De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Synchrone coaching van de leraar in opleiding Ralph Hooreman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Synchrone coaching van de leraar in opleiding Ralph Hooreman."— Transcript van de presentatie:

1 Synchrone coaching van de leraar in opleiding Ralph Hooreman

2 Synchrone coaching? Topsport Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon).

3 Theoretische relevantie (1) Beïnvloeding non-intentioneel gedrag in onmiddellijke onderwijssituaties (Gestalt-denken). (Dolk, Korthagen, & Wubbels, 2000). Directe feedback preferent boven uitgestelde feedback (Kulik & Kulik, 1988)

4 Theoretische relevantie (2) Vermijden: Cognitive overload (Sweller, 2003)

5 Methode Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Instrument benodigd voor het scoren van de kwaliteit van het docentgedrag: competentiemeter Centrale vraag: Synchrone coaching beter dan de asynchrone variant?

6 Design m.b.v. videofragmenten Voormeting Experiment (20 synchroon/20 asynchroon) Nameting

7 Resultaten (1) Hoofdeffect: synchrone coaching beter dan de asynchrone variant, gelet op toename (nameting-voormeting) Analyse per proefpersoon: Zwakke docenten profiteren meer dan gemiddeld van synchrone coaching -acceptatie/appreciatie ook van belang

8 Resultaten (2) Analyse per competentie: ++“Interpersoonlijk” en “organisatorisch” geschikt om te betrekken bij synchrone coaching --”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload)

9 Vervolgonderzoek Aan de hand van persoonlijkheid en stijlen van leren onderwijzen het succes van synchrone coaching voorspellen.

10 Dank voor uw aandacht! Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact:


Download ppt "Synchrone coaching van de leraar in opleiding Ralph Hooreman."

Verwante presentaties


Ads door Google