De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering"— Transcript van de presentatie:

1 Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering 1 december 2014

2 Aanleiding Cito heeft de opdracht om landelijk genormeerde toetsen te ontwikkelen. Onlangs hebben zij de normering van de toetsen Rekenen & Wiskunde, Spelling en Begrijpend lezen aangepast.

3 Waarom nieuwe Cito normen?
De oude normen bleken te soepel te zijn. Leerlingen haalden te gemakkelijk een hoge score. Dit komt door: Grotere focus op opbrengsten Bekendheid met de toetsen Verandering in de leerling populatie

4 Effect nieuwe normen Cito legt dit als volgt uit:
Heel vroeger was je lang wanneer je 1.70 cm was. Je behoorde dan met deze lengte tot de 25% langste mensen van het land. Tegenwoordig is 1.70 cm helemaal niet lang. Je behoort nu tot de 35% langste mensen van het land. De norm wanneer je lang genoemd wordt is dus opgeschoven in de loop der tijd. Dat gebeurt met toetsen ook.

5 individueel niveau effect nieuwe Cito-normering op de individuele leerling

6 I tot V

7 Kirsten vorige toetsperiode (V – I)
Kirsten haalt eind groep 4 in het schooljaar op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde een vaardigheidsscore van 62. Ze valt hiermee, volgens de oude landelijke normen, binnen het II-niveau.

8 Kirsten, nu met de oude norm (V – I)
Stel: bij de volgende toets medio groep 5 behaalt Kirsten een vaardigheidsscore van 80. Ook hiermee zou ze binnen het II-niveau scoren als de oude landelijke normen nog geldig zouden zijn. Kirsten is qua vaardigheidsscore gegroeid van 62 naar 80. Haar rekenvaardigheid gaat dus vooruit.

9 Kirsten, nu met de nieuwe norm (V – I)
Doordat Cito de landelijke normen heeft verzwaard past bij de vaardigheidsscore 80 op de medio-toets geen II-niveau meer, maar een III-niveau. Alhoewel de rekenvaardigheid van Kirsten niet is gedaald, valt ze wel binnen een lager Cito-niveau. Ze lijkt dus nu ‘gezakt’. In werkelijkheid zijn de echter de normen aangepast. Hierdoor is de plaats van Kirsten binnen de landelijke rangorde is nu reëel.

10 groepsniveau effect nieuwe Cito-normering op de groep

11 Groepsniveau (V – I) De rekenopbrengsten in deze groep lopen synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Maar dit is wel geconcludeerd op basis van verouderde normen. nu

12 Groepsniveau (V – I) De leeropbrengsten in de groep niet meer synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Om weer ‘op niveau’ te komen, zal er intensiever met de groep gewerkt moeten worden. nu

13 Verschil methodetoets en CITO-toets
nu

14 Nieuwe CITO-grafieken in februari
nu

15 Nieuwe CITO-grafieken in februari
nu

16 Nieuwe CITO-grafieken in februari
Vaard. = Vaardigheids-score Vergelijken schaalscores kan alleen binnen toetsserie Stijgende schaalscore = vaardigheidsgroei nu

17 Niveauwaarde Niveau omgezet naar waarde tussen 0 en 5 A= 4-5 B= 3-4
C= 2-3 D= 1-2 E= 0-1 nu

18 Tot slot GOED - VOLDOENDE - MATIG – ONVOLDOENDE
't Zijn slechts woorden op papier die iets vertellen hier Wat ze zeggen uit willen leggen gaat over een kind uw kind En weet u wat ik daar nu echt van vind? Dat is eigenlijk niet met woorden te zeggen niet uit te leggen Wat ik wel weet en zeggen moet: uw kind is voor ons veel meer dan ONVOLDOENDE - MATIG - VOLDOENDE - GOED nu


Download ppt "Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering"

Verwante presentaties


Ads door Google