De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Module 6 INSPIREREN EN ZINGEVING. Even achterom kijken Wat heb je met de 5e module gedaan?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Module 6 INSPIREREN EN ZINGEVING. Even achterom kijken Wat heb je met de 5e module gedaan?"— Transcript van de presentatie:

1 Module 6 INSPIREREN EN ZINGEVING

2 Even achterom kijken Wat heb je met de 5e module gedaan?

3 Zingeving en Inspireren Ik De ander Samen

4 Zingeving De zoektocht naar de zin, het doel van het leven of van grote gebeurtenissen in het leven, of het trachten dit doel zelf te scheppen.

5 Inspireren Het woord inspiratie komt van het Latijnse woord: inspirare, dat betekent: inademen, bezielen, adem geven aan diepere gedachten. Inspiratie is de goedkoopste en tevens de meest verwaarloosde energiebron van de leider om anderen te motiveren.

6 Wat is inspirerend leiderschap? Inspirerend leiderschap is het vermogen eigen en andermans potentieel vrij te maken om te leven en te werken in de richting van de zin en de diepere betekenis van je leven en werk. Inspiratie begint bij het contact maken met je eigen essentie, bezieling, je innerlijke vonk.

7 Ik weten wie je bent en wat je wilt Kwaliteiten Tijdslijn Waarden De Bus Wie je was als kind Gedragsdriehoek Levens thema’s Missie Vision quest

8 Mijn Missie Een gebaand pad…… is het pad van een ander

9 Mijmeren in ouderdom

10 VISION QUEST

11 Wat is een Vision Quest? Het is een oude wijze van de Indianen en diende als initiatierite. Het is een manier van bezinning en leidt tot dieper inzicht.

12 DE ZOEKTOCHT ACTIVEERT VERSCHILLENDE PSYCHOLOGISCHE PROCESSEN: Vrije associatie Het loslaten van innerlijke emoties Herinneringen en inzichten Meditatieve bewustwording Bereiken van zelf actualisatie

13 Overweging We leven op twee niveaus, enerzijds het niveau van de realiteit waar we contact hebben met onze gevoelens, met onze zintuigen, met wat er in ons lijf gebeurt, met wat rondom ons gaande is. Anderzijds is er ons niveau van denken, waar we onszelf serieus belazeren. Dat is de ruimte waar we piekeren, waar we in zitten te denken wat anderen van ons denken of verwachten of zullen denken of zeggen. Het niveau waar we jarenlang dubben en onszelf pijn doen zonder een slag verder te komen. Dat is het niveau waar we om ons zelf heen draaien, met het opgraven en ontleden van oude koeien, met het speculeren over de toekomst, zodat we maar niet het risico hoeven te nemen om nu te leven. Hier maken wij onszelf ziek door wat we zijn te terroriseren met alles wat we zouden willen zijn of wat we moeten zijn.

14 Vision Quest Opdracht Wandeling in de natuur van 2 ½ - 3 uur Je gaat alleen. Spreekt met niemand en neem af en toe de tijd om even te reflecteren. Uitgangspunt is de opdracht die je mee krijgt Gebruik de omgeving/natuur om je antwoord te vinden Kom terug en deel je inzichten tijdens de intervisie

15 Opdracht Wat is de betekenis van de tekst van Arnold Cornelis op je leven en je werken. Hoe ga je die omzetten in praktijk, in je leven en werken?

16 Intervisie Terugblik op vision quest Bespreek in 2 groepjes wat de Vision Quest met je heeft gedaan aan de hand van de volgende vragen: –Voelde je verzet toen je begon? Hoe heb jij je daar overheen gezet? –Welke impact had de Vison Quest op jou? –Wat ga je met de resultaten doen?

17 DAG 2

18 Discussie stuk Inspiratie

19 Filmpje Thais voetbalteam

20 Hoe neem je de ander mee? Ik De ander Samen

21 “70 % VAN DE VERANDERTRAJECTEN BINNEN ORGANISATIES LEIDEN NIET TOT HET RESULTAAT DAT ER MEE BEOOGD WORDT”

22 Waarom veranderingen mislukken Voorbeeldgedrag klopt niet Geen aandacht voor de onderstroom In de bovenstroom spanningsveld tussen planmatig en improvisatie Aannames over veranderen Geen gedeelde bezieling Geen inspirerende visie

23 BOHICA stand Bend Over Here It Comes Again

24 Wat wel? Weet welk voorbeeld je geeft, vooral als het spannend wordt Heb aandacht voor de onderstroom Check je aannames Mix van planmatig en improvisatie Betrek iedereen Werk bottom-up Maak de taart groter Werk vanuit Why Zoek gedeelde zingeving en bezieling Deel je droom: storytelling

25 Zingeving in organisatie Hoger doel Zichtbare bijdrage leveren Kunnen zijn wie je wilt zijn Kunnen doen waar je goed in bent Kunnen groeien en bloeien Autonomie en vrijheid In verbinding zijn Wederzijdse waardering

26 Hoe zit dat bij jou? Hoe kun je binnen jouw organisatie doelmatiger omgaan met veranderingen? Waar wil je meer aandacht aan geven? Neem je naaste collega’s in gedachten. In hoeverre is het werk voor hen voldoende zingevend? Aan wie zou je meer aandacht willen besteden? En hoe is dat voor jou zelf? Past het werk wat je doet bij jouw missie? Wat zou daarin (nog meer) kunnen bijdragen?

27 Welk verhaal heb jij te vertellen

28

29 Wat is de kracht van organisatieverhalen?

30 Soorten verhalen Springboard verhaal Richtinggevend verhaal Zingevingsverhaal

31 Hoe zou jij verhalen inzetten bij een veranderproces?

32 Hoe krijg je verhalen los? Schep een narratief, verhalend klimaat Stel een goede prikkelvraag Let op uitspraken Luister, luister, luister (LSD is uit, LLL is in)

33 Film

34 Samengevat: Vertel een waar, authentiek verhaal Vertel een positief verhaal Bespaar op details Vertel het verhaal voor en na de verandering Van storytelling naar storyliving!

35 Kenmerken van verhalen: Heeft begin, midden en eind Hoofdpersoon Verhaallijn met daarin een ontwikkeling Tegenstanders Medestanders Authentiek Prikkelend en emotie

36 Opdracht Neem een verandertraject (dat nog plaats moet vinden) in gedachten. Schrijf hiervoor een verhaal dat je kunt gebruiken om medewerkers mee te krijgen in de gewenste verandering. Gebruik hierbij de kenmerken van een verhaal


Download ppt "Module 6 INSPIREREN EN ZINGEVING. Even achterom kijken Wat heb je met de 5e module gedaan?"

Verwante presentaties


Ads door Google