De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

A SMARTer Greenport User Generated Content (UGC) Welke rol kan UGC spelen bij het populairder maken van groente en fruit? Elvi van Wijk (www.elvivanwijk.com),

Verwante presentaties


Presentatie over: "A SMARTer Greenport User Generated Content (UGC) Welke rol kan UGC spelen bij het populairder maken van groente en fruit? Elvi van Wijk (www.elvivanwijk.com),"— Transcript van de presentatie:

1 A SMARTer Greenport User Generated Content (UGC) Welke rol kan UGC spelen bij het populairder maken van groente en fruit? Elvi van Wijk (www.elvivanwijk.com), februari 2015www.elvivanwijk.com

2 A SMARTer Greenport Aanleiding  Groente- en fruitsector wil interactie en relatie met doelgroep versterken en zo consumptie verhogen  Welke rol kan User Generated Content (UGC) daarbij spelen?

3 A SMARTer Greenport User Generated Content  Inhoud, content, afkomstig van gebruikers van media of ‘het gewone publiek’  Tegenover Producer Generated Content  Niet nieuw, door Web 2.0 wel veel groter 1.Blogs 2.Wiki’s (samenwerkingsprojecten) 3.Marktplaats, YouTube, fora (inhoudelijke communities) 4.Twitter, Facebook (sociale communities) 5.Virtuele game en sociale werelden (Second Life)

4 A SMARTer Greenport Literatuurstudie 1.Wat is UGC 2.Verschijningsvormen en typen 3.(Verklaringen voor) invloed 4.Voordelen voor bedrijven 5.Welke mensen benutten en creëren UGC 6.Motieven van deze mensen 7.Praktisch verkrijgen van UGC door bedrijven 8.Voorwaarden voor succes

5 A SMARTer Greenport Doel vervolgstap  Hoe kijkt de doelgroep aan tegen UGC-voorbeelden rond groente en fruit? Groente en fruit populairder?  Kwalitatief consumentenonderzoek ● Groepsinterviews ● Semi-gestructureerd

6 A SMARTer Greenport Opzet onderzoek  Voorbeelden: ● Aansprekende content? ● Reageren, zelf produceren? ● Meer groente en fruit eten?  Verschillende voorbeelden: ● Informatie ● Sociale verbinding ● Zelf-expressie ● Entertainment  Huiswerkopdracht, 4 groepsinterviews, in Den Bosch en Amsterdam, tekenaar

7 A SMARTer Greenport Doelgroep  (mede-)verantwoordelijk voor de boodschappen  tussen de 18 en 64 jaar  smart phone  internet self efficacy  spreiding t.a.v. leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, kinderen, woonvorm en woonomgeving  zowel mensen die weinig fruit en/of groente eten als mensen en die veel groente en fruit eten. Homogene groepen

8 A SMARTer Greenport Respondenten  Geslacht: man: 47%, vrouw: 53%  Leeftijd: 18-30: 30%, 31-40: 20%, 41-50: 37%, 41-50: 37%, 51-65: 13%  Opleiding: mbo: 40, havo: 10%, hbo: 37%, wo: 13%  Arbeidssituatie:: werkzaam:90%, pensioen/uitkering: 10%  Woonvorm: samenw/getrouwd: 70%, alleenstaand: 30%  Kinderen: geen: 50%, thuiswonend: 30%, uitgevlogen: 17%  Woonomgeving: stad: 67%, dorp: 33%  Groente- en fruitconsumptie: veel: 50%, weinig: 50%

9 A SMARTer Greenport Welke apps of sites gebruikt u dagelijks? 1.Nieuws 2.Facebook 3.What’s app 4.Bankieren 5.Weer en mail 6.Spelletjes 7.Google 8.AH

10 A SMARTer Greenport 1. Veggipedia-app en site Waardering voor:  overzichtelijkheid  objectiviteit  veelzijdigheid  recepten  productinformatie Maar:  interpretatie gezondheidsinformatie moeilijk  scannen weinig relevant  seizoensgebonden eten gemist

11 A SMARTer Greenport 1. Veggipedia-app en site Uitbreiding met UGC:  Onbetrouwbaarheid en trivialiteiten  Checken moet!  Informatief genoeg  Toegankelijkheid en begrijpelijkheid minder  Hooguit recepten interessant  Geen zin, tijd of schroom om content te maken  Video’s kunnen toegevoegde waarde hebben  Geen gedragsverandering verwacht

12 A SMARTer Greenport 2. Facebookpagina’s Waardering voor:  Recepten en aanbiedingen  Seizoensgebonden en vergeten groente  Mooie beelden  Bekend format  “Komt naar je toe”  Afstand teler kleiner Maar:  Concurrentie vrienden en Google  Liever echt contact  Druk  Onoverzichtelijk  Marketing  Niet veilig genoeg  Weinig interesse in reacties van anderen  Te oud?

13 A SMARTer Greenport 3. Love my salad Waardering voor:  overzichtelijkheid  mooie vormgeving  focus op salades  recepten  rubriek kinderen Maar:  salades zijn makkelijk  beetje hysterisch  alleen salades…  onbekende site  geen behoefte aan interactie  UGC niet erg aansprekend  reclame → kwaliteit foto’s!!

14 A SMARTer Greenport 4. Vers uit NL-social wall Waardering voor:  vormgeving  inspiratie  mooie foto’s  inspiratie  recepten Maar:  rommelig en onoverzichtelijk  hashtags  actie?  geen zin in ‘sociaal gedoe’ en mensen die maar wat roepen  verkeerde generatie?

15 A SMARTer Greenport 5. Big Bang Broccoli Waardering voor:  humor (begrepen)  Wilfred Genee  imago beter; kinderen Maar:  humor niet begrepen  waarom broccoli?  recepten gemist  actie niet begrepen  actie spreekt niet aan → overheid moet ingrijpen

16 A SMARTer Greenport 6. Doritos actie Waardering voor:  goud in handen  beloning  concurrentie  uitkomsten  focus op kinderen  veel reclame is nodig  kinderen  merkontwikkeling Maar:  te nuchter  moeten we dit willen?  niet creatief genoeg  aandacht  geen eigen belang  kost veel tijd en moeite  vak apart  lastige uitdaging  verandering?

17 A SMARTer Greenport 7. Mac Donald’s Waardering voor:  hebbedingetjes  mooie prijzen  gratis  sparen Maar:  ‘t moet dan maar zo  relatie product en prijs  lang lopende actie  kinderen  gedragsverandering?  culinaire strategie  gemak

18 A SMARTer Greenport 8. Hay Day Waardering voor:  Leuk voor kinderen  En sommige volwassenen Maar:  Meer nuttige informatie  Meer gamen is niet gezond Alternatieven:  Gemak, inspiratie en ondersteuning door bijv. groentepakketten  Kookdemonstraties  Bezoekjes aan teler  Meer reclame, ook via klassieke media  Green Friday  Fors ingrijpen door overheid

19 A SMARTer Greenport Meest aansprekend

20 A SMARTer Greenport Conclusies 1.In relatie tot groente en fruit is consumptie van UGC hooguit aantrekkelijk in de vorm van recepten en bedachte commercials voor groente en fruit 2.Er is zeer weinig animo om, in relatie tot groente en fruit, UGC te produceren

21 A SMARTer Greenport Conclusies 3.Behoefte aan informatie die consumptie vergemakkelijkt is goede ingang om groente en fruit populairder te maken 4.Meeste waardering voor insteek van ‘lekker eten’ 5.Sociale verbinding en zelf-expressie zijn (nog) geen goede ingangen, de behoefte aan entertainment biedt meer perspectief

22 A SMARTer Greenport Aanbevelingen voor verhoging groente- en fruitconsumptie 1.Maak het zo gemakkelijk mogelijk 2.Maak meer reclame om groente en fruit hipper te maken 3.Combineer nieuwe en klassieke media 4.Benadruk lekker eten 5.Creëer merken 6.Fors ingrijpen overheid 7.Vergeet vooral de kinderen niet

23 A SMARTer Greenport Beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek  Basis is 8 voorbeelden. Er zijn andere (te bedenken) → Andere voorbeelden voorleggen  70% van de steekproef was digital immigrant → Focus op kinderen en jarigen

24 A SMARTer Greenport Suggesties voor vervolgonderzoek  Groente en fruit in het algemeen → speciale eetmomenten  Niet geselecteerd op behoefte aan zelf-expressie → wel doen

25 A SMARTer Greenport Discussie  I.i.g. aansluiten bij behoefte aan objectieve en overzichtelijke informatie in de winkel, met focus op lekker eten, ondersteund door klassieke media, die consumptie vergemakkelijkt  Een Veggipedia zou uitgebreid kunnen worden met entertainment:

26 A SMARTer Greenport Toekomst?


Download ppt "A SMARTer Greenport User Generated Content (UGC) Welke rol kan UGC spelen bij het populairder maken van groente en fruit? Elvi van Wijk (www.elvivanwijk.com),"

Verwante presentaties


Ads door Google