De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Precht 2 Blz 53 t/m 101. Geheugen Thema’s  Wat is het ik?  Wat zijn gevoelens?  Wat is het onderbewuste?  Wat is het geheugen?  Wat is taal?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Precht 2 Blz 53 t/m 101. Geheugen Thema’s  Wat is het ik?  Wat zijn gevoelens?  Wat is het onderbewuste?  Wat is het geheugen?  Wat is taal?"— Transcript van de presentatie:

1 Precht 2 Blz 53 t/m 101

2 Geheugen

3 Thema’s  Wat is het ik?  Wat zijn gevoelens?  Wat is het onderbewuste?  Wat is het geheugen?  Wat is taal?

4 Ra, ra, wie ben ik?  Ik= illusie? (Mach)  Ik = constructie (Hume, Kant )  Ik=handelend  Ik=constructie nodig om mij neer te zetten in de wereld  Mij=is beoordelend  Mij=aan het zelf als fysieke constante gekoppeld.

5 Verschillende ikken  lichaams-ik Dit hoort bij mijn lichaam  localisatie-ik Je weet waar/hoe je staat  perspectivisch-ik je weet waar in het geheel je bent  ervaringssubject- ik dat heb ik beleefd  auteursschap en controle-ik dat heb ik gedaan  autobiografisch-ik dat is mijn verhaal mijn leven  zelfrefectieve-ik zo denk ik over mijzelf  morele-ik zo oordeel ik

6 Spiegeltest  Kinderen herkennen zichzelf als identiteit tussen maanden  Spiegeltest werkt ook bij bepaalde groepsdieren  Niet omdraaien het niet voldoen betekent niet perse dat er geen vorm van zelfbewustzijn is!

7 Rol van emotie/gevoel  We kunnen niet rationeel denken en handelen zonder gevoelens.  We hebben hartstochten en affecten omdat ze een rol spelen of hebben gespeeld in het overleven.

8 Uiteenrafelen  Emoties dat zijn chemische en neurale acties/reacties in het lichaam  Gevoelens dat zijn de waarnemingen van een aantal van die emoties vaak in een niet nader uiteen te leggen cluster.  Oordelen over die gevoelens kunnen zelf weer tot emoties leiden

9 Het is niet eenduidig  Aanleg en omgeving spelen een grote rol  emoties zijn leerbaar  transmitters moeten gestuurd worden wie stelt de prioriteiten en wie beslist welke impuls wel en vooral wat niet gevolgd wordt?  dezelfde prikkel levert onder andere omstandigheden een andere reactie op

10 Ich, Es en Uberich  Onbewuste gedeelte van ons handelen wordt in recent hersenonderzoek steeds groter ( Freud zei al 90%)  Waarneming schakelt bepaalde zaken helemaal uit juist als je je goed kunt concentreren  Geautomatiseerd gedrag gaat veel beter als je er niet over nadenkt

11 Nadenken of onbewuste?  De optische illusie maakt dat je het ene rondje als groter ziet maar als je het zonder nadenken oppakt vormt je hand de juiste greep zonder de misleiding Nadenken is niet altijd de beste weg

12 Geheugen Kandel 1929  We herinneren niet de woorden of verhalen  We halen/krijgen het denken en voelen weer boven van een eerder moment  Direct bij een gebeurtenis is al besloten of iets belangrijk is of niet

13 Soorten geheugen  Declaratief (expliciet) geheugen=bewuste herinneringen waarover je kunt spreken.  Episodisch ( “hier verzinnen we onze biografie” zegt de schrijver Max Frisch)  Feiten ( kennis en weten)  Vertrouwdheid ( weten dat ik het weet, gaat vrijwel automatisch)  Niet-declaratief (Impliciet) geheugen= onbewust  Wat je lijf weet  Onbewuste herinneringen  automatismen

14 Korte en lange termijn geheugen  Ervaringen laten een spoor achter  Korte termijn geheugen maakt synapsverbindingen effectiever  Lange termijngeheugen maakt meer verbindingen aan.  Gereflecteerd zijn lijkt nodig voor terug kunnen halen van herinnering.

15 Taal Wittgenstein I en II  Wittgenstein I taal is symbool van werkelijkheid (1op1 representatie)  Wittgenstein II taalspel geeft betekenis vooraf mee als een wereldbeeld  Taal = sociaal=geladen  zelfkennis door objectieve beschrijving van het proces in het brein staat op de tocht


Download ppt "Precht 2 Blz 53 t/m 101. Geheugen Thema’s  Wat is het ik?  Wat zijn gevoelens?  Wat is het onderbewuste?  Wat is het geheugen?  Wat is taal?"

Verwante presentaties


Ads door Google