De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2 www.use.li/W3/887.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2 www.use.li/W3/887."— Transcript van de presentatie:

1 Storesafari

2 Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2 www.use.li/W3/887

3 PROGRAMMA 3 ► Retailquiz ► Retailtrends, Nieuwsuur ► Retailtrends, de les ► Tips en indeling groepjes ► De storesafari ► Verzamelen ► Storesafari ► Terug op school ► Bespreken antwoorden

4 RETAILQUIZ 4 https://play.kahoot.it/#/k/1501cfbb-935f- 4c46-9090-32345d1e4fbc

5 RETAILQUIZ 5

6 Bekijk het filmpje RETAILTRENDS, NIEUWSUUR 6 ► Vragen: ► Noem een reden waarom het slecht gaat met veel fysieke winkels. ► Welke problemen zijn er voor de retailers? ► Waarom kopen klanten online? ► Waarom zullen fysieke winkels blijven bestaan? ► Hoe kun je succesvol zijn in de retail? www.use.li/W3/888

7 RETAILTRENDS, DE LES 7 ► Het nieuwe winkelen ► De nieuwe consument ► De nieuwe winkelstraat ► De nieuwe beleving ► De nieuwe ondernemer

8 RETAILTRENDS, DE LES 8 ► Het nieuwe winkelen Altijd en overal kopen

9 Trend 1 – HET NIEUWE WINKELEN: altijd en overal kopen (1) 9 ► Consumenten willen op elk moment van de dag via elk kanaal kunnen kopen. ► D.m.v. social media, fora en reviewsites zijn consumenten beter geïnformeerd dan ooit! Bijna iedere shopping trip start online (de constumerjourney). ► Slimme retailers maken gebruik van zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ vormen van media. ► Ook verandering van openingstijden kan uitkomst bieden.

10 Trend 1 – HET NIEUWE WINKELEN: altijd en overal kopen (2) 10 ► Retailers kunnen niet de hele markt bedienen. Het is of onderkant (prijsdistributie), of bovenkant (servicedistributie) of combinatie! ► Onder druk van prijsvechters (denk aan Action, Lidl) is de traditionele onderkant van de markt verschoven naar het midden. ► Belangrijk is: snel schakelen, slim communiceren over prijzen, schaarste creëren, maximale service combineren met goede prijzen.

11 Trend 1 – HET NIEUWE WINKELEN: altijd en overal kopen (3) 11 ► www.bol.com www.bol.com ► www.g-star.nl www.g-star.nl ► www.zalando.nl www.zalando.nl

12 RETAILTRENDS, DE LES 12 ► De nieuwe consument Persoonlijke aandacht

13 Trend 2 – DE NIEUWE CONSUMENT: Persoonlijke aandacht (1) 13 ► Iedere consument is een individu met specifieke wensen en behoeften. De nieuwe consument wil maatwerk, geen massacommunicatie. ► Het internet heeft de consument veranderd in een expert die dagelijks op de hoogte blijft van het laatste nieuws via online en offline bronnen. ► De bevolkingspiramide is ingrijpend gewijzigd vanwege veranderde huishoudens en de nieuwe bevolkingssamenstelling.

14 Trend 2 – DE NIEUWE CONSUMENT: Persoonlijke aandacht (2) 14 ► www.starbucks.nl www.starbucks.nl ► www.coolblue.nl/klantenservice www.coolblue.nl/klantenservice

15 RETAILTRENDS, DE LES 15 ► De nieuwe winkelstraat samenwerken

16 Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (1) 16 ► Er zijn te veel winkels en winkelgebieden in NL. Als iedereen een goede boterham wil verdienen zullen ca. 30.000 winkels moeten verdwijnen. ► Hoe kunnen winkelgebieden zich onderscheiden? Hiervoor is het nodig om de samenwerking aan te gaan met retailers, vastgoedpartijen, gemeente en banken ► Historische binnensteden doen het doorgaans goed. Zo zijn er veel extra functies. Denk aan restaurants, musea, etc.

17 Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (2) 17 ► www.koopgoot.nl www.koopgoot.nl ► www.9straatjesonline.com www.9straatjesonline.com ► www.dnws.nl www.dnws.nl

18 Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (3) 18 ► Anti-voorbeelden: De Friese Meren, Lelystad, Pekela, Kerkrade, Beverwijk, Maasdriel, Zevenaar

19 Trend 3 – DE NIEUWE WINKELSTRAAT: Samenwerken (4) 19

20 RETAILTRENDS, DE LES 20 ► De nieuwe beleving Emotie doet kopen!

21 Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (1) 21 ► Winkels moeten onderscheidend zijn. Dat is altijd (natuurlijk!) al zo geweest. Nu is het wel meer dan ooit zaak dat retailers hun winkel als merk bewaken en laden naar de consument. ► Waarin is de retailer goed? Wat maakt hem uniek? Waarom komen consumenten? Waarom bevelen consumenten de retailer aan bij vrienden? ► Het antwoord zal steeds weer te maken hebben met: beleving!

22 Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (2) 22 ► Door beleving te creëren zorgt de retailer voor emotie en … emotie doet kopen! ► De consument is multi-tasker: winkelen is niet de topprioriteit en daarnaast zijn er nog heel veel andere (belangrijke) dingen. ► Consuminderen: bewuster kopen, besparen.

23 Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (3) 23 ► www.dille-kamille.nl www.dille-kamille.nl

24 Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (4) 24 ► www.sukha-amsterdam.nl www.sukha-amsterdam.nl ► www.scotch-soda.nl www.scotch-soda.nl

25 Trend 4 - DE NIEUWE BELEVING: Emotie doet kopen! (5) 25 ► www.simonlevelt.nl www.simonlevelt.nl

26 RETAILTRENDS, DE LES 26 ► De nieuwe ondernemer Ken je klant door en door!

27 Trend 5 - DE NIEUWE ONDERNEMER: Ken je klant door en door (1) 27 ► Alle veranderingen in het Retail landschap vragen om nieuw ondernemerschap ► Van afwachtend naar ondernemen en experimenteren, van visser naar jager. ► De eigenaar van de winkel moet (weer) het boegbeeld van de zaak worden. ► Passie en bezieling voor de klant, medewerkers, producten en omgeving.

28 Trend 5 - DE NIEUWE ONDERNEMER: Ken je klant door en door (2) 28 ► Kwaliteit van leven, natuur- en milieubewust leven, sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden steeds belangrijker voor de consument. ► Van retailers wordt verwacht dat zij daar bewust mee omgaan. ► Eerlijk en open zijn / transparantie is nodig.

29 Trend 5 - DE NIEUWE ONDERNEMER: Ken je klant door en door (3) 29

30 TIPS 30 ► Welke winkels zijn benaderd? ► Tips voor observeren ► Tips voor benaderen van winkelpersoneel ► Zie ‘Tips voor studenten’

31 INDELING GROEPJES 31

32 ‘PLAN DE CAMPAGNE’ 32 ► Routes uitdelen, groepjes maken, ranger/clockworker aanstellen ► Instructies: wat doen? Wat daarna? ► Op safari! ► Terug om …

33 Bespreken antwoorden 33 ► Ervaringen uitwisselen Hoe was het? ► Antwoorden opdrachten ► Nabespreking ► Afsluiting

34 Gebruikte bronnen 34 ► Retailbureau Kega ► INretail ► Rapport Het Nieuwe Winkelen ► Retail2020 ► Nieuwsuur ► YouTube


Download ppt "Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2 www.use.li/W3/887."

Verwante presentaties


Ads door Google