De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Relatie DienstverlenerConsument Afnemer Doelgroep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Relatie DienstverlenerConsument Afnemer Doelgroep."— Transcript van de presentatie:

1 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Relatie DienstverlenerConsument Afnemer Doelgroep Dienstverleningsproces Dienst

2 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Model1: De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff Model 2: De competentieschool en het model van Hamel en Prahalad, Treacy en Wiersema

3 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff Strategische planning verwordt hier tot “cijferspel” Uit strategieen vloeien plannen voort, vervolgens uit de plannen budgetten, doelstellingshierarchieen en programma’s, plus allerlei soorten uitvoeringsplannen en prestatiebeheersingssystemen. Bekendste boek: Corporate Strategy van Igor Ansoff (1965).

4 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit In de planningsschool wordt de strategieformulering op een haast mechanische wijze uitgevoerd aan de hand van een zeer uitgebreid stappenplan gevolgd met diverse analyses en controlelijsten. De groeimatrix van Ansoff is een prima instrument om richting te geven aan de toekomstige groei. De matrix kunt u prima gebruiken om een afweging te maken van verschillende groeimogelijkheden. Ansoff is een synoniem voor GROEI. Strategische dienstverlening De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff

5 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff Markt Penetratie Diversificatie Product vernieuwing Markt vernieuwing Product oud nieuw oudnieuw

6 Ansoff: implicaties Marktvernieuwing: te veel optimisme, kan dit wel met huidig personeel, bankcultuur bij Turken als voorbeeld

7 Ansoff: implicaties Productvernieuwing: Voor de organisatie nieuwe producten, hoge kosten (ontwikkeling), binnen Dienstverlening veel procesvernieuwing

8 Ansoff: implicaties Marktvernieuwing: Voor de organisatie nieuwe doelgroep, geen relatie, ‘cold’ calling, ook hier zijn de medewerkers wel geschikt?

9 Ansoff: implicaties Diversificatie: Markt nieuw en product nieuw, wat een kansen voor problemen Risicomijdend maar hoge investering: acquisitie!

10 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

11 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

12 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

13 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

14 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad concurrentievoordeel moet niet worden gezocht in een unieke marktpositie, maar in de vaardigheden van het bedrijf zelf vier mogelijke kerncompetenties

15 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad Deze school stelt dat strategie niet alleen dient te zijn gebaseerd op wat de buitenwereld wil, maar vooral op wat de organisatie zelf kan en wil. Doel: niet meer het vinden van een niche binnen de bestaande ruimte van een bedrijfstak, maar het creeren van nieuwe concurrentieruimte. Een ruimte die nog niet op de kaart staat. Bekendste boek: Competing for the future van Gary Hamel & C.K. Prahalad.

16 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad De strijd om competenties/ Hamel & Prahalad De strijd om de diverse vaardigheden en technologieen te ontwikkelen en te verwerven De strijd om kernvaardigheden samen te stellen De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van kernproducten De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van eindproducten Resources Capabilities Competitive advantage Strategie

17 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad Technische of wetenschappelijk kennis die een keten van innovaties produceert (vb Canon met zijn mogelijkheden tot minimalizeren). Eigendomsdata, zoals kennis over gedrag (vb. banken en portal). Creatieve aanleg in het ontwikkelen van producten (Walt Disney Company) Het vermogen superieure analyses te maken en de juiste conclusies te trekken (bepaalde analisten op de beurs behalen veel betere resultaten dan andere analisten. Terwijl de data hetzelfde is.) Hoe ontstaan kerncompententies?

18 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit 1. Kernvaardigheid van Canon: ultieme minituarisatie

19 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit 1. Kernvaardigheid van Disney: creati(e)(viteit)

20 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Kern competentie De beste over 10 jaar Mega-mogelijkheden Witte ruimtenOpen plaatsen Bestaand Nieuw Bestaand Markt Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad De strijd om de diverse vaardigheden en technologieen te ontwikkelen en te verwerven De strijd om kernvaardigheden samen te stellen De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van kernproducten De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van eindproducten Resources Capabilities Competitive advantage Strategie

21 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad Beste over 10 jaar Aan welke nieuwe kerncompetenties moeten we nu bouwen om over vijf tot tien jaar nog steeds als beste te worden beschouwd? Welke competenties dienen in de toekomst te worden vervangen of zullen dan overbodig zijn? De beste over 10 jaar Mega- mogelijkheden Witte ruimtenOpen plaatsen

22 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad Superkans (Mega mogelijkheden) Richt zich op een hoog rendement, maar waaraan het risico kleeft van de onbekendheid met zowel de markt als de competentie De risico’s worden echter overschaduwd door de voordelen die de onderneming op lange termijn kan bereiken door haar competenties en haar reikwijdte in de markt uit te breiden De beste over 10 jaar Mega- mogelijkheden Witte ruimtenOpen plaatsen

23 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad Witte ruimte Bestaande competenties toe passen in een nieuwe markt “Schoenmaker blijf bij de leest” CRM-software en de daaruit voortvloeiende informatie zullen volgens optimisten voor veel witte ruimte zorgen De beste over 10 jaar Mega- mogelijkheden Witte ruimtenOpen plaatsen

24 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad Open plaatsen bestaande competenties op bestaande markten In kaart brengen welke competenties bruikbaar zijn in bepaalde markten voor specifieke diensten De beste over 10 jaar Mega- mogelijkheden Witte ruimtenOpen plaatsen

25 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Een mengvorm: Treacy & Wiersema (1995) De laatste jaren zijn ook mengvormen ontstaan die zowel Porter’s theorieen gebruiken[postioneringsschool], als ook het interne waardecreatie proces [resource based school]. Bekendste boek: Discipline of Market Leaders van Treacy & Wiersema (1995)

26 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Waarom vraagt Casio minder voor een rekenmachine dan Kellog’s voor een pak muesli? Is tarwe zoveel duurder dan silicium? Hoe komt het dat je bij postorderbedrijf X altijd een vrolijk, opgewekte, goed geïnformeerde medewerker aan de lijn krijgt, terwijl bij ziektekostenverzekeraar Y niemand de moeite neemt om jouw probleem op te lossen. Betaal ik dan zoveel minder aan mijn ziektekostenverzekeraar dan aan het postorderbedrijf? Waarom kan Federal Express ‘met absolute zekerheid’ een pakje de volgende dag bezorgen, terwijl Delta en America Airlines in staat zijn om je koffer te vergeten?

27 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Treacy & Wiersema Operational Excellence Productleiderschap Customer Intimacy Product Leadership Operational Excellence Customer Intimacy “Best total cost”“Best total solution” “Best product”

28 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Product Leadership Operational Excellence Customer Intimacy “Best total cost”“Best total solution” “Best product”

29 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening What to do? VraagModelToepassing Wat is de beste groeistrategie voor uw onderneming? De groeimatrix van AnsoffAnalyseer of uw onderneming in staat is om een nieuwe dienst/product in de markt te zetten. Ga na of er groei in uw huidige markt zit en bekijk of u meer producten/diensten bij uw huidige klanten kunt afzetten. Vul de vier cellen in en besluit welke strategie de meeste kansen biedt. Waar liggen uw kansenTreacy en WiersemaVergeet de concurrentie en bekijk intern op welk gebied de vaardigheden van uw bedrijf liggen. Wat kunt u, en wilt u goed doen? Maak een inventarisatie van deze punten en besluit wat uw kernvaardigheid is. Welke Klantwaarde-strategie past het best bij u en welke gevolgen heeft dit voor uw organisatie?

30 29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening What to do? Marketing mix Personeel Product Plaats Proces Prijs Promotie


Download ppt "29 juni 2015Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener Relatie DienstverlenerConsument Afnemer Doelgroep."

Verwante presentaties


Ads door Google