De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Volksuniversiteit Zwolle Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 4.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Volksuniversiteit Zwolle Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 4."— Transcript van de presentatie:

1 Volksuniversiteit Zwolle Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 4

2 Zonne- straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of ….Achter het stuur?

5 Cirkel van betrokkenheid Cirkel van Invloed Cirkel van betrokkenheid Hoe vergroot je jouw cirkel van invloed? Aan de kant van de oorzaak gaan staan! Aan de kant van het gevolg blijven staan. Reactief: Waarom ik? De ander moet ….. Proactief: Wat kan ik? Ik neem initiatief..

6 Hulpbronnen, hoe anker je ze? Er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken. Voorbeeld van een hulpbron: zelfvertrouwen Hier voorgesteld als een ladder. Sommige mensen gebruiken hun hulpbronnen niet goed.

7 Hulpbron ankeren Als je jouw hulpbron goed gebruikt zet je jouw ladder tegen de muur recht omhoog.

8 Hulpbronnen Liefde Motivatie Energie Humor Kracht Rust Zelfvertrouwen

9 9 Ankeren = Wat? 2 Anker plaatsen en afvuren Je vuurt het anker af als je deze stemming wilt oproepen.

10 Ankeren voor gevorderden Mijn persoonlijke uitdagende situatie (= Huidige Stemming, HS ): Mijn gewenste emotionele toestand (= Gewenste Stemming, GS ): Als de Huidige Stemming veraf ligt van de Gewenste Stemming Bijv. je angstig, eenzaam, verloren voelen als Huidige Stemming En je moedig, verbonden en trots willen voelen als Gewenste Stemming

11 11 Je krijgt jouw hulpbron (energie, motivatie humor, kracht of liefde) beschikbaar als jij dat nodig hebt. Waarom ankeren? Waarom? 1

12 12 Een NLP anker = Wat? 1 Specifieke stimulus, die een hulpbron (positieve emotie) opwekt. Voorbeeld: Een druk op een knokkel kan zelfvertrouwen opwekken

13 13 4 sleutels bij ankeren Hoe? 2 1.Intensiteit (zie grafiek) 2.Timing (zie grafiek) 3.Unieke stimulus (bijv. aanraken van een knokkel) 4.Herhaling

14 14 tijd intensiteit begineind Ankeren stemming Hoe? 3

15 Ketting Ankeren intensiteit begin eind ankeren tijd stemming Levendige herinnering met Gewenste Stemming vertellen

16 Stappen bij Ankeren 1.Laat iemand zich een levendige ervaring uit het verleden herinneren, met de Gewenste Stemming (=Bron) 2.Raak een knokkel aan (specifieke stimulus) op het hoogtepunt, stop op het hoogtepunt 3.Verander de stemming waarin hij verkeert (break state) Herhaal 1, 2 en 3 voor verschillende bronnen of dezelfde bron met verschillende Gewenste Stemmingen.

17 Stappen bij Chaining Ankers Ketting Ankeren is een techniek als de HS (huidige stemming) erg ver van de GS (Gewenste Stemming) af ligt. Bepaal de HS. Beslis wat de GS zal zijn. Beslis welke TS (Tussenliggende Stemmingen) zullen leiden tot de eindstemming. TS1 = Welke stemming haalt mij weg van HS? TS2 = Welke stemming brengt mij naar GS? De individuele ankerketting is: HSTS1TS2GS Knokkels HS TS1 TS2

18 Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling 2. formaat Visuele submodaliteiten 1.Locatie 2.Formaat van het beeld 3.Kleur of zwart/wit 4.Mate van contrast 5.3-D of vlak 6.Geassocieerd of gedissocieerd 7.Omlijst of panoramisch 8.Helder of dof 9.Formaat van de centrale onderwerpen 10.Afstand van het beeld 11.Intensiteit van de kleur 12.Stilstaande of bewegende beelden 13.Beweging: snel of langzaam 14.Scherp beeld (van alles of van onderdelen) 15.Vanuit welke hoek gezien 16.Aantal beelden (wisselingen) 1. locatie 3. kleur 4. contrast

19 Verzwakken van negatieve ankers Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling kleinercontrast S W I S H

20 Voorbeelden van visuele herinneringen die je zou willen verzwakken Je hebt een ongeluk gezien Je hebt geweld gezien Je hebt iemand gezien die pijn leed Verdriet had Heel angstig was Een ziekenhuis Een nare droom Spoken Een nare film

21 Een negatieve herinnering wegblazen

22 Het beeld veranderen: 1.groter 2.meer contrast 3.meer kleur Een positieve visuele herinnering versterken 1. groter 2. meer contrast

23 Een positieve visuele herinnering nog versterken meer contrast groter S W I S H

24 Auditieve submodaliteiten 1.Volume 2.Toonhoogte 3.Intern of extern 4.Timbre (kwaliteit) 5.Cadans (interrupties, in groepen) 6.Ritme 7.Stembuigingen 8.Tempo 9.Pauzes 10.Tonaliteit 11.Locatie 12.Unieke eigenschappen van geluid 13.Duur In bladmuziek aangeduid met p (zacht) of f (sterk)

25 Voorbeelden van negatieve auditieve herinneringen Een schreeuw Een kreet Een gil Schelden Brullen Vloeken Vallende scherven

26 Lagere toon Kleiner volume Verder weg Korter van duur Extern plaatsen Timbre bijv. van een mannenstem naar een kinderstem Het verzwakken van auditieve herinneringen

27 Hogere toon Groter volume Dichterbij weg Langer van duur Intern plaatsen Het versterken van positieve auditieve herinneringen

28 1.Temperatuur 2.Textuur 3.Trilling 4.Druk 5.Beweging 6.Duur 7.Voortdurend -afwisselend 8.Intensiteit 9.Grootte 10.Vorm 11.Gewicht 12.Intern of extern Kinesthetische submodaliteiten

29 Pijn Koude Angst Woede Verdriet Terneergeslagen Uitgeput Zwaar Verlamd Voorbeelden van negatieve kinesthetische herinneringen

30 Minder intens Korter Zachter Korter van duur Warmer Buiten jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed Het verzwakken van negatieve kinesthetische herinneringen

31 Intenser Aangenamere aanraking Korter van duur Warmer Binnen jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed Het versterken van positieve kinesthetische herinneringen


Download ppt "Volksuniversiteit Zwolle Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 4."

Verwante presentaties


Ads door Google