De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerkleren in het onderwijs Dr. Femke Nijland. Netwerkleren in drie vragen: 1.Wat is netwerkleren? 2.Hoe stimuleer je netwerkleren? 3.Hoe onderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerkleren in het onderwijs Dr. Femke Nijland. Netwerkleren in drie vragen: 1.Wat is netwerkleren? 2.Hoe stimuleer je netwerkleren? 3.Hoe onderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Netwerkleren in het onderwijs Dr. Femke Nijland

2 Netwerkleren in drie vragen: 1.Wat is netwerkleren? 2.Hoe stimuleer je netwerkleren? 3.Hoe onderzoek je netwerkleren? 4.Aan de slag met onderzoek

3 Wat is netwerkleren?

4

5 Dit is netwerkleren

6

7 Hoe stimuleer je netwerkleren? 1.Bewustwording 2.Stimuleren lerende contacten in een informele sfeer 3.Ander perspectief op kennis faciliteren door collega’s en leidinggevenden - cultuurverandering 4.Nieuwe manier van samenwerken en professionaliseren

8 1. Bewustwording met tools en werkvormen

9 2. Stimuleren en faciliteren lerende contacten

10 De rode stippellijn

11 Problemen bij stimuleren netwerkleren

12 Wat is netwerkleren?

13 3. Perspectiefverandering Door waarde van netwerkleren zichtbaar te maken in de organisatie, door blijven interpreteren nieuwe situatie

14 4. Nieuwe manier Nieuwe manier van professionaliseren; de leraar: -Die werken, leren en innoveren ziet als geïntegreerde activiteiten -Die continu leert zowel formeel en informeel verbonden aan de dagelijkse praktijk -Die samenwerkt met collega’s om innovatief te zijn en problemen op te lossen -Die actief netwerkt binnen en buiten de school -Die actief kennis deelt en participeert in open professionele communities en netwerken

15 4. Nieuwe manier Nieuwe organisatiestructuur in de school: Betere afstemming tussen formele en informele processen Formeel Informeel

16

17 4. Nieuwe manier individueel collectief formeel informeel controle loslaten regels keuze vertrouwen opdrachten Zelf-organisatie Hiërarchische barrieres Platte organisatie autonomie Centraal leiderschap Gedeeld/gespreid leiderschap isolatie integratie

18 Acquisitie Transfer Acquisitie Transfer Participatie Co-creatie Wording Participatie Co-creatie Wording Doceren – aanbod gericht Leren – vraaggestuurd Networking Communities Self-regulation Courses Training Complex problems Deal with uncertainty Expert driven Pre-planned 4. Nieuwe manier Nieuwe manier van onderwijzen:

19

20 Hoe onderzoek je netwerkleren? 1.Vraag 2.Maak zichtbaar 3.Meet 4.Analyseer 5.Rapporteer

21 Instrumenten Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 21

22 Lerende Netwerken Verschillende typen kennisnetwerken Smedlund, 2008

23

24

25

26 Value Creation Framework (Wenger, Trayner & De Laat, 2011)

27 Aan de slag -Vorm groepjes van 3 -Leer elkaar kennen -Bespreek wat je zou willen weten op het gebied van netwerkleren -Formuleer een vraag -Bespreek met je gesprekspartners hoe je die vraag zou kunnen onderzoeken

28 Netwerkend netwerkleren onderzoeken


Download ppt "Netwerkleren in het onderwijs Dr. Femke Nijland. Netwerkleren in drie vragen: 1.Wat is netwerkleren? 2.Hoe stimuleer je netwerkleren? 3.Hoe onderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google