De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3."— Transcript van de presentatie:

1 COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3

2 De verschillende vormen:  Inwerken  Intervisie  Het opdoen van werkervaring  Het volgen van werkplekopleiding  Het meedoen in leerprojecten

3 Meest voorkomende vormen:  Samen met anderen in de beroepspraktijkgemeenschap werken  Problemen oplossen  Met nieuwe machines  Materialen  Processen  Methoden leren werken, participeren en innovatie

4 ‘Natuurlijk’ of authentiek leerproces  Iedereen leert op de werkplek  Wat hij leert hangt af van de kenmerken van die werkplek http://members.tele2.nl/linde.vink/Audities.htm http://nl.depositphotos.com/9056825/stock-photo-i-learn- by-doing-vs.html

5 Leren op de werkplek  Leerarrangement: Op ervaring gebaseerd leren Actief Constructief Zelfgestuurd proces  Leerpotentieel: In een specifieke arbeidssituatie vinden leerprocessen plaats o Wordt bepaald door het leer- en opleidingsaanbod op de werkplek en door de reeds bestaande competentie en leervaardigheden van de werknemer http://quest-itinfo.blogspot.be/

6 Leren op de werkplek  Leren op basis van voldoende vooropleiding  Voorzien in de groeiende behoefte aan competentieontwikkeling  Activerende benadering  constructivistische benadering https://leerbloggok.wordpress.com/

7 Wat is leren?  De informatie kunnen: Selecteren Interpreteren Construeren http://www.gwvakken.nl/natuurentechniek/Oefenen.htm http://nl.dreamstime.com/photos-images/mens-en-rood-vraagteken.html

8 Leeractiviteiten onderverdeel a.h.v een procesmatige analyse  Beroepsbeoefenaar  zelfsturend ( exploratief ) leren  Zijn eerder verworven competenties verder ontwikkelen De nadruk ligt op eigen leerintenties en leerdoelstellingen http://www.forbes.com/forbes/welcome/

9 Leerprojecten  Vanuit handelingen  expliciets leerdoelstellingen verwezenlijken  Beroepsbeoefenaar  exploratief leren leren Spontane leerprocessen Menselijke activiteiten en ervaringen in sociale omgeving Situatiegestuurd leren Deze activiteiten en ervaringen bepalen het leren Sociale interactie is belangrijk!

10 Billett  ‘Affordances’ ( veroorloving )  Engagement van de lerende  Wijst erop dat De mogelijkheden bij de verschillende werkplekken niet eerlijk verdeeld zijn http://commongroundconference.info/speakers/professor-stephen-billett/

11 Opleiden op de werkplek betreft  Alle door de organisatie ondernomen activiteiten die expliciet gericht zijn op competentieverwerving http://www.projectmeubilair.nl/pages/showroom/assmann-rondana-1816.php

12 De 3 hoofdvormen van opleiden op de werkplek 1.Het structureren van leermogelijkheden op de werkplek 2.Participatie in innovatie en kwaliteitscirkels 3.Gestructureerd opleiden op de werkplek http://www.wpclipart.com/sign_language/American_Numbers/3.png.html

13 BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT


Download ppt "COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3."

Verwante presentaties


Ads door Google