De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID

Verwante presentaties


Presentatie over: "Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID"— Transcript van de presentatie:

1 Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Jeroen van Merriënboer 4C/ID gebruikersdag 13 november 2008, Rotterdam

2 Leertaken Oversimplificatie van de taken in plaats van ontwerpen van ondersteuning en begeleiding

3 Taakklassen Onvoldoende taken per taakklasse / (dus) te weinig variatie op hetzelfde niveau van moeilijkheid

4 Leerdoelen Onvoldoende specifiek om zinvolle feedback te kunnen geven

5 Ondersteunende informatie
Geven van ondersteunende informatie omdat die “in het boek staat” – niet omdat die relevant is voor de taakklasse

6 Cognitieve strategieen
Analyseer niet als algorithme (doe dit, dan dat...) maar als heuristiek (probeer deze vuistregels eens...)

7 Mentale modellen Vaak modellen met één enkel perspectief en nadruk op soort-van (taxonomie) en deel-van relaties (partonomie)

8 Procedurele informatie
Vaak onvoldoende toegankelijk tijdens taakuitvoering

9 Cognitieve regels Analyseren van routines is niet erg populair – maar dit lijkt weer te veranderen

10 Vereiste voorkennis Analyses vaak te optimistisch; lerenden weten vaak minder dan verwacht

11 Deeltaakoefening Belang wordt nogal eens onderschat (niet constructivistisch genoeg?)

12 Vragen en discussie


Download ppt "Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID"

Verwante presentaties


Ads door Google