De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Hygiëne, week 1 Johan Martens, opleiding Facility Management (010) 794 5693.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Hygiëne, week 1 Johan Martens, opleiding Facility Management (010) 794 5693."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Hygiëne, week 1 Johan Martens, opleiding Facility Management (010)

2 Wat doe je als…  …iemand stomdronken is en toch nog een biertje bij je bestelt?  …je ziet dat iemand rookt op een plek waar dat niet mag?  …er een vechtpartij dreigt te ontstaan in de zaak?  …iemand een joint opsteekt in jouw café?

3 Wat is sociale hygiëne?  Met sociale hygiëne wordt bedoeld dat mensen rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke gezondheid.

4 Eindopdracht  Schrijf een sociaal hygiënisch beleidsplan:  Óf voor een reeds bestaand horecabedrijf  Óf voor een nog op te richten horecabedrijf  Besteed in het beleidsplan aandacht aan de aspecten:  Bedrijfsformule  Gastvrijheidsconcept  Risicoanalyse  Huisregels  Handhavingsbeleid  Deurbeleid  Samenwerking met derden  Voorlichting en instructie  Veiligheidsbeleid

5 Programma voor vandaag  Wetgeving omtrent Sociale Hygiëne  Soorten horecabedrijven en doelgroepen  Bedrijfsformule en gastvrijheidsconcept  Het landelijk examen Sociale Hygiëne  Opbouw en organisatie keuzevak Sociale Hygiëne

6 Wetgeving Sociale Hygiëne  Horeca- en slijterijbedrijven hebben vergunning nodig (Drank- en Horecawet)Drank- en Horecawet  Tijdens openingsuren moet minstens één leidinggevende aanwezig zijn  Leidinggevenden dienen in het bezit van een SVH Verklaring Sociale Hygiëne te zijn  Geen verklaring? Geen leidinggevende!

7 Wettelijke eisen leidinggevenden  Leidinggevenden beschikken over kennis en inzicht, die nodig is om hun bedrijfsvoering af te stemmen op hun doelgroepen en het bedrijf te exploiteren met inachtneming van de bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij hebben.

8 Wettelijke eisen leidinggevenden  Leidinggevenden beschikken over kennis en inzicht met betrekking tot:  Invloed van alcoholgebruik en het gebruik van soft- en harddrugs op lichaam en geest  Invloed van het gebruik van alcohol in combinatie met drugs en medicijnen  Alcoholmisbruik, alcoholafhankelijkheid en de sociale gevolgen daarvan  Het gebruik van speelautomaten en de daaraan verbonden risico’s van gokverslaving  De Drank- en Horecawet en andere regelgeving omtrent alcohol  Binnen de branche geldende codes voor alcoholhoudende drank  Technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting  Verschillende bedrijfsformules en gedragskenmerken van doelgroepen

9 Soorten bedrijven  Logiesverstrekkend  Hotel  Pension  Conferentieoord  Camping  Jeugdherberg  Voedselverstrekkend  Snackbar  Cafetaria  Fastfoodrestaurant  Restaurant  Lunchroom  Eetcafé

10 Soorten bedrijven  Drankenverstrekkend (gebruik ter plaatste)  Tearoom  Café  Bar  Discotheek  Nachtclub  Sportkantine (met vergunning)  Wijkcentrum (met vergunning)  Buurt- en clubhuis (met vergunning)  Drankenverstrekkend (voor thuisgebruik)  Slijterij  Wijnspeciaalzaak  Bierspeciaalzaak  Supermarkt  Warenhuis

11 Doelgroepen  Scholieren  Werkende jongeren  Studenten  Alleenstaanden  Senioren  Ouders met kinderen  Zakenmensen  Tweeverdieners  Gasten met veel vrije tijd  Toeristen (verdeeld naar volksaard)

12 Bedrijfsformule / Marketingmix  Product  Plaats  Prijs  Promotie  Personeel  Presentatie

13 Gastvrijheidsconcept  Gastvrijheid = het gevoel dat de gast heeft bij de geboden dienstverlening  Gastvrijheidsconcept = de keuzes die je maakt ten aanzien van gastvrijheid  Bestaat uit drie onderdelen  Product  Gedrag  Omgeving

14 Opdracht  Omschrijf de doelgroepen waarop de catering op jouw locatie zich richt  Beschrijf hoe jij de gastvrijheid van de catering op jouw locatie ervaart  Beschrijf hoe het bedrijf op jouw locatie de marketingmix heeft ingevuld  Geef drie adviezen aan het bedrijf over een betere invulling van de marketingmix

15 Examen Sociale Hygiëne  Cursus is tevens voorbereiding op het landelijk examen Sociale Hygiëne  Kenmerken van het landelijk examen:  40 Meerkeuzevragen  40 Minuten  Minimaal 60% goed beantwoord  Wil je het certificaat behalen? Zelf inschrijven via

16 Examen Sociale Hygiëne  Schriftelijk examen te Utrecht  Meerdere keren per jaar, data op de website  Kosten: € 127,-  Teletoets, examen op de computer  Kan op meerdere momenten in de week, zie de website  Kan op meerdere locaties, waaronder Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda en Vlissingen  Kosten: € 127,- (m.i.v. 2 januari 2014)

17 Opbouw van de cursus WeekOnderwerpen 1Inleiding, doelgroepen, bedrijfsformule en gastvrijheidsconcept 2Ethiek, sociaal hygiënisch beleid, huisregels en wet- en regelgeving 3Handhaving, deurbeleid, samenwerken, voorlichting en instructie 4Risicogedrag en risicoanalyse, regelhandhaving en gespreksmodellen 5Alcohol, drugs en gokken 6Roken en het rookverbod, inrichtingseisen en voorzieningen 7Proefexamen 8Responsiecollege

18 Organisatie van de cursus  Alle informatie is te vinden in de cursuswijzer!  Cursuswijzer en studiemateriaal zijn te vinden op of  Literatuur: Cursusboek Sociale Hygiëne, vijfde druk  Rechtstreeks via SVH verkrijgbaar à € 22,50  Toetsing op basis van eindopdracht

19 Samenvatting van vandaag  Met sociale hygiëne wordt bedoeld dat mensen rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke gezondheid.  Leidinggevenden op de drankvergunning dienen in het bezit van een SVH Verklaring Sociale Hygiëne te zijn  Er zijn verschillende soorten horecabedrijven en doelgroepen waarop een bedrijf zich kan richten  Bedrijfsformule: keuzes ten aanzien van product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie  Gastvrijheidsconcept: keuzes ten aanzien van product, gedrag en omgeving

20 Programma voor volgende week  Ethiek in de horeca  Normen en waarden  Respect tonen  Moraal en ethiek  Sociaal hygiënisch beleid  Het belang van sociaal hygiënisch beleid  Onderdelen van een goed beleidsplan  Grenzen stellen aan gedrag  Relevante wet- en regelgeving  Het opstellen van huisregels


Download ppt "Sociale Hygiëne, week 1 Johan Martens, opleiding Facility Management (010) 794 5693."

Verwante presentaties


Ads door Google