De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Participatie en een Klantenraad

Verwante presentaties


Presentatie over: "Participatie en een Klantenraad"— Transcript van de presentatie:

1 Participatie en een Klantenraad
Bewonersadviesgroep Portaal Utrecht Trees van Haarst 9 mei 2012

2 Wat is participatie? Participatie betekent actieve deelname. Portaal richt zich op twee vormen van participatie: Activerende participatie: Klanten nemen actief deel aan verbeteringen in wijk en woning en activiteiten die de leefbaarheid bevorderen Beïnvloedende participatie: Beleid (producten en diensten van Portaal), wordt actief bij klanten getoetst en afgestemd op de inbreng van klanten.

3 Waarom Participatie? Als sociaal verhuurder streeft Portaal Utrecht naar producten en diensten gebaseerd op de wensen en ervaringen van haar huurders. De kwaliteit van de woning en woonomgeving neemt toe als Portaal hier samen met de huurders verantwoordelijkheid voor neemt.

4 Twee vraagstukken bij participatie
Wij willen de mening van zoveel mogelijk verschillende huurders betrekken bij ons beleid. Maar: Wie is nog wie?  representativiteit Wie doet nog mee?  inzet

5 Einde vertegenwoordigende model?

6 Kenmerken vertegenwoordigende model
Bewonerscommissie (BC) praat namens alle bewoners in complex met gebiedsadviseur Portaal. Een Huurdersbelangenvereniging (HBV) praat namens de BC’s met de directie van Portaal Steeds minder huurders willen meedoen in BC of HBV, maar wel op een andere manier.

7 Wanneer willen mensen participeren?
Zoek aansluiting bij: Kennis Interesse Ervaring Initiatieven Tijdelijkheid Maar vergeet ook bestaande niet: BC’s Let op: Verwachtingsmanagement

8 Strategisch thema ondernemingsplan:

9 Uitgangspunten bij participatie:
Gedeelde verantwoordelijkheid corporatie en bewoners Zoveel mogelijk verschillende bewoners betrekken bij beleid Iedereen mag meedoen Participatie speelt zich af op complex, wijk en regioniveau. Zo vroeg mogelijk betrekken van bewoners Verbinding tussen verschillende participatievormen en niveaus Verwachtingsmanagement

10 klanten betrekken bij beleidsontwikkeling
Wat voor vraagstuk is het ? Op welk niveau speelt het zich af? Initiatief van bewoners? Korte termijn versus lange termijn betrokkenheid? Het antwoord bepaalt de participatievorm

11 Manieren van meedoen bij Portaal
Alles is mogelijk. Maatwerk. Meest voorkomende: 36 Bewonerscommissies (BC) Beheergroepen Activiteitencommissies. Digitale portaal panel Sociale media Inhoudelijke tijdelijke Bewoners Adviesgroep (BAG) Portaal ondersteunt alle manieren

12 Participatievoorstel
Optimale inzet van verschillende participatievormen die Portaal Utrecht gebruikt. Uitgangspunt zijn de verschillende niveaus van participatie: complex, wijk en regio. Vroegtijdig betrekken en raadplegen van bewoners Koppeling van vaste structurele bewonersgroepen zoals BC’s aan tijdelijke participatietrajecten. Open, transparant en managen verwachtingen

13 Nieuw: Behoefte aan een soort ‘klantenraad’ op regioniveau?
Functie: Vaste gesprekspartner voor de directie van Portaal over de inzet van participatie en de uitvoering daarvan. Gespreksonderwerpen: Welke onderwerpen (gaan) er spelen op regionaal niveau. Wie kunnen het best bij dit onderwerp betrokken worden. Welke huurdersgroepen moet Portaal betrekken Welke participatievormen kunnen het best ingezet worden, Hoe is de uitvoering van de participatie-instrumenten en de vertaling in beleid en beleidsuitvoering geweest. Evaluatie Selectie op kwaliteit

14 Vragen aan de BAG 1 Vragen aan de BAG:
Wat vindt de BAG van de uitgangspunten bij Participatie? Wat vindt de BAG van de manieren waarop Portaal bewoners nu betrekt bij de dingen die Portaal doet: Bewonerscommissies (BC’s), andere bewonersgroepen en beheergroepen? Digitale Portaal Panel? Inhoudelijke tijdelijke Bewoners Adviesgroepen (BAG’s)? Drie keer per jaar bijeenkomst met alle BC’s en de directie van Portaal?

15 Vragen aan de BAG 2 Bereikt Portaal met deze vormen voldoende verschillende bewoners? Kunnen alle onderwerpen die spelen goed aan bod komen ? Wat vindt de BAG van de verbinding tussen de niveaus waarop vraagstukken spelen: complex, wijk en regio? Wat vindt de BAG van de verbinding tussen de tijdelijke/losse en de structurele/vaste participatievormen? Welke participatievormen kunnen nog wat toevoegen aan de instrumenten die Portaal nu inzet? Aandachtspunten?


Download ppt "Participatie en een Klantenraad"

Verwante presentaties


Ads door Google