De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De motivatiespeurtocht Jan Strybol Specifieke lerarenopleiding PCVO Het Perspectief.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De motivatiespeurtocht Jan Strybol Specifieke lerarenopleiding PCVO Het Perspectief."— Transcript van de presentatie:

1 De motivatiespeurtocht Jan Strybol Specifieke lerarenopleiding PCVO Het Perspectief

2 The point That's not the point, is it?

3 Duizend wortelen en stokken! Daniel Pink over motivation 2.0 Een wijze oude man Een vurig raadsel

4 Motiveren: wat te doen? A. De motivatie van leerlingen/cursisten in kaart brengen B. Motiveren en navigeren door acties in de les in onze feedback (via coaching)

5 In kaart brengen Doelstelling/wensen Zelfinschatting Wat doet de leerling/cursist (niet)? Welke input krijgt de leerder (niet)? Hoe zijn de leerprestaties? Wat motiveert de leerder? Wat demotiveert de leerder?

6 Ruwe types Motivatie + Prestatie + Motivatie + Prestatie - Motivatie - Prestatie + Motivatie - Prestatie -

7 Motiveren: verfijning Moeten we persoonlijk motiveren of navigeren? Basismotivatie versus deelmotivatie: andere aanpak! Gradatie en continuum in motivatie: motivatie kan veranderen! Motivatie heeft vele gezichten: welke zijn de sterkste motivatoren? Welke hebben we nog niet aangeboord?

8 Een instrument: het motivatiepalet

9 Motivatiepalet

10

11 Motivatiepalet: essentie ZINNUT IK WIJ

12 Wat motiveert?

13 Wat motiveert altijd? Competentie Autonomie Verbondenheid Aandacht

14 Cava Competentie: niet te moeilijk, niet te makkelijk. Maar ook: aansluitend op (andere) competenties van de leerders Autonomie: keuze geven of meer nog: zelf laten beslissen Verbondenheid: met elkaar (bvb groep), met het onderwerp (bvb je hobby), met de leerkracht (bvb in feedback) Aandacht: is gratis

15 Remember? That's not the point, is it? Competentie Autonomie Verbondenheid Aandacht

16 Actie: CAVA in je lessen

17 Autonomie ondersteunen uitnodigende taal gebruiken (ipv dwingen) inspraak en participatie aanmoedigen uitleg en kadering (stof/methodiek) geven opletten met conditioneel 'belonen' zinvolle keuze toelaten (volgens leeftijd) vrijheid binnen de grenzen geven Voorbeeld: presentatie in de Italiaanse les prenten kiezen

18 Over keuze Daarin kan je het best graderen volgens competentieniveau (en leeftijd). Van opklimmend aantal opties tot eigen keuze van acties in de les. Bvb geen keuze van het lesonderwerp maar wel ivm samenstelling groepen, volgorde, context, werkvorm,...

19 Verbondenheid stimuleren Stimuleer verbondenheid met je leerlingen/cursisten maar ook tussen je leerders onderling, bvb door een gezamenlijke uitdaging, groepswerk, delen van persoonlijke ervaring,... Geef je leerders een gezicht: breng hun leefwereld (+ interesses en competenties) in de les. Voorbeeld: het huis van X the right man for the job

20 Competentie en structuur maak taken haalbaar en beheersbaar maak ze net voldoende uitdagend moedig zelfreflectie en initiatief aan geef geregeld positieve feedback boor andere dan vakcompetenties aan Voorbeeld: de woordenpot verdedig het ei

21 Taken tunen Eigenlijk kan je zowat elke taak gaan tunen op competentie, autonomie en verbondenheid Voorbeelden: Gemoedschrijven Regenbooggedicht Beroepen Zelf gekozen foto's

22 Wat is feedback? Wat kan het zijn: Gericht op de persoon/proces Gericht op de oplossing/product

23 Feedback en evolueren Hiaat Besef Motivatie Leren Vooruitgang

24 Voorbeeldjes uit NT2 Bebe schrijft met trots en ook wel een paar foutjes over haar land. Andi is slim: hij gebruikt korte zinnetjes en geen verwijswoorden. Smain reageert op de opmerking dat zijn zinsbouw ondermaats is : Ja, dat weet ik wel, maar ze verstaan me toch.

25 Bebe Congo is een grote land met 12 provincies. Elke provincie heeft een hoofdstad en veel dorpen, voor dat, hebben we twee sorte van vrouwen en manen. In de dorp, leven mensen door de velde, kleine handel en door uittrekking van diamant, goud en andere erts in somige dorpen, hier wonen mensen meestal samen en het leven is beetje moeilijk. Maar in de hoofdsteden, zijn mensen allemaal aktief. Vanaf het oorloog, vrouwen en manen moeten flexibel en creatief zijnvoor iets krijgen om te leven, want de fonctionnaris hebben geen salaris. Dus, de vrouwen moeten moedig zijn. Ze verkopen bijna als om kinderen te zorgen.

26 Andi Vrienden en familie voor Indonesië zijn heel belangrijk. Maar in België zijn de oude mensen zoals oma en opa meer onafhankelijk. In Indonesië zijn de oude mensen niet afhankelijk. Ze moeten hun kinderen hebben om voor hen te zorgen. In Indonesië zijn mannen de baas. Als man en vrouw getrouwd zijn. Man is het hoofd van de familie en meestal blijf de vrouw thuis om voor de kinderen te zorgen. En de man gaat uit werken. Vrouwen in Indonesië zijn meer afhankelijk van hun man. Bijvoorbeeld: ze hebben ook verschillende taken. Veel mannen van België helpen ook in het huishouden. In België mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Maar in Indonesië niet.

27 Ruwe types take 2 De vraagstaart De attributiespecialist Het stil nonneke Mister perfect De afklokker

28 Quotes Een haalbaar doel Be like a postage stamp. Stick to one thing until you get there. --Josh Billings Betekenisvol vs zinvol Your goal should be out of reach but not out of sight. --Anita DeFrantz Durven los te laten A ship is safe in harbor, but that's not what ships are for. --William Shedd

29 Dank u voor de aandacht Tips: Interessante site ivm motivatie: Ted-talk van Dan Pink Leren golfen:


Download ppt "De motivatiespeurtocht Jan Strybol Specifieke lerarenopleiding PCVO Het Perspectief."

Verwante presentaties


Ads door Google