De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE."— Transcript van de presentatie:

1 H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN

2 Reclame: betaalde communicatie Soorten : productreclame: institutionele reclame: Reclame: het imago van marketing

3 Bruto mediabestedingen -3% in 2009 Bruto mediabestedingen in Nederland zijn in 2009 met 3,1% (€ 193,2 miljoen) gedaald tot iets meer dan € 6 miljard. blijkt uit cijfers van NielsenNielsen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

4

5

6 Wie ontwikkelen een reclamecampagne?

7 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Stap 1: doelgroep benoemen Stap 2: doelstellingen m.b.t. boodschap en budget bepalen doelstellingen inzake boodschap doelstellingen inzake budget Stap 3: advertenties ontwerpen Stap 4: advertenties pretesten Stap 5: soort(en) media en het mediarooster kiezen veranderingen in mediagebruik waar de boodschap te verkondigen: traditionele media internetreclame Ontwikkeling reclamecampagne

8 7 m’s: 1.communicatiedoelgroep kiezen (market) 2.doelstellingen formuleren (mission) 3.budget vaststellen (money) 4.communicatiemix bepalen (mix) 5.boodschap ontwikkelen (message) 6.media kiezen (medium) 7.resultaten meten en bijsturen (measuring) USP: Unique Selling Proposition DAGMAR-model: Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results

9 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

10 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

11 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

12 Selecteren van media ‘The medium is the message’: beslissingen over de in te schakelen media zijn net zo belangrijk als de inhoud en vorm van de reclameboodschap. Criteria voor de mediaselectie: Communicatievermogen: Is het medium geschikt om de boodschap over te brengen? Bereik. Hoeveel personen worden met het medium (mediumbereik) of dat deel van het medium waarin de reclameboodschap is opgenomen (reclamebereik) geconfronteerd? Mediakosten. Hoeveel bedragen de mediakosten per bereikte personen uit de communicatiedoelgroep (kosten per duizend)?

13 Op de handel gerichte verkooppromoties kortingen : prijsverlaging voor seller Zichtbaarheid vergroten (displays) Beurs Relatiegeschenk Incentives Verkooppromoties/salespromotions

14 Consument gerichte verkooppromoties prijsgerichte: kortingsbon Kortingsactie Frequentieprogramma aandachttrekkende : wedstrijd Bonusartikel (premium) Monster Point of Purchase

15 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux communicatieactiviteiten om een positief imago te creëren van de organisatie (bijvoorbeeld door sponsoring). Doelstellingen: Pr-campagne plannen Pr-activiteiten Public relations

16 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

17 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux verlenen van (financiële) steun aan een organisatie of persoon die een sportieve, artistieke of andere interessante prestatie levert, in ruil voor het verwerven van commerciële publiciteit. = Reclame + PR Doelstellingen van sponsoring Vormen van sponsoring Sponsoring

18 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

19 Banners: Affiliatted marketing: De webmaster (van de uitgever) ontvangt een vergoeding op basis van aantal klicks, verkopen, of aantal bezoekers Internet als medium

20 Google

21 CPM Cost per mille, kosten per vertoningen CPC Cost per click, kosten per klik op directe link CTR Click through rate, percentage adclicks op een advertentie-uiting ten opzichte van het aantal adviews Frequency cap Hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt ROS Run of site, vertoningswijze van advertenties over één hele site ROC Run of category of channel, vertoningswijze van advertenties over één katern of channel binnen een site


Download ppt "H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE."

Verwante presentaties


Ads door Google