De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden."— Transcript van de presentatie:

1 Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden

2 Bronvermelding  Bron van de tekst: Deboutte, G. (2008, augustus). Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p ) België: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming in samenwerking met het Project Verbondenheid.  Bron van de afbeeldingen: de link kan geopend worden wanneer je op de afbeelding klikt.  Bron van de tekst: Deboutte, G. (2008, augustus). Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p ) België: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming in samenwerking met het Project Verbondenheid.  Bron van de afbeeldingen: de link kan geopend worden wanneer je op de afbeelding klikt.

3 4. Problemen aanpakken doe je samen  Ieder lid van een schoolteam.  Probleemgedrag: samenspel van meerdere oorzaken.  Goede communicatie tussen zorglijnen: bovengeschikt!  Samenwerking is cruciaal.  Strategieën ontwikkelen vraagt tijd.  Ieder lid van een schoolteam.  Probleemgedrag: samenspel van meerdere oorzaken.  Goede communicatie tussen zorglijnen: bovengeschikt!  Samenwerking is cruciaal.  Strategieën ontwikkelen vraagt tijd.

4 Zorglijnen en zorgtaken in beeld  Kader waarin de verschillende zorglijnen elkaar vinden en aanvullen.  Resultaat: effectiever eigen beleid.  Subsidiariteitsprincipe.  Hogere niveaus pas in werking na lagere niveaus.  Kader waarin de verschillende zorglijnen elkaar vinden en aanvullen.  Resultaat: effectiever eigen beleid.  Subsidiariteitsprincipe.  Hogere niveaus pas in werking na lagere niveaus.

5 5. Het gaat om methodieken gekoppeld aan een veranderingsproces  Leerkrachten werken doegericht > direct resultaat.  Studiedagen en vormingen mikken op doegerichtheid.  Specifieke aanpakvormen voor hun eigen klas- en schoolrealiteit.  Problemen bij implantatie in eigen school.  Leerkrachten werken doegericht > direct resultaat.  Studiedagen en vormingen mikken op doegerichtheid.  Specifieke aanpakvormen voor hun eigen klas- en schoolrealiteit.  Problemen bij implantatie in eigen school.

6 Vermijden van problemen bij implantatieproces  Rekening houdend met huidige schoolcultuur.  Overtuigingen en normen bepalen cultuur en aanpakvormen.  Methodieken staan niet los van overtuigingen en keuzes.  Methodieken die aansluiten bij manier van denken van de school.  Rekening houdend met huidige schoolcultuur.  Overtuigingen en normen bepalen cultuur en aanpakvormen.  Methodieken staan niet los van overtuigingen en keuzes.  Methodieken die aansluiten bij manier van denken van de school.

7 6. De noodzaak van een daadkrachtig schoolbeleid  Schoolleiding heeft doorslaggevende rol.  Publicatie richt zich hoofdzakelijk op de schoolleiding.  Bij veel moeilijke beslissingen dragen zij de eindverantwoordelijkheid.  Normen en waarden van de directeur kleuren schoolcultuur.  Dus: schoolleiding heeft een centrale plaats!  Schoolleiding heeft doorslaggevende rol.  Publicatie richt zich hoofdzakelijk op de schoolleiding.  Bij veel moeilijke beslissingen dragen zij de eindverantwoordelijkheid.  Normen en waarden van de directeur kleuren schoolcultuur.  Dus: schoolleiding heeft een centrale plaats!

8 Besluit  Ieder lid uit het schoolteam draagt een belangrijke verantwoordelijkheid.  Verantwoordlijkheden worden uitgeschreven in een schema.  Er dient rekening gehouden te worden met de eigen cultuur van de school en klas.  Een methodiek is NOOIT een pasklaar antwoord voor ALLE scholen en klassen.  De invloed van de schoolleiding wordt soms onderschat.  De normen en waarden van schoolleiding kleuren de schoolcultuur!  Ieder lid uit het schoolteam draagt een belangrijke verantwoordelijkheid.  Verantwoordlijkheden worden uitgeschreven in een schema.  Er dient rekening gehouden te worden met de eigen cultuur van de school en klas.  Een methodiek is NOOIT een pasklaar antwoord voor ALLE scholen en klassen.  De invloed van de schoolleiding wordt soms onderschat.  De normen en waarden van schoolleiding kleuren de schoolcultuur!


Download ppt "Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden."

Verwante presentaties


Ads door Google