De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren? Stichting HoPe, zomaar een voorbeeld…

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren? Stichting HoPe, zomaar een voorbeeld…"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren? Stichting HoPe, zomaar een voorbeeld…

2 Is de vraag wel juist? Nogal vanuit “ons” gesteld. Wie bepaalt wat kwaliteit van onderwijs is? Is het “je eigen project”?

3 De juiste vraag Verplaats je in je doelgroep in het zuiden Geef antwoord, alsof je een individu uit die doelgroep bent. 3 vragen: 1. “Welk punt moet het meest dringend aan de kwaliteit van het onderwijs verbeterd worden?” 2. “Wat kan ìk daaraan bijdragen?” 3. “Wat kan mijn partner uit het noorden daaraan, samen met mij, bijdragen?”

4 Ook met de juiste vraag is het onderwerp lastig grijpbaar Daarom: zomaar een voorbeeld Als kapstok om –dingen aan te haken –te ontdekken waar meer haken nodig zijn –te verplaatsen…

5 In de doelstelling van HoPe staat niets over onderwijs. Wat ? Vergroten van de ontwikkelingskansen voor mensen in achterstandssituaties Hoe? Uitsluitend: Aanvulling op “Wat er is” Projecten van de mensen zelf Maximale betrokkenheid Contracten met overheid Garantie overdraagbaarheid

6 Twee soorten programma’s Als er binnen onze doelstelling toch vraag is naar onderwijsprojecten dan worden die ingepast in twee soorten programma’s: Infra Kwaliteitsverbetering

7 Hard en zacht; en/en, en/of of/of Beleidsuitgangspunt HoPe: “Aan een mooie school heb je niets als het onderwijs er niet goed is.” Dus altijd: direct verband tussen twee van onze programma’s –Infra –Kwaliteitsverbetering En ook altijd –èn/èn –nooit alleen een mooie school krijgen, maar… –…verplichte deelname aan permanente bijscholing Vanaf nu praten we alleen over onderwijsverbetering

8 Interventies binnen onderwijsverbetering Gericht op (capaciteiten) van personen –regionale directies ministerie –onderwijsbegeleiders –leerkrachten organisatie en middelen –curriculum –leermiddelen

9 Visie onderwijs: het streven is… …op niveau van de scholen: kindgericht ontwikkelingsonderwijs. …o p het niveau van de leerling: 1. Diploma 2. Persoonlijke ontwikkeling. Resultaat: kinderen kunnen voor zichzelf keuzes maken binnen hun eigen én maatschappelijke context. 3. Ouderbetrokkenheid (Ownership.) Het gaat ook om het stimuleren van ouders om kwaliteit te eisen.

10 Eisen aan onze interventies Efficiënt, dus Minimale –Inspanning Maximale –Impact –Duurzaamheid –Mogelijkheden tot “ownership”

11 Interventiegebieden: zo hoog mogelijk insteken “Wat er al is” op strategisch niveau (ministerie) –beleid –curriculum op tactisch niveau –systeem onderwijsbegeleiding (ministerie) –onderwijsbegeleiders Op operationeel niveau –onderwijzers –leermiddelen

12 Realisatie van die visie? Bijscholing (1x per 14 dagen!) –Onderwijsbegeleiders –Of, als die er niet zijn, onderwijzers Monitoring op werkvloer (3x per jaar) –Onderwijsbegeleiders –Of, als die er niet zijn, onderwijzers “Producent” van –aanvullingen op curriculum (landbouwonderwijs, kassen) –leermiddelen (tweetaligheid: leerboeken)

13 Prioriteitsstelling Je kunt niet alles met een team van 1 directeur en 9 werknemers Dus worden ieder jaar evaluaties van de interventies binnen de programma’s gehouden en voor het volgend jaar binnen het beleidsstramien keuzes gemaakt.


Download ppt "Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren? Stichting HoPe, zomaar een voorbeeld…"

Verwante presentaties


Ads door Google