De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11. Inhoudstafel Wat? Wat? Criteria Criteria Waarom een relatiegeschenk ? Waarom een relatiegeschenk ? Wat is IN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11. Inhoudstafel Wat? Wat? Criteria Criteria Waarom een relatiegeschenk ? Waarom een relatiegeschenk ? Wat is IN."— Transcript van de presentatie:

1 Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11

2 Inhoudstafel Wat? Wat? Criteria Criteria Waarom een relatiegeschenk ? Waarom een relatiegeschenk ? Wat is IN ? Wat is IN ? Voorbeelden Voorbeelden Verschillen tussen culturen Verschillen tussen culturen Het is eens iets anders… Het is eens iets anders…

3 Wat? een prima middel om een prima middel om  marketing-,  communicatie-  of PR- doelen te bereiken ALS men het juiste relatiegeschenk inzet

4 Verschil met promoartikelen Promotieartikelen-‘give aways’ Promotieartikelen-‘give aways’  reclame maken  op grote schaal verdeeld  vaak bedrukt met het merk of het logo  niet gelijk aan gratis  bv. uurwerk, balpen  doel een commerciële relatie te onderhouden (realtiegeschenken)

5 Criteria Past het geschenk bij jezelf? Past het geschenk bij jezelf? - passen bij imago (gever/product)  ondersteunt gewenste imago - eerlijk (niet anders voordoen dan je bent)  geen tegenstrijd

6 Criteria Past het geschenk bij de relatie die je hebt met de ontvanger? Past het geschenk bij de relatie die je hebt met de ontvanger? - niet overdrijven - moet contacten kenmerken  onderlinge relatie inschatten ZO NIET werkt het geschenk vervreemdend ZO NIET werkt het geschenk vervreemdend

7 Criteria Zijn de geschenken geschikt voor de beoogde distributie? Zijn de geschenken geschikt voor de beoogde distributie? - vorm waarin je het afgeeft  verpakking  bij bestelling/persoonlijk  laten nemen/zelf geven  …

8 Criteria Springen de relatiegeschenken er voldoende uit? Springen de relatiegeschenken er voldoende uit? - verrassend - creatief - origineel Originaliteit gaat verder dan het opdrukken van een logo !

9 Criteria Zijn de geschenken een effectieve besteding van het budget? Zijn de geschenken een effectieve besteding van het budget?  achterliggende gedachtes : - wat bereiken - bij wie - hoe bereiken (strategie) - boodschap - wat mag het kosten  achterliggende gedachtes : - wat bereiken - bij wie - hoe bereiken (strategie) - boodschap - wat mag het kosten

10 Waarom een relatiegeschenk? Relatiegeschenk is 'hot', 'cool' Relatiegeschenk is 'hot', 'cool' - doelgroep naar je toe trekken i.p.v. er op af te gaan - doelgroep naar je toe trekken i.p.v. er op af te gaan - trends bestaan

11 Waarom … ? Biedt impact (tegen lage kosten) - lange levensduur Biedt impact (tegen lage kosten) - lange levensduur bv. Memoblok met logo  100 blz met logo verspreiden = goedkoop !

12 Waarom… ? Cadeaus met emotie Cadeaus met emotie - nuttig/ aansprekend karakter - emotionele waarde toevoegen/ overdragen Dit werkt stimulerend en motiverend Dit werkt stimulerend en motiverend

13 Waarom… ? Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie - behouden v klanten is goedkoper dan aanwerven - verstevigen v relaties - keuze maken volgens relatie

14 Waarom…? Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep - persoonlijk dus effectief ! - weinig gaat verloren

15 Waarom…? Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid - bedrukkingsmogelijkheden - veel promo-artikelen beschikbaar

16 Waarom… ? Nieuw: het digitale relatiegeschenk Nieuw: het digitale relatiegeschenk - internet -

17 Waarom… ? Cadeau wordt echt gewaardeerd Cadeau wordt echt gewaardeerd - weinig mensen zijn geërgerd reclame op tv, radio, … reclame op tv, radio, …

18 Waarom… ? Relatiegeschenk als motor achter andere activiteiten Relatiegeschenk als motor achter andere activiteiten - vergroten van communicatie - en PR - activiteiten die reeds bestaan

19 Waarom… ? De concurrentie doet het ook De concurrentie doet het ook  druk op creativiteit  druk op creativiteit

20 Wat is IN ? Kleding Kleding Schrijfwaren Schrijfwaren Glaswerk/ keramiek Glaswerk/ keramiek Kalenders Kalenders Bureau-accessoires Bureau-accessoires Prijzen, sierraden, horloges, klokken Prijzen, sierraden, horloges, klokken Textiel-producten (handdoeken e.d.) Textiel-producten (handdoeken e.d.) Badges, buttons, stickers, magneten e.d. Badges, buttons, stickers, magneten e.d.

21 Bijvoorbeeld …

22 Verschillen tussen culturen Chinezen Chinezen  1ste ontmoeting  geen scharen, messen, … ( = opzeggen vriendschap) ( = opzeggen vriendschap)  klok of horloge = bad luck  geen dure cadeaus (beh. Hongkong)  pen = waardevol instrument Japanners Japanners  Niet te vlug  Cadeau = vriendschap  Verpakking uiterst belangrijk  Geven volgt op krijgen!  Persoonlijk cadeau persoonlijk overhandigen !  = status, = cadeau !

23 Het is eens iets anders … - Verwelkoming op vliegveld - 10 minuten briefing - plaats nemen op pilotenstoel en zelf stuur even overnemen - 30 minuten vlucht -Ingekaderd certificaat

24 Het is eens iets anders … delta plane initiatievlucht

25 Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11


Download ppt "Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11. Inhoudstafel Wat? Wat? Criteria Criteria Waarom een relatiegeschenk ? Waarom een relatiegeschenk ? Wat is IN."

Verwante presentaties


Ads door Google