De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De communicatieprofessional als boundaryspanner in de netwerksamenleving Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De communicatieprofessional als boundaryspanner in de netwerksamenleving Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013."— Transcript van de presentatie:

1 De communicatieprofessional als boundaryspanner in de netwerksamenleving Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013

2 Communicatie Management in Organisaties 1. van binnen naar buiten 2. intern 3. van buiten naar binnen

3

4

5 Verhalen maken ons leven draaglijk 5

6 “ To be a person is to have a story to tell” Karen Blixen

7 Verhalen verschaffen ons identiteit 7

8 Laboratory Life: the social construction of scientific facts (1979) (Bruno Latour en Steve Woolgar)

9 Verhalen zijn gelaagd: voor elk wat wils!

10 Friesland Campina

11 Verhalen als veranderstrategie ‘If you want to change the way people think, you should change the way they talk’ (Bate, 2005).

12 12

13 Verschillende vormen van luisteren (Otto Scharmer, Theorie U) verzamelen van informatie (‘downloaden’)  luisteren ter bevestiging van wat we al weten of vinden gericht luisteren (object focused listening)  luisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten empatisch luisteren  verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisteren  luisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is

14

15 Daniel Kahneman

16 Awareness tests Whodunit De monkey business illusion 16

17 “ De waarheid is het resultaat van discussies met vrienden” (David Hume, )

18 Verhalen verbinden 18

19 Bridging Bonding

20

21

22

23

24

25

26

27

28 Een model voor communicatie Zender Ontvanger Boodschap Signaal Medium Feedback

29 Een model voor communicatie: de interactie centraal Ontvanger en Zender Zender en Ontvanger Interactie Context Co-constructie van betekenissen Organiseren van verbinding

30 Conclusie Mensen leven in sociale netwerken, ook professioneel gezien Voortdurend ontstaan spontaan verbindingen tussen mensen Onbewuste processen en het toeval spelen een veel belangrijkere rol dan we meestal aannemen Om verschillen te overbruggen en veranderingen te implementeren kunnen we beelden en verhalen gebruiken als smeerolie Daartoe moeten we goed leren luisteren om mogelijkheden te zien en uit te proberen

31 De bouw van de NoordZuidlijn in Amsterdam

32

33

34 Klaar in 2008!

35

36 Kosten: 1,5 miljard euro

37 3,1 miljard euro...

38 Overlast zal zeer beperkt zijn!

39 ‘Nauwelijks overlast’

40 ‘Technisch onder controle: er zal niks gebeuren!

41 Luisteren naar de bouwers: hun leefwereld

42 Luisteren naar de bewoners Type the footer here42

43 Inloopavonden: de mensen aan het woord

44 Overtuigende crisiscommunicatie ‘

45 Open communicatie Type the footer here45

46 Comprofs verhuizen mee met de bouw Type the footer here46

47 Burgers betrekken bij de bouw Type the footer here47

48 Burgers betrekken bij de bouw

49 Problemen signaleren en oplossen

50

51

52

53 Slim gebruik van social media

54 Werkwijze van luisteren en verbinden Luisteren, kijken, praten Openheid (dus niet alleen oplossingen presenteren; laten zien dat je het ook niet helemaal weet; realistisch beeld van risico’s en overlast) Bereikbaarheid (bij de bouw dus) Oog voor de mensen; oog voor verschillen, bijvoorbeeld culturele verschillen tussen de Vijzelgracht en de Pijp Helderheid over wat kan en wat niet kan (wat al vast ligt) Out of the box denken: de bouwput als attractie!

55 Hoe laten we resultaten zien? Tellen wat je kunt tellen (aantal keren dat een website wordt bezocht, de bouwput wordt bezocht ( keer) e.d.) Een media analyse De sfeer beschrijven waarin betrokkenen elkaar ontmoeten (bewoners en bouwers) Bewonerspanels, inloopavonden Wat horen we over de NoordZuidlijn in de kroeg, in de trein, kortom, verhalen vangen, luisteren Gesprekjes aanknopen op het uitkijkpunt in de bouwput Tussendoor: het maken van kleine etnografietjes van de omgeving van verschillende bouwplekken: wie wonen er? Hoe kijken de mensen naar de bouw? Wat zijn de problemen? Hoe maken we contact? Een (onafhankelijke) kwalitatieve evaluatie naast een kwantitatieve evaluatie

56 Conclusie Mensen leven in sociale netwerken, ook professioneel gezien Voortdurend ontstaan spontaan verbindingen tussen mensen Verhalen zijn daarbij de smeerolie Om verschillen te overbruggen en/of veranderingen te implementeren moeten comprofs zorgen voor:  Het juiste verhaal, verteld door de juiste personen, op het juiste moment in de juiste context Daartoe moeten we goed leren luisteren om mogelijkheden te zien om een en ander uit te proberen Type the footer here56

57 Dank u wel! Type the footer here57


Download ppt "De communicatieprofessional als boundaryspanner in de netwerksamenleving Noelle Aarts Heerlen, 26 november 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google