De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Persconferentie: Jaarverslag 2008 Top 5 voor het Beleid 26 juni 2009 Filip Martens.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Persconferentie: Jaarverslag 2008 Top 5 voor het Beleid 26 juni 2009 Filip Martens."— Transcript van de presentatie:

1 Persconferentie: Jaarverslag 2008 Top 5 voor het Beleid 26 juni 2009 Filip Martens

2 Jaarverslag Cijfers Kaaimuren Communicatie VOKA Communicatie campagne Top 5 voor het beleid Binnenvaartinfrastructuur in de haven Van reservefonds naar innovatiefonds Instroom AIS Vaartrechten /toerekening externe kosten

3 Binnenvaart Jaarverslag Cijfers Kaaimuren Communicatie - VOKA - Communicatie campagne

4 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

5 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

6 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

7 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

8 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

9 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

10 Binnenvaart Jaarverslag - Cijfers

11 Binnenvaart : 10 jaar pps laad- en losinstallaties (1 vrachtwagen = 20 ton – 1,5 TEU – 50 m³) bijna vermeden vrachtwagenritten Jaarverslag - Kaaimuren

12 Binnenvaart Ondanks crisis: blijvende interesse bedrijven Reeds 13 nieuwe kaaimuren aangevraagd in 2009! Afval25 Algemeen 1 Droge bulk82 Containers19 Ondeelbare stukken 4 Roro 1 Stukgoed11 Vloeibare bulk14 TOTAAL (30/06/09)157 Jaarverslag - Kaaimuren

13 Binnenvaart Jaarverslag - Communicatie Communicatie 2008 Prioritaire aandacht voor bereiken van nieuwe potentiële binnenvaartklanten -Infosessies i.s.m. VOKA bedrijven bereikt via VOKA publicaties 300 bedrijven aanwezig Kampenhout, Mol, Oostrozebeke en Antwerpen -Verder ook nog: SITL, Villepinte Parijs Brugse Bedrijvenbeurs B2B ontmoetingsdagen i.m. VNF in kader van Seine – Schelde verbinding A-verladers event

14 Binnenvaart Communicatie 2009 De binnenvaart is estafette op topniveau. Vertrekken, aankomen, doorgeven … Niet te vroeg, niet te laat, maar just-in-time. Een onmisbare schakel in een perfect op elkaar afgestemd geheel van logistiek en transport. Want de weg naar een duurzame toekomst loopt over water. Jaarverslag - Communicatie

15 Binnenvaart Top 5 voor het beleid Binnenvaartinfrastructuur in de haven Van reservefonds naar innovatiefonds Instroom AIS Vaartrechten / toerekening externe kosten

16 Binnenvaart 1. Binnenvaartinfrastructuur in havens Vaststelling: Huidige pps laad- en losinstallaties kan niet in havengebied, vraag van bedrijven neemt toe. PBV pleit ervoor dat: -Ook in havens 80/20 regeling mogelijk wordt voor binnenvaartinfrastructuur - Concessievoorwaarden conform worden aangepast Resultaat: -Trafiekgenererend -Concentratie overslag in havens (ruimtelijke ordening) Top 5 voor het beleid

17 Binnenvaart 2. Van reservefonds naar innovatiefonds Vaststelling: -Als gevolg van de Europese verordening EG 718/1999 werd een reservefonds voor de binnenvaart opgericht (EU).  Tot 2003 heeft de sector in dit fonds bijgedragen  binnenvaartvertegenwoordigers zijn unaniem over besteding van deze middelen: innovatieve projecten -Interesten van dit EU reservefonds = Belgisch reservefonds beschikbaar budget: € PBV pleit ervoor dat: Het Belgische reservefonds, dat voor 80% toekomt aan Vlaanderen, zo snel als mogelijk te activeren voor innovatieve projecten. Resultaat: Innovatieve steun aan Vlaamse binnenvaartondernemers zonder impact op overheidsbegroting. Top 5 voor het beleid

18 Binnenvaart 3. Instroom Top 5 voor het beleid Situering: -Instroom en vorming – 5° strategische doelstelling van Flanders Inland Shipping Network -PBV wordt trekker met als opzet : Samenwerking bevorderen tussen opleidingsverstrekkers Meer opleidingen voor diverse doelgroepen Instroom en doorstroom bevorderen Samenwerking bevorderen tussen opleidingsverstrekkers Platform Opleidingsverstrekkers Binnenvaart Stagedatabank Binnenvaart vaarsimulator : - Praktisch leerinstrument in de binnenvaartopleidingen - Maakt deel uit van een toekomstgericht opleidingsaanbod - Mensen aantrekken die niet in de binnenvaart zijn opgegroeid - Hoger opgeleide werknemers - Doorgroeimogelijkheden naar stuurman/kapitein

19 Binnenvaart 3. Instroom Top 5 voor het beleid Situering (vervolg): Meer opleidingen voor diverse doelgroepen Opleidinglandschap gewijzigd op korte termijn Doelgroepen : Leerlingen - secundair onderwijs : Cenflumarin Leertijd vanaf 16j (sinds 01/09/2008) : via Syntra Werkzoekenden & werknemers (sinds 2003) : VERKORTE OPLEIDING MATROOS-BINNENVAART  Via VDAB Antwerpen ism Cenflumarin  Via VDAB Zeebrugge ism Instituut Mercator Langdurige werklozen : OPLEIDING MATROOS OP EIGEN TEMPO  Via Levanto Beroepsactieve volwassenen (sinds 2007) : ON-LINE MATROZENOPLEIDING  Via Syntra Binnenvaartondernemers (sinds 2000): bedrijfsbeheer  Via Syntra

20 Binnenvaart 3. Instroom Top 5 voor het beleid Situering (vervolg): Instroom en doorstroom verder bevorderen: Hoger opgeleid personeel: eerste stappen gezet naar voortgezette opleiding via Hoger Beroepsonderwijs Aanbod van volledig opleidingstraject voor de binnenvaart van matroos tot stuurman/kapitein Integratie van binnenvaartsimulator in opleidingen: erkenning simulatortijd als vaartijd

21 Binnenvaart 3. Instroom Vaststelling: Aanbod aan opleiding in volle ontwikkeling. PBV pleit ervoor dat: Erkenning opleidingen met binnenvaartsimulator als vaartijd Resultaat: Zij-instroom en doorgroeimogelijkheden naar stuurman/kapitein. Top 5 voor het beleid

22 Binnenvaart 4. AIS – Automatic Identification System Vaststelling: -Aankomende verplichting AIS aan boord (EU) -Bestaande steunprogramma’s voor AIS aan boord (EU) PBV pleit ervoor dat: -Er een Vlaams steunprogramma komt voor AIS aan boord -Het Vlaamse waterwegennet (min. vanaf klasse IV) wordt uitgerust met AIS basestations Resultaat: - Uitbreiding van de minimum River Information Services - Veiliger, efficiënter en vlotter scheepvaartverkeer - Toegevoegde waarde voor logistieke keten Top 5 voor het beleid

23 Binnenvaart 5. Doorrekenen infrastructuurkost Vaststelling: Evolutie naar doorrekenen veroorzaakte kosten aan gebruiker. PBV pleit ervoor dat: -Er voor alle modi een kader is om internalisering van externe kosten (ongevallen, lawaai, luchtvervuiling, congestie) door te rekenen -In afwachting hiervan geen nieuwe heffingen voor binnenvaart Resultaat: Gelijke concurrentievoorwaarden tussen vervoersmodi. Top 5 voor het beleid

24 Élodie Ouédraogo

25 Contact  


Download ppt "Persconferentie: Jaarverslag 2008 Top 5 voor het Beleid 26 juni 2009 Filip Martens."

Verwante presentaties


Ads door Google