De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Curriculaire spinnenweb Toelichting bij ''Curriculaire spinnenweb'' uit de kennisbank.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Curriculaire spinnenweb Toelichting bij ''Curriculaire spinnenweb'' uit de kennisbank."— Transcript van de presentatie:

1 Curriculaire spinnenweb Toelichting bij ''Curriculaire spinnenweb'' uit de kennisbank

2 Het curriculaire spinnenweb

3 Plaats beoordeling leerinhouden leeractiviteiten docentrollen leerbronnen en -middelen leerlingroepering tijd leerdoelen basisvisie -Wat is het motief voor deze les(senreeks)? -Vanuit welke ideeën of pedagogisch-didactische visie is de les(senreeks) opgezet? -Wat kunnen de leerlingen na de les(senreeks) wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt? -Wat wil je precies met je les(senreeks) bereiken? -Wat kan of moet er aan het eind van de les(senreeks) worden getoetst? -Wat leren leerlingen? -Gaat het om vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes? -Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de les(senreeks)? -Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien? -Welke middelen heb je nodig voor je les(senreeks) ? -In welke vorm: digitaal (elo?), papier? -Leren leerlingen in groepjes? -Hoe groot is de totale groep leerlingen? En de groepjes? -Hoe is de groep samengesteld? En de groepjes? -Wie formeren de totale groep en de groepjes? -Wanneer vindt de les(senreeks) plaats? -Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)? -Wat betekent dit voor de inroostering en de planning? Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks? -Binnen of ook buiten de school? -Indien ook op school: in wat voor loka(a)l(en)? Hoe wordt getoetst wat de leerlingen hebben geleerd? Schriftelijk, mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een presentatie? -Wat is de rol van de docent bij de les(senreeks)? -En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld toa's, oa's, mentoren)?

4 basisvisie -Wat is het motief voor deze les(senreeks)? -Vanuit welke ideeën of pedagogisch-didactische visie is de les(senreeks) opgezet? leerdoelen -Wat kunnen de leerlingen na de les(senreeks) wat hun nu niet nog niet (voldoende) lukt? -Wat wil je precies met je les(senreeks) bereiken? -Wat kan of moet er aan het eind van de les(senreeks) worden getoetst ? leerinhouden -Wat leren leerlingen? -Gaat het om vakinhouden, om (vak)vaardigheden of attitudes? leeractiviteiten -Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de les(senreeks)? -Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien? docentrollen -Wat is de rol van de docent bij de les(senreeks)? -En die van eventuele anderen (bijvoorbeeld toa's, oa's, mentoren)? leerbronnen en leermiddelen -Welke middelen heb je nodig voor je les(senreeks) ? -In welke vorm: digitaal (elo?), papier? groeperingsvorm -Leren leerlingen in groepjes? -Hoe groot is de totale groep leerlingen? En de groepjes? -Hoe is de groep samengesteld? En de groepjes? -Wie formeren de totale groep en de groepjes? tijd -Wanneer vindt de les(senreeks) plaats? -Hoeveel tijd beslaat de les(senreeks)? -Wat betekent dit voor de inroostering en de planning? plaats Waar leren de leerlingen gedurende de les(senreeks? -Binnen of ook buiten de school? -Indien ook op school: in wat voor loka(a)l(en)? beoordeling Hoe wordt getoetst wat de leerlingen hebben geleerd? Schriftelijk, mondeling, via een onderzoeks- of ontwerpopdracht, een practicumtoets, een presentatie?

5 Voorbeeld van een inconsistent spinnenweb basisvisie leerdoelen leerlingen zelfontdekkend laten leren leren samenwerken; kernbegrippen K, L en M leren begrijpen en toepassen leerinhoud leer- activiteiten boek, hoofdstuk II, paragraaf 2 t/m 4 instructie krijgen, twee oefeningen maken, deelnemen aan een onderwijsleergesprek docentrollen leerbronnen en -middelen kort instrueren, rondgaand begeleiden, resultaten nabespreken boek en werkboek leerling- groepering leeromgeving in tafelgroepjes het klaslokaal leertijd beoordeling één lesuur een schriftelijke overhoring in het volgende lesuur

6 Voorbeeld van een inconsistent spinnenweb basisvisie leerdoelen leerlingen plezier laten beleven aan het vak leren eigen keuzes te maken en te verantwoorden, leren plannen, vaardig worden in de vakvaardigheden V en W leerinhoud leer- activiteiten boek, hoofdstuk IV en V een hypothese formuleren, een bewijsproef bedenken en uitvoeren, een werkstuk maken van dit experimenteel onderzoek docentrollen leerbronnen en -middelen kort instrueren, rondgaand begeleiden, resultaten nabespreken voor de theorie: boek hoofdstuk IV en V; om op ideeën te komen: leerling- groepering leeromgeving in duo’s het klas- en practicumlokaal leertijd beoordeling twee lesuren kennistoets + beoordeling van het werkstuk; criteria: netheid, aanpak (is volgens de instructies gewerkt?) en originaliteit


Download ppt "Curriculaire spinnenweb Toelichting bij ''Curriculaire spinnenweb'' uit de kennisbank."

Verwante presentaties


Ads door Google