De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’"— Transcript van de presentatie:

1 ‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit voorjaar 2015 7e avond

2 Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen
Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 Werken met onbewuste delen

5 Werken met onbewuste delen

6 Gestalt therapie Fritz Perls (1893 - 1970) Methodiek
Gestalttherapie kiest vaak voor directe actie, het experiment om nieuw gedrag uit te proberen en te ervaren. Iemand die het moeilijk heeft om warmte en aandacht van anderen te ontvangen, zal in de therapie uitgenodigd worden om dit uit te proberen. Als iemand het moeilijk heeft om kwaad te zijn en aldoor in verdriet blijft, kan hij gevraagd worden om te kijken of hij door zijn tranen tot bijvoorbeeld een 'nee' of een schoppende beweging kan gaan. Gestalttherapie houdt zich liever met het 'hoe' dan met het 'wat' of 'waarom' bezig. Het 'hoe' is hierin ook het 'wat': hoe iemand spreekt, kijkt, zich terugtrekt, ... Zegt veel over hoe hij contact maakt met de ander en wat er misloopt.

7 Bewust en Onbewust ! praten zwijgen Aan de ene kant wil ik zwijgen
Motivatiestroom A Motivatiestroom B Bewust worden van twee motivatiestromen die onverenigbare gedragingen willen aansturen. Bijvoorbeeld: zwijgen en praten ! Aan de ene kant wil ik zwijgen aan de andere kant wil ik praten praten zwijgen

8 Delen bestaan op alle neurologische niveaus
Voorbeeld: Missie: Wil ik gelijk hebben of geluk? Identiteit: Ben ik vriend of opvoeder? Overtuigingen: Is mijn relatie belangrijker dan gelijk krijgen of is gelijk krijgen is belangrijker dan mijn relatie? Waarden: Oordeel of leereffect? Mogelijkheden: Vermogen om te beoordelen of om te motiveren? Gedrag: Geef ik kritiek of geef ik sandwich feedback? Omgeving: Komen mensen naar me toe of wenden ze zich af?

9 Wat zijn delen? Delen hebben een onbewuste intentie en een functie.
Delen zijn functioneel afgescheiden van de rest van het zenuwstelsel . Delen hebben veel invloed op de interne voorstelling. Delen zijn ontstaan uit Significant Emotionele Gebeurtenissen (S.E.G). Zij waren ooit een deel van een groter geheel. Delen continueren niet-geïntegreerd gedrag. Delen zijn zelf incongruent en een bron van incongruentie in het individu. Een deel heeft zijn tegenpool , het zenuwstelsel moet namelijk zijn balans handhaven. Twee incongruente delen hebben dezelfde hoogste positieve intentie. Hereniging is mogelijk op deze basis.

10 Het Integreren van delen op het niveau van de hoogste intentie
De hoogste intentie is gelijk! En wat geeft het deel dan aan? Wat brengt het je? Om waar te komen? Om wat te bereiken? Wat is de positieve bedoeling van dit deel? Stel je voor dat je twijfelt tussen ‘s avonds uitgaan of thuis blijven. Mogelijk een conflict tussen Vrijheid en Veiligheid

11 Hoe ziet het deel er uit? Squash!


Download ppt "‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’"

Verwante presentaties


Ads door Google