De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Competentiedoelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Competentiedoelen."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Competentiedoelen 1.de algemene kenmerken van business-to-businessmarkten beschrijven 2.de unieke kenmerken van de zakelijke vraag uitleggen 3.beschrijven hoe de zakelijke markt in categorieën wordt ingedeeld 4.de koopsituatie op de zakelijke markt uitleggen en de kopers op die markt beschrijven 5.de rollen van het inkoopcentrum op de zakelijke markt uitleggen 6.de fasen in het koopbeslissingsproces van bedrijven beschrijven 7.de steeds belangrijker wordende rol van B2B e-commerce begrijpen

2 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN De zakelijke markt Kenmerken die het verschil maken op de zakelijke markt Meerdere kopers Aantal klanten Omvang van de aankopen Geografische concentratie

3 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN

4 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Business-to-businessvraag Afgeleide vraag Inelastische vraag Fluctuerende vraag Gekoppelde vraag Soorten business-to-businessmarkten Producenten Wederverkopers Organisaties

5 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN

6 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN

7 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN De aard van het kopen op de zakelijke markt De koopsituatie routinematige heraankoop gewijzigde heraankoop nieuwe aankoop Beroepsinkoper Inkoopcentrum (DMU)

8 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN

9 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Koopbeslissingsproces van bedrijven stap 1: probleem onderkennen stap 2: informatie zoeken stap 3: alternatieven beoordelen stap 4: product en leverancier kiezen stap 5: aankoop evalueren

10 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN

11 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Business-to-business e-commerce Intranet, internet en private exchanges Bedreigingen van de veiligheid firewalls versleutelen


Download ppt "Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN Competentiedoelen."

Verwante presentaties


Ads door Google