vaardigheden  Variatie aan tekstsoorten en –types  Meer structurerend en beoordelend niveau  Integratie van de vaardigheden enerzijds, integratie van vaardigheden en taalbeschouwing anderzijds.  Aandacht voor taalvaardigheidsopdracht met link naar dagelijks leven  Voldoende oefenen van luister- en spreekvaardigheid tijdens les

TAALBESCHOUWING  = wisselwerking tussen kennen en kunnen  Doel: ondersteuning vaardigheden en reflectie op eigen en andermans taalgebruik  Aansluiten bij concrete taaluitingen leerlingen  Niet theoretisch-cognitief, wel ondersteuning ontwikkeling taalvaardigheid  Integratie met vaardigheden  Vaardigheden en taalbeschouwelijke kennisinhouden integreren en niet verkavelen  NIET: kennisoverdracht van spelling en grammatica  INDUCTIEVE aanpak (waarnemen > begrijpen > interpreteren)

LITERATUUR - LEESPORTFOLIO  Bijdragen tot vaardigheid persoonlijke waardering en voorkeuren formuleren (brede vorming)  Leesplezier blijft centraal staan  Tekstervarend lezen (Theo Witte)  Belang balansverslag en leesautobiografie  Duidelijke criteria voor de schriftelijke opdrachten (in de leesportfolio)  Beoordelingscriteria voor literaire competentie via leesplezier afstemmen op leerplandoelstellingen

EVALUATIE  NIET: theoretisch en reproductief  Gezonde verhouding taalbeschouwing – vaardigheden:  kritiek op te groot aandeel taalbeschouwing  In rapportering duidelijk maken of je voldoende gegevens hebt over alle onderdelen van de leerplannen.  Puntenverdeling in examens  Onderdelen examen verwijzen naar de drie componenten vaardigheden, literatuur, taalbeschouwing  Spelling, woordenschat en grammatica in zinvolle contexten aanbieden en evalueren  Verdeelsleutel kennis/vaardigheden met nadruk op vaardigheden zoals in leerplan  Taalbeschouwing binnen zinvolle contexten bevragen: strategisch en reflecterend handelen beoordelen

EVALUATIE VAARDIGHEDEN  Niet alleen productgericht  Ook structurerend en het beoordelend niveau  Peer- en zelfevaluatie.  Duidelijke criteria voor beoordeling spreek- en schrijfvaardigheden, leesportfolio  Procesmatig en geïntegreerd  Transparantie in evaluatie spreken  Dictee is geen schrijfvaardigheid  Afspraken in vakgroep over beoordelingscriteria vaardigheden (zie voorbeeldfiches leerplan)

EVALUATIE ATTITUDES  Evalueren van attitudes, (niet alleen mondelinge feedback tijdens de les)  Geen niet-vakgebonden attitudes in de beoordeling EVALUATIE VRAAGSTELLING  Eenduidige vraagstelling  Foute onder ogen brengen om te laten verbeteren, werkt destabiliserend  Correcte verbetering

LEERZORG  Sticordi-maatregelen voor dyslectische leerlingen  Extra ondersteuning en coaching voor leerlingen met taalachterstand  Synergie met GOK voor leerlingen met taalachterstand  Synergie met GOK voor de screening en de extra begeleidingsinitiatieven  Aandacht voor schooltaalwoorden  Leerlingen in groepjes opvangen om meer oefenkansen te creëren voor bijv. vaardigheden  Mogelijkheid om leermiddelen te gebruiken bij zoekopdrachten (+ICT-ondersteuning)  Extra studiebegeleiding/ remediëring  Opvolging effecten van de remediëringsactiviteiten

VAKGROEPWERKING  Gedegen en gedeelde vakkennis  Navormingen volgen en nieuwe inzichten binnen de vakgroep delen  Werken met portfolio’s die doorgaan over de graden heen  Bijdrage vanuit vakgroep aan geïntegreerde proef  Verticale leerlijn aanpakken  Doen een beroep op pedagogisch begeleider  Vakgroep zorgt voor concrete en gelijkgerichte afspraken over onderwijs- en evaluatiepraktijk  Groep komt regelmatig samen om inzichten en ervaringen uit te wisselen  Via zelfevaluatie sterktes en zwaktes in kaart brengen en kwaliteitsverbetering nastreven  Navormingen volgen en nieuwe inzichten binnen de vakgroep delen