De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)

Verwante presentaties


Presentatie over: " Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)"— Transcript van de presentatie:

1

2  Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)

3  Het grotestedenbeleid heeft als doel het wonen, werken en leven in de 36 grote steden te verbeteren. (= LEEFBAARHEID) In het grotestedenbeleid wordt voor een periode van 5 jaar afgesproken welke resultaten op verschillende terreinen gehaald moeten worden. In het beleid wordt aan de steden overgelaten hoe deze resultaten behaald gaan worden.

4  Sociale cohesie  Fysieke woonomgeving  Veiligheid

5  Traditioneel werd dit gevormd door oa: ◦ Gezin ◦ School ◦ Verenigingen  Waarom nu niet meer? ◦ Individualisering van de samenleving (‘ikke en de rest kan stikken’)  Iedereen internet/privacy etc  Ieder voordeel heb een nadeel Ieder nadeel heb een voordeel  Johan Cruijf

6  Als er weinig sociale cohesie is spreek je van segregatie (scheiding)  Door hogere inkomens groepen aan te trekken hopen ze dat de sociale cohesie gestimuleerd word. ◦ Waarom?  Voorbeeldfunctie (jij kunt net zo succesvol worden als ik!) [stijging op de sociaal-economische ladder]  Daarom zie je vaak bij probleemwijken; huizen worden gebouwd voor het duurdere segment.probleemwijkenduurdere segment

7  Zoals net gezegd wil de overheid vandaag de dag graag die hogere inkomens aantrekken. Dit was ooit eens anders:  Tot 1970, economische bril: ◦ Cityvorming (centrum van de stad alleen voor kantoren en winkels etc, bewoners worden naar de buitenwijken gejaagd).  In de jaren 70, stadsvernieuwing met belangrijk thema: Verbeteringen woningkwaliteit  Jaren daarna veel sociale woningbouw (Huurwoningen).  Overheid probeert tegenwoordig een mix te vinden tussen hoeveelheid huur/koopwoningen en inkomenssegment (starterswoningen tot villa’s).

8

9  Verschil tussen gevoel van onveiligheid en harde criminaliteitscijfers ◦ Subjectieve en objectieve veiligheid

10  Leefbaarheid is toegenomen. ◦ Dit komt oa door te focussen op de probleemwijken. (40 prachtwijken van Vogelaar).  Alle elementen van leefbaarheid scoorde hierbij onvoldoende en in de wijken was er sprake van ontspoorde allochtonen jongeren + witte vlucht. ◦ Wijken verbeterde door extra aandacht, maar ook door initiatieven:  Buurtvaders (ouders van hangjongeren, gaan patrouilleren).  Of trapveldjes aanleggen.

11 Leefbaarheid Veertig ‘prachtwijken’ (probleemwijken/ vogelaarwijken) Bron: KEI-Centrum

12  Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)

13  Maken opdrachten paragraaf 3.5 (gezamenlijk)  Uitleg paragraaf 3.6  Maken examenbundel ◦ (Nog vragen over de leerstof voor de herkansing) Vrijdag:  Bespreken ‘herkansing’ klassikaal  Maken opdrachten paragraaf 3.6  Maken examenbundel

14 Verdeling van de 40 ‘prachtwijken’ naar bouwperiode. 62,5% van de wijken gebouwd in de periode

15 Leefbaarheid

16 Leefbaarheid:  De mate waarin de woningen in een wijk voldoen aan de woonwensen van de bewoners en de woonomgeving als veilig, sociaal, schoon en gezond wordt ervaren.  Verzamelbegrip ◦ Fysieke leefbaarheid  de kwaliteit van de woningen en de woonomgeving aan en de beschikbaarheid van voorzieningen (winkels, wijkcentra). ◦ Sociale leefbaarheid  de mate waarin de bewoners zich betrokken voelen bij een wijk en er contact hebben met andere bewoners. ◦ Veiligheid  de mate waarin de bewoners van een wijk zich beschermd voelen tegen personen of gevaren (bv het verkeer)  Objectieve (statistische gegevens) en subjectieve leefbaarheid. Samen vormen ze het buurtprofiel.


Download ppt " Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)"

Verwante presentaties


Ads door Google