De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014

2 PROGRAMMA Doel van vandaag: Meer inzicht in de manier waarop je als ondernemer komt tot een passende MVO-strategie 2

3 JOS REINHOUDT 3 • MVO training, research, consultancy • MVO Nederland Duurzame Denkkracht, BECO/EY, Berenschot • Thema’s: transparantie, stakeholderialoog, empathie

4 NETWERK: > 2000 BEDRIJVEN MET MVO-AMBITIE MKB (>1500 wv 40 in Koplopernetwerk) Ondernemers/brancheorganisaties (>60) Grote bedrijven (>125 wv 64 in GBN) 4

5 HOOFDTHEMA’S MVO NEDERLAND Inhoudelijke speerpunten: • Circulaire economie • Mens en werk • MVO-implementatie • Transparantie en stakeholders Sectoren • Agri/food • Chemie • Bouw • Financiële sector • Grootwinkelbedrijf • Facilitaire dienstverleners Grote projecten • IMVO-programma • Ambitie

6 “De enige goede manier van ondernemen is maatschappelijk verantwoord ondernemen” MEE EENS? 6

7 WE MOETEN DE AARDE REDDEN! MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK7

8 HARVARD 2011: WAARDEONTWIKKELING ´MVO BEDRIJVEN´ 8

9 WAAROM MVO? MVO NEDERLAND - EXPEDITIE MVO STEPS9 MVO loont MVO hoort MVO moet

10 MVO, MBO, DUURZAAM KANTOOR Corporate philantropy Core business Office 10MVO NEDERLAND - EXPEDITIE MVO STEPS MVO-strategie hoort thuis in de core business van een bedrijf

11 MVO STEPS – 11

12 VRAAG “Waarop zou jij je MVO-strategie richten?” 12 IT’S NOT EASY BEING GREEN

13 Wat is MVO? – Thema’s STANDAARDTHEMA’S

14 TRIPLE BOTTOM LINE

15 ISO MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK15

16 EENS? 16 “Een MVO-strategie moet bedrijfsspecifiek zijn!”

17 HULPMIDDEL: MATERIALITEITSMATRIX Twee assen: • Belang voor het bedrijf zelf (‘ability to deliver strategy’) • Belang voor de buitenwereld

18 DE ESSENTIE VAN MVO: EMPATHIE • Bedrijven kunnen alleen bestaan in een maatschappelijke context • Uw stakeholders geven u een license to operate • Wat is ‘Maatschappelijk verantwoord’? • Dus: wat willen uw stakeholders van u? 18

19 VOORBEELD: ALLIANDER MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK19

20 VOORBEELD: ING

21 MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK21 “MVO moet pijn doen!”

22 DE NIEUWE KLEREN VAN DE KEIZER Wat is het verboden onderwerp? • Topsalarissen, bonuscultuur? • Armoede in Nederland? • Marokkanen? • Misstanden in de keten? • Belastingontduiking? • Intensieve veehouderij? • Rusland? Geopolitiek? • Koploper Nederland?

23 VOORBEELD: BASF 23

24 VOORBEELD: TELENET 24

25 VOORBEELD: TNO 25

26 VOORBEELD: VODAFONE

27 VOORBEELD: ACHMEA MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK27

28 “Chicken in da basket!”

29 MVO STEPS – 29 Doelstellingen KPI’s, targets, deadlines Doen, taken, verantwoordelijk heden, meten Rapporteren, bijstellen, afstemmen

30 VOORBEELD: UNILEVER SUSTAINABLE LIVING PLAN MVO NEDERLAND - MVO: PRINCIPES EN PRAKTIJK30

31 GREENWASHING VS AUTHENTICITEIT 31 HET GAAT FANTASTISCH! IK HEB VEEL MEEGEMAAKT…

32 Jos Reinhoudt 06


Download ppt "Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google