De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten. Welkom! Programma  Expertgroepen  Filmpje  Behaviorisme in de praktijk  Beloningsschema maken  Cognitieve.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten. Welkom! Programma  Expertgroepen  Filmpje  Behaviorisme in de praktijk  Beloningsschema maken  Cognitieve."— Transcript van de presentatie:

1 Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten

2 Welkom! Programma  Expertgroepen  Filmpje  Behaviorisme in de praktijk  Beloningsschema maken  Cognitieve psychologie  Opdracht denkschema’s  Mindmap maken

3 Opdracht leerprocessen Video over lerenleren Kijk de video en beantwoordt de volgende vragen:  Welke onderzoeker(s) worden geïntroduceerd in de video?  Wat is hun visie op leren?  Bedenk zelf een toepassing in de pedagogiek

4 Behaviorisme in de praktijk  Psychische problemen worden gezien als disfunctioneel aangeleerd gedrag. Bijvoorbeeld door:  Aangeleerde hulpeloosheid  Disfunctioneel gedrag wordt beloond  Normale situaties lokken automatisch disfunctionele reactie op  Gedrag wordt in stand gehouden door vermijding

5 Waarom blijft een angststoornis bestaan? Pas toe:  Aangeleerde hulpeloosheid  Disfunctioneel gedrag wordt beloond  Normale situaties lokken automatisch disfunctionele reactie op  Gedrag wordt in stand gehouden door vermijding

6 Behaviorisme in de praktijk Toepassingen van gedragstherapie: hoe leer je nieuw gedrag?  Gedragsanalyse  Registratieopdrachten  Exposure-technieken  Beloningssystemen  Sociale vaardigheidstrainingen

7 Opdracht: beloningsschema  Vorm groepjes van 5 studenten  Maak opdracht 3: beloningsschema’s

8 Cognitieve psychologie  Zet cognities centraal:  Hoe nemen mensen waar en hoe verwerken ze die informatie?  Hoe werkt het geheugen?  Hoe verloopt de cognitieve ontwikkeling (Piaget)  Hoe is jouw stijl in informatieverwerking van invloed op je persoonlijkheid?

9 Cognitieve schema’s dienen als leidraad voor selecteren, coderen, terughalen en verwerken van informatie In cognitieve schema’s zijn vier mechanismen te onderscheiden:  1) selectie- welke informatie wordt waargenomen  2) interpretatie – welke betekenis  3) herinnering – terughalen en betekenis geven  4) actie - gedrag Waarneming en cognitieve schema’s

10 Herinneringen zijn mede afhankelijk van de context ten tijde waarvan de informatie werd opgeslagen - interne context (stemming) - externe context (fysieke omgeving) Onderscheid tussen semantisch geheugen en episodisch geheugen - semantisch geheugen: opslag algemene kennis - episodisch geheugen: opslag autobiografische kennis Onderscheid tussen impliciete (onbewuste) en expliciete (bewuste) geheugenprocessen Geheugen

11  Nog steeds toonaangevend  Cognitief schema centraal  Niveau van logisch redeneren  Ontwikkeling en aanpassing van cognitieve schema’s:  Assimilatie: nieuwe informatie integreren  Accommodatie: nieuwe informatie  nieuw schema Cognitieve ontwikkelingstheorie van Piaget

12  Het geheel van karaktertrekken en gedragingen die kenmerkend zijn voor een individu  Benadrukken van eigen persoonlijkheid is typisch westers  Cognitieve stijl: – introvert – extravert – Leerstijl – Denkstijl  Attributiestijlen: – Intern of extern – Stabiel of variabel – Algemeen of specifiek Persoonlijkheid

13 Cognitieve psychologie in de praktijk  Psychische stoornissen als gevolg ontregelde informatieverwerking, dus... ANDERS DENKEN  Disfunctionele cognitieve schema’s  Automatische negatieve gedachten  Cognitieve psychotherapie

14 Problemen ontstaan door irrationele gedachten  Het stellen van eisen die niet realistisch zijn  Het overdrijven van negatieve consequenties ABC-schema A Activating event BBelief system Cemotional en behavioral Consequences In NL 4xG: gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag Toepassing: RET (rationeel emotieve therapie)

15 Verwerkingsopdrachten 1. Het verstoorde zelfbeeld is in feite een cognitief schema. Wat is de inhoud van dit schema?cognitief schema Hoe zou je dit vanuit de cognitieve psychologie aanpakken? 2. In verschillende sociale vaardigheidstrainingen komen technieken uit de gedragsbenadering en cognitieve psychologie naar voren. Kijk naar de werkbladen uit het VRIENDEN-programma (bijlage 10). Welke technieken herken je en bij welke stroming horen ze?

16 Afsluiting  Mindmap maken


Download ppt "Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten. Welkom! Programma  Expertgroepen  Filmpje  Behaviorisme in de praktijk  Beloningsschema maken  Cognitieve."

Verwante presentaties


Ads door Google