De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© Mulier Instituut, Utrecht De flexibele vereniging Sportverenigingen in een tijd van individualisering en consumentisme? Presentatie Sportraad Apeldoorn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "© Mulier Instituut, Utrecht De flexibele vereniging Sportverenigingen in een tijd van individualisering en consumentisme? Presentatie Sportraad Apeldoorn."— Transcript van de presentatie:

1 © Mulier Instituut, Utrecht De flexibele vereniging Sportverenigingen in een tijd van individualisering en consumentisme? Presentatie Sportraad Apeldoorn 23 november 2015

2 Even voorstellen

3 Inhoud De sportvereniging Maatschappelijke ontwikkelingen Uitdagingen voor verenigingen De flexibele vereniging?

4 De sportvereniging Een oud instituut Private organisaties met publieke waarde Specifieke kenmerken Vrijwilligers Nadruk op het collectief (mutual support)

5 Mutual support Voor en door de leden Sporten in een vereniging = passie = goedkoop = sociaal

6 Het gaat heel goed met de vereniging!

7

8 Lidmaatschap verenigingen Apeldoorn

9 Maatschappelijke ontwikkelingen Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben volgens u invloed op de sportvereniging?

10 Maatschappelijke ontwikkelingen Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben volgens u invloed op de sportvereniging? Wat merkt u daarvan in uw vereniging?

11 Groeiende populariteit sport

12 Maatschappelijke ontwikkelingen Marktaandeel sportverenigingen

13 Maatschappelijke ontwikkelingen Vrijwilligerswerk in sportverenigingen

14 Maatschappelijke ontwikkelingen Veranderingen in de georganiseerde sport

15 Individueel bondslidmaatschap Heeft uw vereniging ‘last’ van het individuele lidmaatschap? Op welke manier?

16 Consumentisme Consumentisme = individualisme en financiële calculaties – What’s in it for me? Sportvereningen en lidmaatschap = sociaal

17 Consumentisme Maatschappelijke veranderingen – De samenleving verandert snel. De briefpost is nagenoeg uitgestorven. Transport wordt steeds meer een kostenpost, tijd en ruimte zijn schaars. Nederland vergrijst. We worden samen in goede gezondheid steeds ouder. Een leven zonder computer is bijna onbestaanbaar. Flatscreens en smartphones zijn in enkele jaren tot standaard verheven. Winkelen gaat steeds meer via internet. Wellness en fitness lijken geïndividualiseerde alternatieven voor de (sport)vereniging. Dit alles zijn feiten om rekening mee te houden.

18 Consumentisme Modernisering van de vereniging: [In 2020:] Verenigingen hebben zich geheroriënteerd op de ‘sportersmarkt’ en een passend aanbod (aangaande onder meer trainingen, activiteiten en lidmaatschapsvormen) gecreëerd voor de Nederlander anno 2020 die behoefte heeft aan maatwerk en kwaliteit.KNSB (2011)

19 Consumentisme Duidelijke beeldvorming Maar wat is hier nu van waar? – Andere mythen in de sport?

20 Mythen in de sport

21 Consumentisme sportvereniging In hoeverre passen sportverenigingen zich nu aan op deze ‘sportconsument’? En met welke gevolgen? En welke verenigingen doen dit dan?

22 Consumentisme sportvereniging ‘Moderniseringsindex’ 0-10 – Fitness/sportschool – Huiswerkbegeleiding – Kantoorfaciliteiten – Fysiotherapeut – Kinderdagverblijf/BSO – Werk-/huiswerk-/vergaderfaciliteiten – Sportwinkel – Activiteiten voor niet-leden – Introductie nieuwe sport- en spelactiviteiten – Flexibilisering van lidmaatschapsvormen

23 Consumentisme sportvereniging ALVVrijw. werkEmotionele betrokk. Passief Lidm. Grootte Oprichtingsjaar Teamsport Competitie % Jeugd % Modernisering

24 GolfKorfballTennisSoccer (c)(a)(c)(a)(c)(a)(c)(a) Consumerism Onafhankelijkheid 4.184.122.842.614.134.143.152.93 Afzijdigheid 2.702.462.422.22.752.742.712.41 Antisociabiliteit 2.682.562.152.322.702.582.512.17 Kwaliteit van dienstverlening 3.263.293.103.373.043.023.002.73 Exit 2.803.032.232.292.932.942.712.14 Age 64.765.539.637.356.154.131.437.6 Male (%) 72666153605394100 Household Income (%) € 0 – 40.000 1632545021321720 € 40.000 – 80.000 4941324049546169 € 80.000> 3526141030142211 Education (%) Low 15191701421 19 Middle 3230392733394543 High 5351437353413338

25 Samenwerkingspartners (2007, %) Ervaren concurrentie (2007, %) Interne financiering (2007, %) Consumentisme Index (2012) 01234>NeeJa 0 382520611 762472 1 2625141025 643666 2 1623182023 604065 3 107222338 584260 4> 8582753 326856

26 Leeftijd (2007, %)Opleidingsniveau (%) a Aantal jaar in bestuur a Beleidsplan aanwezig (2007, %) Consumentisme Index (2012)0-3636-55 55+ LaagMiddelHoog NeeJa 00544621264713.07921 13663123256210.97723 2481153132539.56931 3681134330598.55743 4>1559274611725.35446

27 Conclusie Verenigingen veranderen helemaal niet vanwege consumentistische leden Maar omdat de buitenwereld van ze verlangt dat ze veranderen! Sommige verenigingen weten hier op in te spelen Terwijl de meerderheid nauwelijks verandert!

28 Conclusie Betekent dit dat er niets hoeft te veranderen in verenigingen? Nee! Veel gebeurd in de samenleving, verenigingen passen zich daar op aan

29 Conclusie Hoe gaat uw vereniging om met verandering? En wat voor gevolgen heeft dat voor het bestuur?

30 mulier instituut Herculesplein 269 3584 AA Utrecht t (030) 721 02 20 i www.mulierinstituut.nl Hartelijk dank voor uw aandacht! Jan-Willem van der Roest j.vanderroest@mulierinstituut.nl


Download ppt "© Mulier Instituut, Utrecht De flexibele vereniging Sportverenigingen in een tijd van individualisering en consumentisme? Presentatie Sportraad Apeldoorn."

Verwante presentaties


Ads door Google