De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maatwerkdecreet in uitvoering Sectoranalyse e-Commerce

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maatwerkdecreet in uitvoering Sectoranalyse e-Commerce"— Transcript van de presentatie:

1 Maatwerkdecreet in uitvoering Sectoranalyse e-Commerce
September 2014 © Deloitte Belgium

2 Doel van de sectoranalyse
Het doel van deze sectoranalyse is om een generiek overzicht geven van de e-Commerce sector, incl. evolutie van de sector, algemene trends, groeipotentieel, waardeketen, belangrijke spelers Concreet zal er binnen deze sectoranalyse worden gefocust op de wisselwerking tussen de Sociale Economie en de e-Commerce sector. Een antwoord op de volgende vragen zal geformuleerd worden: Waar in de waardeketen zit er potentieel voor maatwerkbedrijven? Hoe kunnen potentiële activiteiten georganiseerd worden? Welke spelers kunnen partners zijn? Welke bedrijven zijn actief in de sector (concrete aanknopingspunten)? Bestaan er voorbeelden van samenwerkingen tussen sociale economie en deze sector? © Deloitte Belgium

3 Inhoudsopgave (1/2) Sectoroverzicht (1/2) 5
e-Commerce is een belangrijke en groeiende sector in Europa Ook in België is e-Commerce van belang én groeiend e-Commerce in België groeit trager dan het Europese gemiddelde e-Commerce websites zijn voornamelijk gevestigd in Vlaanderen, dicht bij logistieke knooppunten Belgische consumenten kopen meer online maar fysieke aankopen zijn (nog) niet vervangen Boeken, kledij en schoenen zijn de grootste volume drijvers in e-Commerce in België Tickets en boekingen hebben een groot maar dalend omzetaandeel Prijs is de grootste drijver voor online consument, behalve voor voeding Trends in de e-Commerce sector Aandachtspunten voor de sociale economie e-Commerce heeft een complexe, veranderende waardeketen met vele spelers e-Commerce vraagt om een aanpassing van de traditionele logistieke werkwijze Trends in de waardeketen van e-Commerce © Deloitte Belgium

4 Inhoudsopgave (2/2) Sectoroverzicht (2/2)
De last mile en voorraadbeheer zijn de voornaamste uitdagingen in de waardeketen De waardeketen van materiaal management tot aankoop De waardeketen van aankoop tot evaluatie De waardeketen van retourservice tot retour evaluatie Potentieel voor sociale economie in mobiliteitssector Mogelijke ingangspunten voor de sociale economie in de waardeketen Enkele sociale economiebedrijven zijn reeds actief in e-Commerce De belangrijkste logistieke spelers in e-Commerce hebben een breed en internationaal netwerk 24 Er zijn Belgische en Europese belangenorganisaties actief in e-Commerce Aandachtspunten voor de sociale economie Bijlage © Deloitte Belgium

5 e-Commerce is een belangrijke en groeiende sector in Europa
Sectoroverzicht e-Commerce is een belangrijke en groeiende sector in Europa Totale omzet in EU28 in 2013 bedraagt €317,9 miljard jobs webshops 7 miljard pakjes verzonden in 2013 14,7% groei in omzet in EU28 in 2013 © Deloitte Belgium Bron: Ecommerce Europe, Wijs , Becommerce, Twinkle

6 €1,8miljard 18,4% 875% 3% 72% Sectoroverzicht
Ook in België is e-Commerce van belang én groeiend €1,8miljard Omzet van e-Commerce in België in 2013 18,4% Groei van de omzet van e-Commerce in 2013 t.o.v. 2012 Geschatte groei in omzet uit e-Commerce tussen 2005 en 2021 3% Aandeel internet-verkoop op de totale Belgische retail omzet 72% Buurlanden van België zijn verantwoordelijk voor 72% van de Europese e-Commerce omzet 875% © Deloitte Belgium Bron: Ecommerce Europe, Wijs , Becommerce, Twinkle, Baldwin

7 e-Commerce in België groeit trager dan het Europese gemiddelde
Sectoroverzicht e-Commerce in België groeit trager dan het Europese gemiddelde Meertaligheid zorgt voor een hogere drempel voor start-ups, hoewel het op langere termijn een voordeel kan zijn De gemiddelde afstand naar fysieke winkels is kleiner in België dan in de omliggende landen. Daarom is er minder nood naar online bestellen Ondernemerschap is zwakker dan in onze buurlanden De retail sector in België is conservatiever en ziet e-Commerce eerder als een bedreiging dan als een nieuw kanaal De belastingdruk is hoger dan in de buurlanden en complexer te doorgronden Online betaalmogelijkheden zijn minder ontwikkeld dan in de buurlanden Belangenorganisaties voor e-Commerce zijn nog geen gevestigde waarden © Deloitte Belgium Bron: FOD Economie, Etude relative à la facilitation de l’offre d’ecommerce en Belgique, 2010

8 Sectoroverzicht e-Commerce websites zijn voornamelijk gevestigd in Vlaanderen, dicht bij logistieke knooppunten 21,2% 15,1% 13,0% 8,5% Percentuele verdeling van webshops in België per provincie 9,5% Meer dan 20% Tussen 20% en 10% Tussen 10% en 5% Minder dan 5% 4,2% 6,5% 5,5% 3,1% 11,7% 1,7% © Deloitte Belgium Bron: Ecommerce in Belgium, Wijs;Twinkle, 2013

9 Sectoroverzicht Belgische consumenten kopen meer online maar fysieke aankopen zijn (nog) niet vervangen 57% van de Belgische consumenten maakte een online aankoop in 2013, een stijging met 13% t.o.v. 2012 59% van de Belgische consumenten maakte ooit een online aankoop, een stijging met 7% t.o.v. 2012 24% van de consumenten maakt maandelijks een aankoop online, dit is 8% meer dan 2012 Gemiddeld geeft de consument €2000 uit aan e-Commerce per jaar 36% van de consumenten geeft meer uit aan e-Commerce dan vorig jaar, 14% minder © Deloitte Belgium Bron: Comeos, e-commerce 2013

10 Sectoroverzicht Boeken, kledij en schoenen zijn de grootste volume drijvers in e-Commerce in België Kledij / schoenen Hotel / overnachtingen Boot / vliegtuig / trein tickets Evenement tickets Boeken Computer / hardware / software Elektrische toestellen Persoonlijke verzorging Huishoudelijke toestellen Telecom CD / DVD / Blu Ray / Games Speelgoed Pretpark tickets Meubels en decoratie Sport Artikelen Doe-het-zelf en tuinproducten Farmaceutische producten Digitale muziek Voeding Digitale films / tv series Kant-en – klare voeding Auto’s / motorfietsen / fietsen % gekocht in de laatste 12 maanden Aangekocht in de laatste 12 maanden Gemiddelde frequentie Gemiddelde penetratie Specials Volume brengers Niche Geen Volume © Deloitte Belgium Bron: Comeos, e-commerce 2013

11 Tickets en boekingen hebben een groot maar dalend omzetaandeel
Sectoroverzicht Tickets en boekingen hebben een groot maar dalend omzetaandeel In vergelijking met 2012 kochten consumenten in 2013 meer kleding, cosmetica, farmaceutische producten, sport producten en speelgoed. Het aandeel tickets, digitale muziek en cd/dvd daalde. Verwacht wordt dat het omzetaandeel van kledij en schoenen zal blijven groeien © Deloitte Belgium Bron: Comeos, e-commerce 2013

12 Sectoroverzicht Prijs is de grootste drijver voor online consument, behalve voor voeding Prijs, tijdsbesparing, thuislevering zijn de top 3 motivaties voor een online aankoop bij Belgische consumenten Voor voeding ligt de nadruk op continue beschikbaarheid en tijdsbesparing 70% van de consumenten wil thuislevering, maar wil niet extra betalen voor de service (ook niet voor uitzonderlijke momenten in de dag of week). 1 op de 4 consumenten verwacht gratis levering 77% van de consumenten wil de beschikbaarheid en leveringsstatus van producten kunnen volgen © Deloitte Belgium Bron: Comeos, e-commerce 2013

13 Trends in de e-Commerce sector
Sectoroverzicht Trends in de e-Commerce sector Meer en meer leggen e-Commerce bedrijven de nadruk op prijs en rekenen deze door aan leveranciers en tussenpersonen Vb. In het voorjaar van 2014 was er een conflict tussen Amazon en de uitgever Hatchette over de prijs van fysieke boeken vs. e-books. Dit conflict leidde tot een verlenging van de levertermijnen voor deze boeken door Amazon. Dit conflict loopt nog steeds en beroert ook de Amerikaanse media. Omnichannel retailing is de evolutie naar een consumentenervaring door alle mogelijke beschikbare kanalen. (fysieke winkels, mobiele toestellen, externe websites). Vb. De integratie van bol.com binnen Ahold (Albert Heijn) zorgde ervoor dat bol.com aanbiedingen beschikbaar werden via de folder van Albert Heijn en in de fysieke winkels. Fysieke winkels worden ook pick-up points. Daarnaast biedt Albert Heijn klanten de mogelijkheid om te winkelen in de supermarkt, via smartphone of computer en levering of pick-up point. Er wordt steeds meer voeding verkocht via e-Commerce, zowel reguliere inkopen als levering van maaltijden Vb. In 2014 werden zo’n bestellingen geplaatst via de Just Eat app. Zo’n 520 aangesloten restaurants betalen een eenmalige contributie van €300 en een commissie 12% per verkochte maaltijd. Over de eerste zes maanden van steef die omzet van Just Eat wereldwijd met 58%. Bron: destandaard.be Bron: demorgen.be © Deloitte Belgium

14 Aandachtspunten voor de sociale economie
Sectoroverzicht Aandachtspunten voor de sociale economie e-Commerce is een groeiende sector waarin België inhaalslag moet maken Belgische e-Commerce websites zijn voornamelijk gevestigd in Vlaanderen, dicht bij logistieke knooppunten Consumenten kopen meer en meer fysieke producten online, zoals kleding en voeding, die handelingen vereisen Consument verwacht efficiënte, altijd beschikbare, goedkope en volgbare service van e- Commerce bedrijven Enkele trends zijn de stijgende verkoop van voeding, de nadruk op prijs bij e-Commerce bedrijven (en doorrekening naar leveranciers) en het gebruik van omnichannel retail technieken © Deloitte Belgium

15 Sectoroverzicht e-Commerce heeft een complexe, veranderende waardeketen met vele spelers Zowel producenten, groothandels als detailhandels komen online in contact met de consument Een goede informatiestructuur is cruciaal in een e-Commerce omgeving. Zowel door de noodzaak van de klant om opvolging als om efficiëntie in de keten mogelijk te maken Logistieke proces kan worden uitgevoerd door de handelaars en producenten zelf, koerier – en expresdiensten, gespecialiseerde dienstverleners of traditionele logistieke dienstverleners De consument maakt gebruik van een fysieke en digitale evaluatie van producten Retourservice vormt een belangrijk deel van het logistieke proces © Deloitte Belgium

16 Sectoroverzicht e-Commerce vraagt om een aanpassing van de traditionele logistieke werkwijze De gemiddelde zendgrootte is door e-Commerce dalend. Dit vraagt om een aanpassing in de werking van distributiecentra Van orderpicking naar batchpicking met sortering per klantenorder achteraf Van palletpicking naar itempicking Ruimte voor nieuwe waarde toevoegende activiteiten (o.a. assemblage, retours, verpakken en helpdesk) Verschuiving in piek van vrijdag naar maandag door bestellingen in het weekend Verandering in personeel (nauwkeuriger, lichter werk) ….Zolang orderpicking niet machinaal gebeurd ligt hierin ook een kans voor de sociale economie © Deloitte Belgium

17 Trends in de waardeketen van e-Commerce
Sectoroverzicht Trends in de waardeketen van e-Commerce De waardeketen wordt kleiner en afzetgebieden worden groter omdat consumenten makkelijker kunnen worden benaderd. Er is een trend naar schaalvergroting binnen de distributie, steeds meer werknemers en meer oppervlakte per logistieke dienstverlener Logistieke bedrijven verschuiven hun activiteiten van transport naar bredere logistieke activiteiten Warehousing staat onder druk. Er een trend naar verkleinen van voorraden en een verschuiving naar crossdocking met minimale opslagruimte en –tijd. Er is overschot aan opslagruimte met veel verborgen leegstand. Stedelijke distributie is aan het veranderen en het percentage winkelleveringen neemt af © Deloitte Belgium

18 Sectoroverzicht De last mile en voorraadbeheer zijn de voornaamste uitdagingen in de waardeketen De last mile is de grootste oorzaak van logistieke kosten Vanwege lage volumes en afwezigheid van ontvanger Mogelijke alternatieven zijn pick up points en gespecialiseerde first en last mile logistieke spelers. (bvb. bubble post) Voorraadbeheer is een grote uitdaging omdat voldoende volume is nodig om processen te kunnen automatiseren of mechaniseren. Er ontstaat concurrentie bij frontoffice en samenwerking in backoffice Dit resulteert in schaalvergroting en legt druk op bestaande opslagcapaciteiten. © Deloitte Belgium

19 Sectoroverzicht De waardeketen van materiaal management tot aankoop
Evaluatie Logistiek Management Materiaal Management Fysiek Distributie Management Producent Grondstoffen en halffabricaten Productieplanning Voorraad eindproduct Fysieke Distributie Groothandel Detailhandel Consument Online Online / Fysiek Logistiek Fysiek Distributiemanagement Front Office Activiteiten E-Fulfillment Orderpicken Assortiment, prijs, promotie, presentatie, verkoop Warehousing Crossdocking © Deloitte Belgium Informatiestroom

20 Distributie en aflevering
Sectoroverzicht De waardeketen van aankoop tot evaluatie Fysieke Distributie Logistiek Management Logistiek Fysiek Distributiemanagement Retourlogistiek Orderpicken Distributie en aflevering E-Fulfillment Retourservice Producent Orderpicken Customer Service Customer Service E-Fulfillment Retourservice Groothandel Orderpicken Customer Service Customer Service E-Fulfillment Retourservice Detailhandel Orderpicken Customer Service Customer Service Aankoop Ontvangst Evaluatie Consument Online Levering / Pick-up Behoud / retour © Deloitte Belgium Informatiestroom

21 Sectoroverzicht De waardeketen van retourservice tot retour evaluatie
Fysieke Distributie Logistiek management Logistiek Retourlogistiek Retourdistributie Inspectie en test Reparatie / vernietiging / doorverkoop Sortering en herverpakking Distributie en aflevering Producent Retourservice Customer Service Retourservice Groothandel Customer Service Retourservice Detailhandel Customer Service Ontvangst Evaluatie Consument Levering / Pick-up Behoud / retour © Deloitte Belgium Informatiestroom

22 Potentieel voor sociale economie in e-Commerce
Mogelijke ingangspunten voor de sociale economie in de waardeketen Stap Activiteit Spelers Opmerking E-Fulfillment / Fysiek Distributiemanagement Orderpicking Producent, groothandel, detailhandel, logistiek (waar uitbesteed) Afhankelijk van doelgroep Enclavewerking waarschijnlijk Groot belang van informatiesysteem Retourlogistiek Inspectie en test retouren Reparatie en vernietiging van retouren Link met recyclagesector Sortering en herverpakkingen retouren © Deloitte Belgium

23 Potentieel voor sociale economie in e-Commerce
Enkele sociale economiebedrijven zijn reeds actief in e-Commerce Beschutte werkplaats Bouchout Stockage van de producten Klaarmaken van de bestellingen Transport voor thuislevering Manufast (Brussel) Beheert voorraden van op afstand (goederen ontvangen, tellen en stockeren) Maken colli op verzoek klaar en verzenden ze Volg het proces 24u per dag online Zorgen voor de logistiek webshop Online platform Drukwerk opslaan Bestellingen voorbereiden Bestellingen verzenden © Deloitte Belgium

24 Potentieel voor sociale economie in e-Commerce
De belangrijkste logistieke spelers in e-Commerce hebben een breed en internationaal netwerk 59 % van geleverde bestellingen 1250 afhaalpunten Uitgebreid netwerk van leveringen en postbodes €76 miljoen omzet uit pakketten wereldwijd Klanten: Fnac, ECI, Coolbue, Hachette, Foto.com Bpost 39% van geleverde bestellingen 900 afhaalpunten (300 click & collect) 30 miljoen verwerkte pakketten per jaar Onderdeel van UPS Klanten: neckermann, esprit, hunkemöller, brantano, la redoute, yves rocher, belgique loisirs, bol.com, c&a, Ikea, Hema, postnl, … Kiala 14% van geleverde bestellingen 600 afhaalpunten Klanten: Showroomprivé, Pimkie, Mister Auto, Decathlon, Kiabi, Alinéa, 3Suisses, Whirlpool, LDLC, L'Occitane, Groupon, Becquet, Blanche Porte, Tape à l'Oeil, Crown Bedding, RueduCommerce. Mondial Relay https://www.becommerce.be/nl/pers/persberichten/d/detail/persbericht-e-commerce-in-de-lift-in-belgie Bron: trends © Deloitte Belgium

25 Potentieel voor sociale economie in e-Commerce
Er zijn Belgische en Europese belangenorganisaties actief in e-Commerce BeCommerce is de Belgische vereniging van de bedrijven actief in verkoop op afstand, via internet, en dus alle vormen van e-Commerce Doelstelling: “BeCommerce wil bouwen aan de groei van de sector en de versterking van het consumentenvertrouwen in kopen op afstand” 334 leden waaronder Touring, Delhaize, Belgacom, 3 Suisses Voorzitter: Patricia Ceysens Website: Becommerce Aan de basis van de vzw SafeShops.be ligt het initiatief van een aantal Belgische webshops, waaronder Sunweb.be, Coolblue.be en Vente-Exclusive.com,.. Doelstelling: “Het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Daarvoor verzorgen wij de uitreiking en promotie van het Safeshops.be kwaliteitslabel.” Partners: o.a. postnl, bpost, worldline, beslist.be, google Voorzitter: Marc Périn Website: Safeshops.be Associatie van nationale belangenorganisaties in Europa (waaronder BeCommerce) Doelstelling: “To advance the interests and influence of e- commerce in Europe through advocacy, communication and networking.” Partners: o.a. DHL, bpost, Katoennatie, postnl, GFK Voorzitter: Wijnand Jongen Website: Europe.eu Ecommmerce Europe © Deloitte Belgium

26 Potentieel voor sociale economie in e-Commerce
Aandachtspunten voor de sociale economie (1/2) Informatiebeheer is cruciaal in e-Commerce Logistieke spelers zijn groot, met een breed netwerk Zowel producenten, groothandels als detailhandels komen online in contact met de consument en zijn dus mogelijke partners voor de sociale economie Mogelijke ingangspunten voor sociale economie in de waardeketen situeren zich voornamelijk in orderpicken en de retourlogistiek Met name bij orderpicken is er een verandering naar itempicking en batchpicking. Tesamen met enkele additionele diensten biedt dit kansen voor de sociale economie © Deloitte Belgium

27 Potentieel voor sociale economie in e-Commerce
Aandachtspunten voor de sociale economie (2/2) Er liggen kansen voor de sociale economie in de uitdagingen van last mile Er is een overschot aan opslagruimte, en een trend naar het verkorten van opslagtijd en crossdocking. Enkele sociale economie bedrijven zijn al actief in de e-Commerce sector © Deloitte Belgium

28 e-Commerce waardeketen
Bijlage e-Commerce waardeketen Ontvangst Levering / Pick-up Aankoop Evaluatie Logistiek management Materiaal management Fysiek Distributie Management Producent Grondstoffen en halffabricaten Productieplanning Voorraad eindproduct Fysieke Distributie Groothandel Detailhandel Consument Online Online / Fysiek Logistiek Fysiek Distributiemanagement Front Office Activiteiten E-Fulfillment Orderpicken Assortiment, prijs, promotie, presentatie, verkoop Customer Service Behoud / retour Retourservice Retourdistributie Inspectie en test Reparatie / vernietiging / doorverkoop Retourlogistiek Sortering en herverpakking Distributie en aflevering Warehousing Crossdocking Waarde toevoegende diensten (assemblage, packing, helpdesk,…) © Deloitte Belgium


Download ppt "Maatwerkdecreet in uitvoering Sectoranalyse e-Commerce"

Verwante presentaties


Ads door Google