De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan

2 Aankoopproces = universeel • Bewust worden van een behoefte • Vertaling naar een wens – Informatie zoeken over mogelijke “wensrichtingen” – Informatie zoeken over mogelijke aankoopalternatieven in een of meer wensrichtingen • Keuze van wensrichting/aankoopalternatief – Afwegen van voor- en nadelen  keuze • “raad vragen”: internet, vrienden, gezin, …. • Aankoopbeslissing – POS-keuze  extra informatie • kan afleiden naar andere keuze, kan uitstellen, kan afstellen • Achteraf: evaluatie van aankoop  leerpunten voor toekomst – Herhalen  aankooproutine – Nog eens proberen  nog eens evalueren  WoM – STOP  WoM

3 Hoe doorlopen: hangt af van wie gij zijt • Behoefte  wens = cultuurgebonden • Behoefte  er iets aan doen = cultuurgebonden • Informatie zoeken – Hangt af van uw opleiding thuis en op school, uw levenservaringen, uw sociale omkadering, uw verhouding tot de mensen rondom u • Informatie verwerken – Hangt af van uw opleidingsniveau, uw werkniveau, uw beschikbare tijd, … (uw leefomstandigheden) – Hangt af van uw persoonlijkheid (vb. impulsief,..) • Beslissen/kiezen – Hangt af van uw persoonlijkheid en uw leervermogen • Aankoop – Hangt af van waar gij zijt, woont, werkt, …, uw gewoontes, uw “normale reflex”, hoeveel gij verdient, … • Evaluatie achteraf – Hangt af van uw persoonlijkheid, uw vrienden, uw leefomgeving, ….

4 Marketing: moet uw aankoopproces “veranderen”/ “bijsturen” • Start: – marketing moet weten wat het nu is – Marketing moet begrijpen waarom dat nu zo is – Marketing moet begrijpen wat het waar hoe wanneer moet veranderen om uw aankoopproces een andere kant op te sturen • Vaststelling – Elke klant en elke aankoop is anders – MAAR er zijn meetbare eigenheden van de klant die grote richtingen en systemen zichtbaar maken • = factoren die het klantengedrag beïnvloeden

5 Gebruik “factoren die het klantengedrag …” • Om mensen met gelijke factoren in groepjes te zetten  dan kan je die gelijke factoren samen “bewerken” • Om die “gelijke factoren”  Te onderzoeken zodat je snapt hoe ze voor die aankoop werken  Om je marketing op die werking af te stemmen zodat de klanten gemakkelijker gaan kopen  Eerder “zien” dat dit product voor hen goede keuze is  Zonder misverstanden “hun” product herkennen  …


Download ppt "Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan."

Verwante presentaties


Ads door Google