De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Winstpakkers en Vraagbundeling. Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Winstpakkers en Vraagbundeling. Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5."— Transcript van de presentatie:

1 Winstpakkers en Vraagbundeling

2 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

3 Wat is een Winstpakker? De winstpakker-aanpak helpt gemeenten bij het realiseren van de baten van het NUP. Operatie NUP ondersteunt gemeenten en hun leveranciers bij het optimaliseren van zes gemeentelijke processen waarin ICT-standaarden en gegevens uit de basisregistraties worden gebruikt. Betalen & Invorderen WOZ beschikkingen via de Berichtenbox Zaakgericht werken in het sociaal domein Documentcreatie Niet naar de bekende weg vragen Wabo-BAG

4 Vragen Welke gemeente werkt met meer dan 5 leveranciers? Wie ondervindt problemen met het uitwisselen van informatie tussen de systemen van de verschillende leveranciers? Wie heeft wel eens een koppelvlak zien ‘omvallen’ bij een release van leverancier A of B? Wie heeft wel eens buikpijn gekregen n.a.v. discussies tussen twee leveranciers, waarbij het probleem en de kosten bij de gemeente worden neergelegd? Wie ondervindt – ondanks het gebruik van de StUF standaard voor Basisregistraties (StUF BG) en voor het uitwisselen van zaakinformatie (StUF ZKN) – problemen met het realiseren van het koppelvlak? Hoeveel percentage van energie, tijd en geld gaat in het opzetten en beheren van koppelvlakken?

5 De antwoorden 10 ketens van testbare berichten 130 convenanten 65 addenda Testvoorziening als scheidsrechter Totaal overzicht en -aanbod

6

7 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

8 Proof of the pudding is in the eating Belangrijkste leverancierscombi’s Praktijkbeproeving Bepalend voor prioriteitsstelling Verlaagt kosten per gemeente/ samenwerkingsverband Collectieve vraag It takes two to tango Leverancierscombi’s en hun klanten Onomkeerbare impuls Aanzet nieuwe winstpakkers (innovatie) Grootschalig aanbod De Winstpakker aanpak

9 Betalen en Invorderen WOZ-BBPrefill Zaakgericht werken soc.domein Document creatie Wabo-BAG

10 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

11 De Winstpakkers Betalen en Invorderen –Facturen geautomatiseerd verwerken in de inningen administratie WOZ beschikkingen digitaal versturen via Berichtenbox –Niet per post, maar via de Berichtenbox van MijnOverheid Zaakgericht werken in het sociale domein –Voor het centraal en digitaal delen van informatie Documentcreatie –Voor een centrale, eenduidige opmaak en beheer van documenten Niet naar de bekende weg vragen –Door voorinvullen gegevens in e-Formulieren via eHerkenning en DigiD Wabo-BAG koppeling –Zodat Wabo-aanpassingen tijdig bekend zijn bij de BAG-administratie t.b.v. het vergunningverleningsproces

12 Betalen en Invorderen Weet u zeker dat u de WOZ-aanslag naar het juiste adres heeft gestuurd? Worden factuurgegevens nog handmatig ingevoerd in uw debiteurenadministratie? Blijven factuurgegevens ‘liggen’ op de vakafdelingen? Weet u zeker dat alle facturen die worden verstuurd ook daadwerkelijk worden geint? Heeft u het facturatieproces voor eigen bijdrage in de zorg al ingericht?

13 Betalen en Invorderen BATEN Geschikt voor alle gemeentelijke vorderingen –Leges –Precario –Boetes –Eigen bijdrage in zorg Juist gebruik NAW gegevens verhoogt percentage juiste bezorging en vermindert bezwaren Maakt centraal debiteurbeheer mogelijk –Intern: Afdeling belastingen / financiën –Extern: Belastingsamenwerking Vorderingen direct ingeboekt. Geld eerder binnen. WERKINGSGEBIED Informatie uitwisseling tussen domeinapplicatie en inningencomponent (belastingsysteem/administratie) op vorderingsniveau Informatie-uitwisseling tussen inningencomponent en administratie op kostenplaatsniveau Gebruik basisgegevens wordt bevorderd LEVERANCIERSCOMBI’S Horst aan de Maas – BCT – Pink GBTwente/Enschede – GouwIT – Roxit Cosensus/Beverwijk – GouwIT – Desyde RBG/Delft – Centric BSR / BWB / Oirschot / Didam / Winterswijk

14 Betalen en Invorderen Gegevens magazijn Zaak/DMS Services Document Management systeem Zaak systeem Taakspecifieke applicaties -WMO voorzieningen -Begraafplaatsen administratie -Parkeerbeheer -Balie applicatie -Belastingsysteem -…. Taakspecifieke applicaties -WMO voorzieningen -Begraafplaatsen administratie -Parkeerbeheer -Balie applicatie -Belastingsysteem -…. Financiële administratie Inningen systeem / debiteur beheer BAG-administratie eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning MijnOverheid Lopende Zaken Klant Contact Centrum Servicebus Documentcreatie Gebruik authentieke gegevens Status informatie opvraagbaar Voorkomen overkloppen Ontstaan facturatie Controle NAW gegevens (Deel)betaling verwerken Overdragen Vordering 2341 Uitwisselen status informatie Periodieke journalisering Digikoppeling adapter MijnOverheid Berichtenbox Geschikt voor alle gemeentelijke vorderingen Juist gebruik NAW gegevens verhoogt percentage juiste bezorging en vermindert bezwaren Maakt centraal debiteurbeheer mogelijk (belastingen/ financiën) Vorderingen direct ingeboekt. Geld eerder binnen Bedrijfscontext

15 WOZ beschikkingen digitaal via Berichtenbox Weet u zeker dat u altijd de juiste adressering gebruikt? Wilt u de kosten van postzegels, papier en print reduceren? Wilt u al voorbereid zijn op de agenda 2017, digitale overheid? Wilt u efficiëntie-voordelen halen voor de burger en de eigen organisatie?

16 WOZ beschikkingen digitaal via Berichtenbox BATEN Juiste bezorging van beschikkingen door digitaal verzenden via DigiD, vermindert bezwaren Kostenreductie; besparing op porto, verzend- en verwerkingskosten Efficiënte, digitale dienstverlening, burger krijgt post digitaal op één plek en voordelen organisatie; digitale verwerking en registratie van post WERKINGSGEBIED Hoog volume berichten zoals WOZ Maar ook ad hoc berichten zoals beschikkingen (met uitzondering van aangetekende brieven) PRAKTIJKERVARINGEN GBT (WOZ) Amsterdam (BB) Noordoostpolder Nijmegen Eindhoven Meppel LEVERANCIERSCOMBI’S (WOZ/digikoppeling) Centric/Enable U GouwIt/Jnet Jnet/Bakerware/DataB Jnet/PostNL (o.v.) PinkRoccade

17 Gegevens magazijn Zaak/DMS Services Document Management systeem Zaak systeem Belastingapplicatie WOZ beschikking ( WMO voorzieningen, Begraafplaatsen, administratie, Parkeerbeheer, Balie applicatie, Belastingsysteem, …). Belastingapplicatie WOZ beschikking ( WMO voorzieningen, Begraafplaatsen, administratie, Parkeerbeheer, Balie applicatie, Belastingsysteem, …). Financiële administratie Inningen systeem / debiteur beheer BAG-administratie eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning MijnOverheid Lopende Zaken Klant Contact Centrum Servicebus MijnOverheid Berichtenbox Documentcreatie 1.3 mln burgers met account (12% bevolking) Ambitie eind 2014 op 4 mln accounts Geen ‘adres’ onbekend/ gegarandeerde aflevering Directe besparing op outputmanagement Enig juridisch alternatief voor papieren post Bedrijfscontext Digikoppeling adapter WOZ beschikking Controle op BSN MijnOverheid Berichten met ‘juist’ BSN naar MijnOverheid WOZ beschikkingen digitaal via Berichtenbox

18 Zaakgericht werken in het sociale domein Wilt u een centraal en integraal klantbeeld beschikbaar hebben? Wilt u af van fouten door handmatig overnemen van gegevens? Wilt u de volledige, juiste gegevens die tijdig beschikbaar zijn? Voldoet uw systeem aan betrouwbare gegevensoverdracht?

19 Zaakgericht werken in het sociale domein BATEN Een centraal, integraal digitaal klantbeeld voor de organisatie en/of de keten waardoor cliënten beter geholpen kunnen worden; alle handmatige handelingen voor het overnemen van de gegevens van de vakapplicatie naar het zaaksysteem verdwijnen; Betere informatieoverdracht waardoor samenwerking efficiënter en effectiever verloopt; de volledigheid, juistheid en tijdigheid van de gegevens in de applicaties kan verbeteren waardoor de kwaliteit van (basis)registraties toeneemt. WERKINGSGEBIED Dienstverlening Regievoering (Ketensamenwerking) Decentralisaties Document- en recordsmanagement LEVERANCIERSCOMBI’S ArnhemCentric – GreenValley Bergen op ZoomMetaobjects - Pinkroccade- BCT Den BoschPinkroccade – Circle SchijndelCentric – Atos Stichtse VechtCentric – Decos WestlandCentric - BCT

20 Zaakgericht werken in het sociale domein Gegevens magazijn Zaak/DMS Services Document Management systeem Zaak systeem Sociaal domein applicatie …. Financiële administratie Inningen systeem / debiteur beheer BAG-administratie eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning MijnOverheid Lopende Zaken Klant Contact Centrum Servicebus MijnOverheid Berichtenbox Documentcreatie Digikoppeling adapter Burger checkt status Gemeente ontvangt document Inhoudelijk behandelen en Besluiten 342 Aanvraag ontvangen; zaak starten Postregistratie 3 4 Focus op sociaal domein maar ook geschikt voor vergunningen en andere type (zaakgerichte)processen. Vragen kunnen in de frontoffice worden beantwoord wat druk op (dure) backoffice vermindert. Bedrijfscontext Inzicht geven aan burgers en bedrijven Documenten direct opslaan in zaakdossier Zaakgegevens en status altijd actueel en centraal beschikbaar Koppelen met Mijn Overheid Lopende Zaken

21 Documentcreatie Wilt u een meer gedigitaliseerd proces? Geen handmatige overname van gegevens? Geen handmatige opbouw van documenten? Behoefte aan minder Maatwerk?

22 Documentcreatie BATEN Niet meer handmatig overnemen van bekende gegevens: tijdsbesparing en kwaliteit van gegevens Stroomlijnen proces/documentflow : procesoptimalisatie Kant en klare opbouw van documenten: geen handmatige opbouw van document De standaard zorgt voor uniforme koppeling tussen verschillende leverancierscombinaties: minder maatwerk Bevordert kwaliteit basis- en kernregistraties WERKINGSGEBIED Voorinvulling uit documentcreatieverzoeker (DCV) via gegevensmagazijn of servicebus naar documentcreatieapplicatie (DCA) Indirect gebruik stelsel van landelijke basisregistraties en lokale kernregistraties Aansluiting zaakgericht werken LEVERANCIERSCOMBI’S (onder voorbehoud) Smartdocuments – Decos – Oegstgeest Roxit – iWriter - Heusden iWriter – PinkRoccade – Reimerswaal

23 Documentcreatie Gegevens magazijn Zaak/DMS Services Document Management systeem Zaak systeem Taakspecifieke applicaties -WMO voorzieningen -Begraafplaatsen administratie -Parkeerbeheer -Balie applicatie -Belastingsysteem -…. Taakspecifieke applicaties -WMO voorzieningen -Begraafplaatsen administratie -Parkeerbeheer -Balie applicatie -Belastingsysteem -…. Financiële administratie Inningen systeem / debiteur beheer BAG-administratie eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning MijnOverheid Lopende Zaken Klant Contact Centrum Servicebus MijnOverheid Berichtenbox Documentcreatie Vanuit proces ‘behoefte’ creëren document Controle NAW gegevens Creëren document Verzenden informatie voor document (XML) 2341 Terugsturen document incl. xml ‘Opslaan’ document Digikoppeling adapter Gebruik juiste persoons-, adres- en bedrijfsgegevens Aanmaken van uniform uitziende documenten Eenduidig documentbeheer Beheer van meerdere huisstijlen is geborgd Wijze van versturen en opslaan buiten scope van deze winstpakker Bedrijfscontext

24 Niet naar de bekende weg vragen Wilt u meer bereiken in administratieve lastenverlichting en betere dienstverlening? Wilt ook u minder maatwerk? Nog snellere afhandeling van formulieren? Meewerken aan een kwalitatieve verbetering van de basisregistraties?

25 Niet naar de bekende weg vragen BATEN Eenmalige uitvraag – meervoudig gebruik: Verbetering dienstverlening en vermindering administratieve lasten De standaard zorgt voor uniforme koppeling tussen verschillende leverancierscombinaties. Dit leidt tot minder maatwerk. Niet naar de bekende weg vragen: gegevens die de gemeente al heeft van aanvrager hoeven niet opnieuw opgevraagd te worden. Dit leidt tot een snellere afhandeling van formulieren. Bevordert kwaliteit basis- en kernregistraties WERKINGSGEBIED Standaardkoppeling biedt mogelijkheid van voorinvullen van gegevens uit basisregistratie, een gegevensmagazijn, een zakenmagazijn, of een taakspecifieke gemeentelijke applicatie. Voorinvulling uit gegevensmagazijn of servicebus naar eFormulieren-applicatie met DigiD en/of eHerkenning als trigger Gebruik stelsel van landelijke basisregistraties en lokale kernregistraties LEVERANCIERSCOMBI’S (onder voorbehoud) Centric- SIM groep Centric - Kodision Vicrea – SIM groep Vicrea – Kodision PinkRoccade – SIM groep Bronkhorst

26 Niet naar de bekende weg vragen Gegevens magazijn Zaak/DMS Services Document Management systeem Zaak systeem Taakspecifieke applicaties -WMO voorzieningen -Begraafplaatsen administratie -Parkeerbeheer -Balie applicatie -Belastingsysteem -…. Taakspecifieke applicaties -WMO voorzieningen -Begraafplaatsen administratie -Parkeerbeheer -Balie applicatie -Belastingsysteem -…. Financiële administratie Inningen systeem / debiteur beheer BAG-administratie eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning MijnOverheid Lopende Zaken Klant Contact Centrum Servicebus MijnOverheid Berichtenbox Documentcreatie Digikoppeling adapter Gegevens worden opgehaald uit gegevensmagazijn Gegevens worden getoond in formulier Aanvraag wordt ingediend 342 Inlog met eHerkenning of DigiD Naast NAW ook gezin en familie gegevens Impuls digitalisering dienstverlening Werkt ook voor gegevensmagazijn naar taakspecifieke applicaties Besparing op verwerken fysieke dossiers in systemen Bedrijfscontext Geschikt voor 35 gemeentelijke formulieren Bericht is formulier onafhankelijk Geschikt voor burgers en bedrijven

27 WABO - BAG Lagere uitvoeringskosten realiseren? Kwalitatieve verbetering van het BAG proces en daarmee een positieve BAG audit? Sneller een OZB aanslag op kunnen leggen bijvoorbeeld bij 50% bouw gereed? Meer ondersteuning bij Dienstverlening en Handhaving?

28 WABO - BAG BATEN Het aantal handmatige handelingen vermindert waardoor de huidige uitvoeringskosten van de WABO en BAG verlaagd kunnen worden; De tijdigheid van informatieoverdracht kan beter gegarandeerd worden, zodat gemeenten (makkelijker) slagen voor de BAG vervolgaudit en OZB aanslagen eerder en beter opgelegd kunnen worden. De kwaliteit van de gegevens in de WABO en BAG registratie en in de LV- BAG verbetert. Een betere kwaliteit van gegevens in de BAG heeft voordelen voor de vele (honderden) afnemers van de BAG-gegevens. WERKINGSGEBIED Vergunningverlening Handhaving LEVERANCIERSCOMBI’S Alphen aan den Rijn Centric – Vicrea Bergen op Zoom Stadsbeheer - Vicrea Noordwijkerhout Roxit- Vicrea Oss Centric – Centric Veere Roxit - Pinkroccade

29 Wabo-BAG Gegevens magazijn Zaak/DMS Services Document Management systeem Zaak systeem Vergunningen Financiële administratie Inningen systeem / debiteur beheer eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning eFormulier/ loket -DigiD -eHerkenning MijnOverheid Lopende Zaken Klant Contact Centrum Servicebus MijnOverheid Berichtenbox Documentcreatie Digikoppeling adapter BAG-administratie Vergunning aanvraag komt binnen Aanvraag- notificatie sturen aan de BAG. Notificatie dat (nieuwe) BAG- objecten bij zaak gereed zijn. Opvragen betrokken BAG- objecten 2341 Besluit doorgeven. Toezichtnotificatie sturen (Bouw gestart / Bouw gereed) Toezichtnotificatie sturen (Bouw gestart / Bouw gereed) Vergunning kan via OLO of bij gemeente binnenkomen Wabo-processen bij het wijzigen (bijvoorbeeld verbouw) of laten ontstaan (bijvoorbeeld nieuwbouw) van BAG-objecten. Bij uitbesteden taken blijft informatieflow tussen Wabo en BAG geborgd 4 dagen termijn als kernfeature opnemen ipv BAG-medewerker wordt tijdig geïnformeerd. % bouw gereed bekend bij BAG (invloed heffen WOZ). Bedrijfscontext Gebruik StUF BG en StUF ZKN-DMS voor interactie met DMS en gegevensmagazijn Totale uitwisselproces gestandaardiseerd

30 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

31 Waarom Vraagbundeling? Doorbreken van de “ Kip - Ei” situatie (dead-lock) –Zonder vraag geen aanbod; leveranciers gaan geen software aanpassingen doorvoeren –Zonder software aanpassing kunnen gemeenten geen baten realiseren en is er dus geen vraag Dit doorbreken we door de vraag van gemeenten te bundelen en hen in contact te brengen met hun leveranciers En vervolgens het versterken van opdrachtgeverschap en inkoopkracht van gemeenten

32 Voordelen voor gemeenten: Koppelvlak is door beide leveranciers getest op het StUF Testplatform Werkende testopstelling tussen leveranciers is gerealiseerd (Koppeling is gelegd) Bij nieuwe release eerst test op StUF Testplatform, dan uitrol bij gemeente Wat doet OperatieNUP? Afspraken maken met leveranciers Uitwerken functioneel werkingsgebied Opstellen Technisch ontwerp Opstellen testset Testen koppelvlak bij ontwikkeling Testen van proefopstelling tussen 2 leveranciers Testen na release van leverancier A of B Wat doet de gemeente?  Kijk in Softwarecatalogus naar aanbod standaard  Vraag om testrapport  Installeren koppelvlak bij gemeente  Testen koppelvlak

33 Ondersteuningsaanbod Versterking opdrachtgeverschap via Set documenten met specificaties per winstpakker. Bruikbaar voor aanbesteding of opdrachtverstrekking Instrumenten om de rol van opdrachtgever aan de leverancier te ondersteunen in de vorm van het StUF-testplatform en een Handreiking inkoop en acceptatievoorwaarden; Toegang tot de Softwarecatalogus: welke leverancier ontwikkelt wanneer welk koppelvlak en wat is de status Hulp van Operatie NUP inroepen bij geschillen m.b.t. werkende koppelvlakken Versterking inkoopkracht via Slimme inkoopcombinaties vormen om zo tot goede inkoopvoorwaarden en afspraken met leveranciers te komen

34 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

35 Hoe doe je mee? 1.Kies de winstpakker(s) die u interessant vindt 2.Meld u aan voor vraagbundeling via –https://new.kinggemeenten.nl/operatie- nup/ondersteuning/winstpakkers- vraagbundelinghttps://new.kinggemeenten.nl/operatie- nup/ondersteuning/winstpakkers- vraagbundeling –Arend van Beek –M: Uw leverancier stuurt u een offerte Vul de intekenlijst in en weet welke kosten voor de baten uit gaan

36 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

37 Hoe kom ik er achter welke leveranciers een koppeling per winstpakker realiseren? Heb ik een pakket in huis van deze leveranciers? Wanneer heeft dit pakket een koppeling met het knooppunt? Hoe weet ik zeker dat de koppeling ook echt werkt? Welke gemeenten gebruiken nog meer dit pakket? Vragen van gemeenten

38 Stap 1: Ga naar: en klik op: Marktscans - het ICT aanbod per winstpakker

39 Stap 2: Klik op uw Winstpakker voor het totale overzicht

40 Stap 3: Kijk in het overzicht en maak een keuze voor uw (huidige) leverancier

41 1.Klik op: - Wat is er te vinden Selecteer: - Alle Pakketten 2.Selecteer de standaard (meer tonen) Of maak een eigen overzicht

42 Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5 Hoe doe je mee? 6. Zoek uw winstpakkers

43 Vragen & Discussie Dank voor uw aandacht! Arend van Beek M:


Download ppt "Winstpakkers en Vraagbundeling. Onderwerpen 7. Vragen 1. Inleiding 2. De winstpakkeraanpak 3. Toelichting per winstpakker 4. Waarom vraagbundeling? 5."

Verwante presentaties


Ads door Google