De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Basisvaardigheden voor Mentoren Brede School Mentorproject 2012 Trainer: Carina de Wilde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Basisvaardigheden voor Mentoren Brede School Mentorproject 2012 Trainer: Carina de Wilde."— Transcript van de presentatie:

1 Training Basisvaardigheden voor Mentoren Brede School Mentorproject 2012 Trainer: Carina de Wilde

2

3 Programma Kennismaking Verkenning betrokkenen mentor-leerling begeleiding Vertrouwen bouwen (oefening) Contact maken (+ oefening) Pauze Je leerling helpen met positief denken Terugblik op trainingsavond

4 Kennismaking “Snel alles op een rijtje! “

5 Wie zijn betrokken bij de begeleiding van het kind? Een korte verkenning van de ‘spelers’

6 Betrokkenen bij begeleiding Mentor - leerling Ouders/ broer/zussen Brede School Mentor Project Leerkracht/ brugklasmen tor Anderen / hulpver- lening Leeftijdsge noten, vrijetijdsbe steding

7 Welk gedrag kun je bij betrokkenen ervaren als je begeleiding biedt?

8 Hoe bouw je vertrouwen? Een oefening die je ogen opent!

9 Omgaan met gedrag van de jarige leerling …want niet iedere leerling heeft ‘zin’ in het leggen van contact met de mentor…

10 Welk gedrag zie je vaak bij een 12/13- jarige? Vaak onverschilligheid, stoer doenerij Terughoudende houding tov ouderen, vreemden of mensen waartegen de leerling opkijkt; Weinig communicatie over wat hen echt bezighoudt (mening/visie/uiten van gevoelens); Ook: terughoudendheid in het ondernemen van activiteiten (agv verantoordelijk voelen voor thuissituatie) NB: culturele verschillen in contact leggen!

11 Contact maken OEFENING: ‘De zwijgzame leerling’ 1 observator, 1 rol leerling, 1 rol mentor; Observator bedenkt een opdracht welke door de mentor bereikt moet worden (in ieder geval contact maken met leerling die niet zo toeschietelijk is) en vertelt dit alleen aan de mentor; Mentor en leerling mogen tijdens opdracht niet spreken; Observator observeert manier waarop mentor contact maakt en effect ervan; Na 2 minuten wisselen van rol. Bedenk een nieuwe opdracht.

12 Pauze

13 Je leerling helpen met positief denken ‘Alles wat je positieve of negatieve aandacht geeft, groeit’

14 Welke manieren zijn er om positief denken te ontwikkelen? Oefeningen, bestaande uit: 1. Aikido: spierkracht test 2. Byron Keatie : de Vier Vragen 3. Positieve gedachten formuleren

15 Aikido-oefening Doel: ervaren wat negatieve en positieve opmerkingen doen met je lijf en jouw persoonlijke kracht

16 De 4 vragen – Byron Katie Kies een generaliserende, negatieve overtuiging/gedachte van jezelf en interview elkaar hierover 1. Hoe weet je dat het waar is? Weet je 200% zeker dat het waar is? 2. Wat gebeurt er (emotioneel/fysiek) met je als je deze gedachte denkt? 3. Hoe zou je je voelen zonder deze gedachte? 4. Hoe zou je de gedachte anders (positiever) kunnen formuleren?

17 Naar positief denken! Formuleer jouw positieve gedachte en let daarbij op de formulering: 1. Gedachte begint met “IK BEN/IK HEB… “(dus alsof het er al is) 2. Concreet maken 3. Vermijd het gebruik van de woorden “niet/geen/zonder/tenzij/mits…” Tracht je in te beelden dat het al zo is en voel het prettige van deze gedachte ook!

18 Terugblik Wat geleerd? Wat gemist?

19 Wat is het vervolg op deze trainingsavond? Koppeling mentor-leerling: april/mei 2012 door Laetitia of Maria Kennismaking ouders-leerling-mentor- mentorcoördinator Start mentorschap 22 mei: Praktische tips bij het mentorschap. SUCCES!


Download ppt "Training Basisvaardigheden voor Mentoren Brede School Mentorproject 2012 Trainer: Carina de Wilde."

Verwante presentaties


Ads door Google