De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren In het Voortgezet Onderwijs  Kees Hooyman, St. Bonifatiuscollege, Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren In het Voortgezet Onderwijs  Kees Hooyman, St. Bonifatiuscollege, Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren In het Voortgezet Onderwijs  Kees Hooyman, St. Bonifatiuscollege, Utrecht  Ad Mooldijk, Henk van der Kooij, FISME, Utrecht  Wim Sonneveld GSRandstad, Rotterdam

2 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren Voortgezet Onderwijs 1. Introductie 2. Samenhang 3. Didactiek 4. Materiaal 5.Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning De rekentoets komt eraan!  De vorm is nog onduidelijk  Niet tijdens het CE  Geen onderdeel van het SE  Alle leerlingen havo/vwo dezelfde toets  Toets gaat over het F-niveau  Bij het CE is vooral het S-niveau belangrijk  Advies SLO  Conclusie: meer voor aandacht rekenvaardigheden, niet alleen bij wiskunde

3 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren Voortgezet Onderwijs 1. Introductie 2. Samenhang 3. Didactiek 4. Materiaal 5.Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Referentieniveaus  Getallen  Verhoudingen  Meten en meetkunde  Verbanden Geen wiskunde, maar rekenen Groot belang voor natuurkunde

4 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren Voortgezet Onderwijs 1. Introductie 2. Samenhang 3. Didactiek 4. Materiaal 5.Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Vaardigheden SaLVO (kerndocument)  Rekenen met verhoudingen  Vermenigvuldigingsfactor, groeifactor  Verhoudingstabel (ook procenten)  Evenredigheid, constante verhouding  Omgekeerd evenredig, constant product  Formules herkennen als evenredigheden  Andere soorten evenredigheid (machten)  Exponentieel en goniometrisch  Verbanden zoeken bij metingen

5 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Wat is de aanpak van SaLVO? 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Transfer van vaardigheden  Transfer betekent het toepassen van een vaardigheid in een andere context, met een andere notatie op een ander tijdstip.  Geen losstaande vaardigheden.  Een herkenbare methodiek.  Didactiek die begripsvorming ondersteunt.

6 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Rekenen met procenten  In de uitverkoop krijg je 20% korting. Een jas kost nu nog maar € 120,-. Wat was de oorspronkelijke prijs?  Een tabel geeft vooral overzicht. Hoe berekenen leerlingen nu de prijs? Percentage100 % 80 % Prijs € 120,- Percentage100 % Prijs

7 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Rekenen met procenten  In de uitverkoop krijg je 20% korting. Een jas kost nu nog maar € 120,-. Wat was de oorspronkelijke prijs?  Berekenen: rekenen met 1%, delen, vermenigvuldigen of zelfs kruisproduct Percentage100 % 80 % Prijs€ 150,- € 120,-

8 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Rekenen met procenten  Bij natuurkunde, scheikunde, economie, aardrijkskunde, biologie.  Praktijk nu: veel verschillende manieren om te rekenen met procenten.  Ook bij methoden van dezelfde uitgeverij.

9 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Massaverhoudingen  Men verhit 35 gram ijzerpoeder met 16 gram zwavelpoeder.  Verhouding ijzer : zwavel = 7 : 4  Welke stoffen ontstaan er? IJzer7 Zwavel4

10 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Massaverhoudingen  Men verhit 35 gram ijzerpoeder met 16 gram zwavelpoeder.  Verhouding ijzer : zwavel = 7 : 4  Welke stoffen ontstaan er?  5×4 = 20 g, dat is niet aanwezig. IJzer735 gram Zwavel4

11 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Massaverhoudingen  Men verhit 35 gram ijzerpoeder met 16 gram zwavelpoeder.  Verhouding ijzer : zwavel = 7 : 4  Welke stoffen ontstaan er?  4×7 = 28 g, er blijft 7 gram over. IJzer7 Zwavel416 gram

12 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Procenten en verhoudingen 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Massaverhoudingen  Men verhit 35 gram ijzerpoeder met 16 gram zwavelpoeder.  Verhouding ijzer : zwavel = 7 : 4  Welke stoffen ontstaan er? IJzer728 gram Zwavel416 gram IJzersulfide1144 gram

13 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Evenredigheid 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Herkennen van evenredigheid  Is de grootheid Y evenredig met de grootheid X?  Herkennen aan de getallen in de tabel: horizontaal en verticaal vermenigvuldigen. X (cm) Y (s) 12,51,35 25,02,67 40,04,27 50,05,29 51,55,69 64,56,93 99,510,62

14 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Evenredigheid 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Een rechte lijn door de oorsprong  Constante verhouding  Twee formules X (cm) Y (s) 12,51,35 25,02,67 40,04,27 50,05,29 51,55,69 64,56,93 99,510,62

15 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Formules 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Formules en evenredigheid  In vrijwel elke formule is een evenredig verband te herkennen:  De kracht is evenredig met de ‘sterkte’ van de veer en met de uitrekking.  Ook omgekeerd evenredig: als je sneller fietst dan wordt de tijd korter.

16 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Methodiek - Formules 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Formules en evenredigheid  In de natuurkundeboeken worden formules meestal geschreven als:  Het begrip ‘constante verhouding’ werkt bij de meeste leerlingen niet echt lekker.  Omgekeerd evenredig niet herkenbaar.

17 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Didactiek - Instapactiviteit 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Paella Catalana voor 4 personenVoor 10 personen 300 g risottorijst 200 g cherrytomaatjes 150 g doperwten 150 g gekookte mosselen 100 g surimi 6 eetlepels olijfolie 1 kippenbouillontablet 2 teentjes knoflook 1 gedroogd pepertje 1 grote ui zout, peper 1 envelopje saffraan Kooktijd: ca 40 minuten Paella In een kookboek staat een recept voor Paella voor 4 personen, maar je wilt voor 10 personen koken. Hoe moet je de lijst aanpassen?

18 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Vervolg: reflectie 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Alle getallen met hetzelfde getal vermenigvuldigen = getallen veranderen in dezelfde verhouding.  Geldt het ook bij verkleinen?  Geldt het ook bij procenten?

19 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Didactiek: evenredigheid? 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Klassikaal experiment  Verbrand een propje staalwol en bepaal de massa voor en na de verbranding.  Is er sprake van evenredigheid?  Hoe kun je zien dat de verhouding constant is?

20 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Didactische structuur 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning ActiviteitConceptFormalisme Docent speelt een belangrijke rol.  Oproepen kennisbehoefte.  Reflectie na activiteit.  Verbinden met algemene formalismen.

21 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs 4 havo – wiskunde A 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning Nieuw lesmateriaal Ontwikkeld in het kader van multipilot Leerlingen met wiskunde A in drie profielen Rekenvaardigheden vaak zwak Groot verschil tussen leerlingen Ervaringen Enthousiaste leerlingen Docenten vinden het zinvol, uitdagend en leuk

22 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Delen in de onderbouw 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning 2 havo/vwo 1Verhoudingen en evenredighedenW 2Een verband tussen massa en volumeN 3Vergroten en verkleinenN/W 2/3 havo/vwo 4Omgekeerd evenredig verbandW 5Planeten (+ lesbrief Maan)B/N/S/W 3 havo/vwo 6Economie en procentenE/W 7Verhoudingen bij scheikundige reactiesS 8Formules en evenredighedenN 9Vergelijkingen in de economieE 10Exponentiële verbandenI/N/W

23 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Delen in de bovenbouw 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning 4 havo/vwo 11Evenredigheden en machtsfunctiesWB Aparte delen voor havo en vwo 12Verbanden onderzoekenN Aparte delen voor havo en vwo 15Verhoudingen en evenredigheidWA – havo 16Verbanden en formulesWA – havo 5 vwo 13Exponentiële functiesB/N/S/W Lesbrief StralingN 14Periodieke functiesN/W Lesbrief GeluidN

24 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Wat levert het op? 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Leerlingen zijn aan het eind van klas 3 al zeer vaardig in het rekenen met verhoudingen, procenten en formules.  Het zelfvertrouwen bij de leerlingen is flink gestegen.  De drempel om een N-profiel te kiezen is een stuk lager geworden.  De verandering is met name zichtbaar bij meisjes!

25 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Wat levert het op? 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Examenresultaten zijn vooral bij zwakkere leerlingen gestegen  Bij wiskunde B is het verschil niet groot, die leerlingen hebben het minder nodig  Nieuwe doelgroep: havo wiskunde A

26 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Wiskunde en SaLVO 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Veel wiskunde wordt herhaald, dus extra training en versterken van rekenvaardigheid en inzicht.  Het belang van wiskunde wordt beter zichtbaar door het direct toepassen van wiskundige vaardigheden bij andere vakken.  Meer leerlingen (ook meisjes) kiezen in de bovenbouw wiskunde B, meer CM leerlingen kiezen wiskunde A.

27 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Bovenbouw:Verbanden 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Verband tussen 2 grootheden  Verbanden herkennen als machtsfuncties  Evenredig en omgekeerd evenredig  Andere evenredigheden: kwadratisch, wortel en omgekeerd kwadratisch  Gebruik van rekenmachine en LoggerPro

28 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Exponentiële functies 1. Introductie 2. Methodiek3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Start in de onderbouw  Wiskunde, natuurkunde (+ Excel)  Projectaanpak  Bovenbouw: straling en halveringsdikte  Goniometrische functies en muziek

29 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Ondersteuningsaanbod 1. Introductie 2. Samenhang 3. Didactiek 4. Materiaal 5.Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Materiaal en informatie beschikbaar, docentenhandleiding na aanmelden.  Contact:  Ondersteuning op uw eigen school, of samen met scholen in de buurt.  Informatiebijeenkomst of maatwerk.

30 SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs Ondersteuningsaanbod 1. Introductie 2. Samenhang 3. Didactiek 4. Materiaal 5. Resultaten 6. Bovenbouw 7. Ondersteuning  Samenhang kan alleen slagen bij samenwerking van docenten én secties.  Praten over aanpak in de klas.  Ondersteuning van de school in tijd en een plek in het rooster of jaarprogramma.  Participatie schoolleiding, open dag, ouders, inspectie


Download ppt "SaLVO Samenhangend Leren Voortgezet Onderwijs SaLVO Samenhangend en Actief Leren In het Voortgezet Onderwijs  Kees Hooyman, St. Bonifatiuscollege, Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google