De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg."— Transcript van de presentatie:

1 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg

2 Enkele vragen vooraf Waar denk je aan bij MVO 2.0? En bij MVO 1.0? Of 3.0?

3

4 MVO Nederland: brug tussen koplopers en mainstream Focus MVO Nederland

5

6 6 De MVO curve Bewustwording/impact Tijd Morele, technologische, sociale, institutionele & systeeminnovatie → →

7 Enkele macrotrends die MVO aanjagen Groeiend besef van schaarste (zowel people als planet) Glocalisering (ketens en kringlopen) Transparantie en kennis exploderen Wantrouwen tov instituten Behoefte aan ‘roots’ en ‘wings’

8 Van overvloed naar schaarste (SOURCE: WWF & GLOBAL FOOTPRINTNETWORK )

9 1 september 2010: de aarde is dit jaar al weer op!

10 Mineralen die uitgeput raken deze eeuw (resterend aantal jaren) Statische consumptieStijgende consumptie Zilver299 Lood428 Tin4017 Goud4536 Koper6138 Nikkel9057

11 1 kg rundvlees 1 liter melk 1 kop koffie 1 glas bier 1 boterham liter water 1000 liter water 140 liter water 75 liter water 40 liter water H2O voetafdruk (watergebruik)

12 ING: sustainability status 2008/9 HL water per HL beer/ drink CO2 kg per HL beer/ drink MJ/ HL beer/ drink Recycling rate AB InBev % Carlsberg % Heineken SABMiller %

13 ING: 3e industriele revolutie (update april 2011) Danone gebruikt per € 1 mln omzet 2,5x meer water dan Nestle (en CSM 10x) Unilever stoot per € 1 mln omzet 2x meer broeikasgassen uit dan Danone

14 Groeiende schaarste op de arbeidsmarkt, nu al bij Zorg ICT Technische vakmensen (MBO niveau) Toptalent Hoogopgeleide vrouwen tbv managementposities etc

15

16 Actuele trends in Nederland Forse bezuinigingen Sociale zekerheid en sociale cohesie flink onder druk Minder tolerantie; meer polarisatie Meer focus op toezicht en handhaving Hang naar nationalisme en conservatisme Stimulerende rol overheid valt grotendeels weg

17 Wat betekenen deze ontwikkelingen voor MVO? Qua ambitie? Qua reikwijdte en scherpte? Mbt MVO-subthema’s? Qua aansturing/borging/verankering? Qua??

18 Verschillende groepen vragen om verschillende MVO argumenten Hogere opleiding Hogere inkomens Abstracte denkniveaus Individualistisch / liberaal Voorkeur voor economische en technische oplossingen Willen effectiviteit & efficiency zien Moralistisch, socialistisch Voorkeur voor politieke en juridische oplossingen Willen ethische verantwoorde oplossingen Rechts populisten Liberale, zakelijke eliteSociale, culturele elite Sociale populisten Lagere opleidingen Lagere inkomens Concrete denkniveaus 6

19 MVO concepten/visies De ethisch normatieve benadering (zelfbeperking en codes; o.a. ISO en OESO richtlijnen); defensief De markt- en innovatiebenadering waarbij maatschappelijke en milieuvraagstukken als kans worden gezien (o.a. cradle to cradle; BoP); offensief

20 Overheid aarzelt, koplopers versnellen

21 MVO 2.0: MVO bedrijven van nature

22 MVO 2.0: mainstream MKB bedrijven die verduurzamen

23 Grootbedrijf en MVO 2.0

24 24 De MVO curve Bewustwording/impact Tijd Morele, technologische, sociale, institutionele & systeeminnovatie → →

25 Essentie van MVO Meervoudige waardecreatie op de terreinen people, planet en profit Dialoog met stakeholders Transparantie en verantwoording afleggen

26 Duurzaam inkopen Footprint reductie Sociale innovatie (leiderschap, HR, HNW) Duurzame innovatie (o.a. C2C) Nieuwe coalities Transparantie en communicatie Governance en toezicht MVO 2.0 agenda

27

28 MVO 2.0 leiders

29 Ketentransparantie

30 MVO 2.0: reikwijdte van het begrip MVO Visie en ambitie steeds meer vereist ‘Waarde toevoegen’ en ethiek meer centraal MVO wordt een steeds breder (meer thema’s) en een steeds diepgaander begrip (o.a. ethiek en keten) Per bedrijf meer focus en maatwerk (impact en invloed) MVO wordt standaard voor ondernemen in 21e eeuw

31 Enkele bronnen voor MVO 2.0 en MVO 3.0 ING rapport: 3e Industriele Revolutie Carbon Disclosure Project Porter & Kramer: Creating Shared Value Visser: The Age of Responsibility Roland Menke: Cost of planet

32 MVO 3.0 De waarde van de onderneming wordt bepaald door de kosten en baten van haar footprint

33 LIVING PLANET REPORT 2008 (SOURCE: WWF & GLOBAL FOOTPRINTNETWORK )

34 Cost of Planet (ecologische footprint) Wereldwijde BNP (p.j.) Wereldwijd beschikbare productieve ha

35 Cost of Planet 2008 $ miljard 13,4 miljard hectare = $ 4.500,- per ha / per jaar

36 Nieuwe jaarrekening bedrijven Omzet - Kosten Bedrijfsresultaat - Belasting Nettoresultaat (profit) - Cost of planet (footprint x $ 4.500,- per ha / p.j.) Maatschappelijk resultaat (planet & profit)

37 Van en voor partners

38 Dare CareShareNo hot air MVO 2.0


Download ppt "Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg."

Verwante presentaties


Ads door Google