De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

In dialoog! Waarom het voeren van een goed gesprek niet eenvoudig is en wat we daaraan kunnen doen Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam Sas van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "In dialoog! Waarom het voeren van een goed gesprek niet eenvoudig is en wat we daaraan kunnen doen Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam Sas van."— Transcript van de presentatie:

1 In dialoog! Waarom het voeren van een goed gesprek niet eenvoudig is en wat we daaraan kunnen doen Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam Sas van Gent, 29 januari 2015

2 2

3 3

4 4 Verhalen maken ons leven draaglijk

5 “To be a person is to have a story to tell Karen Blixen 5

6 Verhalen zijn polysemisch: voor elk wat wils! 6

7 Verhalen als veranderstrategie ‘If you want to change the way people think, you should change the way they talk’ (Bate, 2005). 7

8

9 Awareness tests Whodunit De monkey business illusion 9

10 Daniel Kahneman 10

11 Zelfreferentialiteit verwijst naar de neiging van mensen en organisaties om:  de omgeving te bezien vanuit een volstrekt eigen idee over wat belangrijk is en wat niet  zonder dat we in de gaten hebben dat dat zo is  waarmee we dat perspectief beschouwen als het enige echte, en dus steeds reproduceren

12 Framing

13 De neiging tot zelfreferentialiteit (reproduceren van wat er al is) maakt dat:  Mensen zich prettig voelen bij wat ze al kennen  Mensen zich prettig voelen bij mensen die het met ze eens zijn (ons soort mensen / soort zoekt soort)  Mensen er toe neigen vooral te praten met gelijkgestemden

14 “ De waarheid is het resultaat van discussies met vrienden” (David Hume, )

15

16 Behoeftehiërarchie van Maslow

17

18 Bridging Bonding

19

20

21

22

23 The danger of a single story: Chimamanda Adichie

24 Teneinde de neiging tot zelfreferentialiteit te doorbreken:  erkennen van meerdere perspectieven: waarderen van verschil  organiseren van ontmoetingen tussen verschillende systemen  organiseren van kritische reflectie op bestaande opvattingen (de advocaat van de duivel en de hofnar)  organiseren van ‘veilige’ discussieruimte en experimenteerruimte  luisteren naar de behoeften van mensen

25

26 Vier vormen van luisteren Scharmer (Theorie U) verzamelen van informatie (‘downloaden’) - luisteren ter bevestiging van wat we al weten of wat we denken (te weten) gericht luisteren (object focused listening) – luisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten. empatisch luisteren - verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisteren - luisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is

27 Een model voor communicatie boodschap signaal medium feedback zender ontvanger

28 Een interactionele en contextuele benadering van communicatie interaction zender / ontvanger context ontvanger/ zender context Constructie van betekenis

29 Uitgangspunten voor een goed gesprek tussen overheid en burgers  start vanuit een reëel beeld van hoe mensen zich gedragen (en niet hoe ze zich zouden moeten gedragen)  ga er vanuit dat de overheid en politiek structureel worden gewantrouwd en werk aan een vertrouwensbasis  leer luisteren  minder zenden voor een betere verbinding

30 30 Dank u wel!


Download ppt "In dialoog! Waarom het voeren van een goed gesprek niet eenvoudig is en wat we daaraan kunnen doen Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam Sas van."

Verwante presentaties


Ads door Google