De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Even voorstellen .

Verwante presentaties


Presentatie over: "Even voorstellen ."— Transcript van de presentatie:

1 Even voorstellen 

2 Mark Van Couwenberghe Geboren en getogen in Sint-Niklaas
Leraar economie aan de Broederschool Voor onderwijs: 20 jaar ervaring in de privé-sector (verkoop / training)

3 Mark Van Couwenberghe Grote passie voor China
Lessen Chinese taal en cultuur China-reizen Vereniging België-China

4 Mark Van Couwenberghe Mijn doelen voor het vak “Zakelijke Communicatie”: samen met jullie: ervaring(en) doorgeven en delen veel tijd voorzien voor praktijk en oefenen: “tips en tricks” kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen opbouwen

5 Mark Van Couwenberghe gsm 0492 66 53 50 e-mail 1 vcm@broeders.be

6 Even voorstellen 

7 Zakelijke communicatie
INLEIDING: Het communicatiemodel

8 Het communicatiemodel
Wat is communicatie? Wat is zakelijke communicatie? Wie is zender en ontvanger? Welke zijn de kanalen of media? Welke zijn de soorten communicatie ? Wat is goede en slechte communicatie? Wat gaan we allemaal ontdekken in deze cursus?

9 Wat is communicatie? ZENDER

10 Wat is communicatie? ZENDER boodschap

11 Wat is communicatie? ZENDER boodschap ONTVANGER

12 Wat is communicatie? kanaal of medium ZENDER boodschap ONTVANGER

13 Wat is communicatie? kanaal of medium ZENDER ONTVANGER boodschap
feedback

14 Wat is communicatie? voorbeelden

15 Wat is communicatie? voorbeelden

16 Wat is communicatie? voorbeelden

17 Wat is zakelijke communicatie?
Zakelijke communicatie is communicatie die betrekking heeft op het werk zakendoen (kopen en verkopen, geldzaken, …) = privé-communicatie

18 Wat is zakelijke communicatie?
voorbeelden ?

19 Wat is zakelijke communicatie?
voorbeelden sollicitatiegesprek bestelling per schriftelijke klacht ontslaggesprek prijsaanvraag telefonische enquête personeelsvergadering schriftelijke aanmaning …..

20 Wie is zender en ontvanger?
boodschap ONTVANGER feedback TWEEZIJDIGE COMMUNICATIE de rollen van zender en ontvanger wisselen voortdurend

21 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

22 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

23 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

24 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

25 Wie is zender en ontvanger?
boodschap ONTVANGER feedback EENZIJDIGE COMMUNICATIE zender zendt, maar er is geen/foute ontvangst (en dus ook geen/foute feedback)

26 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

27 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

28 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden

29 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden uit de zakelijke communicatie ?

30 Wie is zender en ontvanger?
voorbeelden uit de zakelijke communicatie sollicitant leverancier directie bank klant receptionist boekhouder …..

31 Welke zijn de kanalen of media?
Enorme evolutie (communicatie-technologie) Belangrijk: juiste boodschap via het juiste kanaal of medium

32 Welke zijn de kanalen of media?
voorbeelden

33 Welke zijn de kanalen of media?
voorbeelden

34 Welke zijn de kanalen of media?
voorbeelden

35 Welke zijn de kanalen of media?
voorbeelden uit de zakelijke communicatie ?

36 Welke zijn de kanalen of media?
voorbeelden uit de zakelijke communicatie post telefoon stem internet fax ….. en… lichaam

37 Welke zijn de soorten communicatie?
verbale communicatie: schriftelijk communiceren met woorden mondeling non-verbale communicatie: communiceren met gebaren, lichaam, tekens, signalen, …

38 Welke zijn de soorten communicatie?
verbale communicatie: schriftelijk communiceren met woorden mondeling non-verbale communicatie: communiceren met gebaren, lichaam, tekens, signalen, … ? % ? %

39 Welke zijn de soorten communicatie?

40 Welke zijn de soorten communicatie?

41 Welke zijn de soorten communicatie?

42 Welke zijn de soorten communicatie?
voorbeelden van non-verbale communicatie uit de zakelijke communicatie ?

43 Welke zijn de soorten communicatie?
voorbeelden van non-verbale communicatie uit de zakelijke communicatie boze klant die zijn stem verheft vermoeide gezichten tijdens een vergadering kleurrijke inrichting van de bedrijfskantoren stilte tijdens sollicitatiegesprek veiligheidswaarschuwingen in de fabriek strak pak van de verkoper …..

44 Wat is goede en slechte communicatie?
+ - juist taalgebruik niet-aangepast taalgebruik tweezijdig eenzijdig juiste timing te vroeg, te laat juiste kanaal of medium foute kanaal of medium leidt tot gewenste resultaat blijft dode letter open, eerlijk verborgen agenda, bedrieglijk …..

45 Wat is goede en slechte communicatie?
voorbeelden uit de zakelijke communicatie ?

46 Wat is goede en slechte communicatie?
voorbeelden van goede zakelijke communicatie een goed gesprek hebben met een medewerker die zich slecht voelt de telefoon opnemen binnen de drie beltonen luisteren naar een klant met een klacht een bondig en overzichtelijk CV iedereen de kans geven aan het woord te komen tijdens een vergadering elke beantwoorden …..

47 Wat is goede en slechte communicatie?
voorbeelden van slechte zakelijke communicatie een medewerker ontslaan per sms niet of te laat reageren op een klacht opdrachten geven die fout worden geïnterpreteerd beslissingen nemen op een vergadering zonder overleg een andere taal gebruiken dan de taal van de klant medewerkers vergeten in personeelsmededelingen …..

48 Wat is goede en slechte communicatie?

49 Wat gaan we allemaal ontdekken in deze cursus?
standaardcorrespondentie zakelijke teksten en s schrijven solliciteren voeren van zakelijke gesprekken afspraken maken telefonische contacten …..

50 Volgende les… Afspraak om 18:30 uur in de computerklas 


Download ppt "Even voorstellen ."

Verwante presentaties


Ads door Google